گفتگویی با سیدنورالله رضوی مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری به مناسبت 16 آذر


16 آذر که از راه می رسد سوژه های خبری و رسانه ای فراوانی برای تهیه خبر ، گزارش ، مصاحبه و ... پیش چشم ، دست اندرکاران رسانه ها خودنمایی می کنند. تهیه خبر از موفقیت های دانشجویان ، گزارش از مشکلات دانشجویان ، گفتگو  با مسوولان مرتبط با امور  دانشجویان در سطح شهرها ، استان ها و کشور ، نوشتن در مورد سه آذر اهورایی که برای همیشه 16 آذر را به نام خود سند زدند ، مصاحبه با هزاران آذر اهورایی * دیگر که این روزها در هر گوشه از کشور اسلامیمان با همت بلندشان زمینه پیشرفت همه جانبه میهن اسلامی را فراهم می آورند و ... همه و همه سوژه هایی است که تا کنون بسیار کار شده و البته هنوز جای کار بسیار دارد.
مجله اینترنتی اسرارنامه طبق رسالت فرهنگی خود به همین مناسبت ودر حد بضاعت خود تصمیم گرفت یکی از سوژه های فوق را دنبال کند.
از همین رو به سراغ سیدنورالله رضوی رفتیم که به عنوان یک مدیرفرهنگی موفق در میان دانشگاه های کشور (منبع) ، سالهاست در دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان بزرگترین دانشگاه شمال شرق کشور پس از دانشگاه فردوسی  مشهد ، ارتباط تنگاتنگی با قشر عزیز و فرهیخته دانشجو دارد.
آن هم دانشجویانی که می توان با جرأت گفت : گل سرسبد دانشجویان هر دانشگاهی محسوب می شوند. دانشجویانی که در کنار پرداختن به امور درسی وپژوهشی خود ، فعالیت های فرهنگی فوق برنامه را از یاد نبرده و با فعالیت های گسترده خود در یکی از تشکل های دانشجویی از قبیل انجمن های علمی ، کانون های فرهنگی ، بسیج ، انجمن اسلامی  ، جامعه اسلامی و... تأثیرات فرهنگی و اجتماعی گسترده ای از خود برجای می گذارند.
سید نورالله رضوی که اینک سالهاست در دانشگاه حکیم سبزواری مسئولیت مدیریت فعالیت های فرهنگی چنین قشر پویا و اثرگذاری را برعهده دارد ، خود دردهه های گذشته یکی در زمره یکی از دانشجویان فعال کشور قرار داشته و این افتخار را داشته است که در دوره کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی ، از کلاس درس اساتید برجسته ای نظیر دکتر سیدمحمدعلوی مقدم چهره ماندگار ادبیات کشور بهره ببرد.
رضوی همچنین در دوره جنگ 8 سال دفاع مقدس ، در لباس رزمندگان اسلام به دفاع از میهن اسلامی پرداخت . و از ناحیه پا به فیض جانبازی نائل شد.
سرپرشور این مدیر فرهنگی فعال در دانشگاه های کشور به همراه عشق قلبی به پیروی از ولایت و دفاع از خاک سرزمین های اسلامی ولو خارج از مرزهای کشور ایران ، وی را همچنین به جبهه های نبرد لبنان علیه اشغالگران صهیونیستی کشاند و بدین ترتیب رضوی مدتی نیز در کشور لبنان به دفاع از کیان اسلامی پرداخته است.
وی در  دوران بعد از پایان جنگ تحمیلی پس از تجربه چند سمت مدیریتی در شهرستان سبزوار ، سرانجام راه مطلوب خود را در سنگر جهاد فرهنگی در جبهه دانشگاهی کشور جستجو کرد و اینک همانطور که در ابتدا گفته شد ، سالهاست که در سنگر اداره  فعالیت های فرهنگی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری ، فعال است.
وی  همچنین در طول یک سال گذشته موفق شد با همکاری مسوولان اجرایی شهرستان ، و حمایت نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی دانشکده دولتی علوم قرآنی سبزوار را راه اندازی کند که بی شک زمینه مناسبی برای پروژه علمی و فرهنگی ماندگاری برای شهرستان سبزوار خواهد بود.
در این مطلب قصد معرفی کامل شخصیت و دست آوردهای فرهنگی سیدنورالله رضوی را نداریم چرا که خود یک مبحث مفصل و مستقل دیگر را می طلبد که ان شاءالله در آینده به این مهم نیز خواهیم پرداخت.
اما اینک تنها با ارائه این مقدمه کوتاه ، به سراغ بیان دیدگاه های این مدیر برترفرهنگی در دانشگاه های کشور در مورد مفهوم دانشجو ،  رسالت دانشجو ، فلسفه روز دانشجو ، آسیب هایی که دانشجوی امروزی را تهدید می کند ، و البته توضیحاتی مختصر از وی در باب حوزه فعالیت های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه حکیم سبزواری می پردازیم:
گفتنی است در متن پیش رو سئوالات مصاحبه گر مجله اینترنتی اسرارنامه از لابه لای صحبت ها حذف شده و تنها ، پاسخ های سیدنورالله رضوی که به صورتی یک پارچه بیان شده است ، منتشر خواهد شد :
 
بخش اول در مورد روز دانشجو :

روز 16 آذر روز دانشجو ، روز فرهیختگی ، روز برنایی و روز آگاه مندی بزرگترین قشر جامعه ، جویندگان علم در جامعه را به تمام اقشار دانشگاهی و مردم خوب خصوصاً دانشجویان تهنیت عرض می کنم.
فلسفه وجودی این روز ، به دوران اختناق بر می گردد که سبب شد در دورانی که رژیم منحوس پهلوی تمام شیرازه خود را به دست آمریکای جهان خوار سپرده بود ، دانشجویان این قشر فهیم جامعه با آگاهمندی کامل در برابر این نگاه سخیف بایستند و اجازه ندهند که منویات پلید این رژیم منحوس به اجرا در بیاید .
شهادت 3 تن از دانشجویان فرهیخته آن هم در روزی که ایران میزبان یکی از سردمداران رژیم استکباری بود نشان دهنده آن است که اقشار دانشگاهی ما به رسالت خود به خوبی عمل کردند.
این نخستین گام های ارزشمند دانشجویی به شکل عینی تری در دوران انقلاب اسلامی خود را نشان داد که با نگاه استکبارستیزانه خود به فتح لانه جاسوسی نائل آمدند. فتح لانه جاسوسی همان وقتی که به قول بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران ، انقلاب دوم نام گرفت.
در دوران دفاع مقدس هم دانشجویان حماسه های بی بدیلی آفریدند امروز باز دانشگاه ها در عرصه های علمی ، منادیان علم مبتنی بر آزادی خواهی ، استکبار ستیزی نه تنها در منطقه بلکه در جهان شدند.
این می طلبد که این نگاه ارزشمند که اینک در بین تمام اقشار دانشگاهی و دانشجویی نهادینه شده است ، هر روز به عنوان هدف غایی ونهایی دانشجویان موردنظر قرار گیرد .
نبایدفراموش کنیم که استکبار هر روز با چهره ها و قالب های متفاوتی بروز پیدا می کند و این قشر فرهیخته جامعه است که باید بتواند با شناخت چهره های پر تزویر و زرآلود استکبار ، جامعه را به سمت کمال ببرد.
وقتی حضرت امام فتح لانه جاسوسی را به انقلاب دوم تعبیر می کنند ، باید ببینیم این را چه کسانی انجام دادند ؟ آیا این حرکت با اجازه دستگاه های دولتی آن روز بود ؟ هرگز این طور نبود . درواقع سردمداری حرکت های انقلابی اگر قرار بود از  کانال های رسمی واداری انجام  شود آیا اصلاً انقلابی تحقق می یافت؟ وقتی که در دوران دفاع مقدس حماسه هویزه انجام شد ، این حماسه بزرگ را بچه های دانشگاه آفریدند و ما امروز افتخار می کنیم که چندنفر  از آن  حماسه آفرینان در ماجرای هویزه جوانان برومند سبزواری بودند.
حالا باید بپرسیم اینها چگونه این جامعیت را پیدا کردند ؟ پاسخ این است که با اتکاء به عُلقه به میهن ، دین مقدس و فرمایشات مقام ولایت .
وقتی جامعه دیروز و امروز ما در جهان به عنوان نماد انقلاب های مردمی شناخته می شود ، چه کسی باید این شکل از فرهیختگی را در درون خود داشته باشد و فریاد بکشد ؟ مسلماً قشر آگاهی که به عنوان دانشجو طالب علم است.
دانشجوی امروز ما به عنوان قشر آگاه می تواند ورود خوبی به حوزه های مختلف اجتماعی پیدا کند. حوزه های دانشگاهی اگر فقط معطوف به درس باشند ، راکد می شوند.
دانشجو باید بتواند نقش خود را در اجتماع ایفا کند . چرا که چه در دوران دفاع مقدس و چه در دوران جهاد علمی یکی از دلایل موفقیت ما هوش علمی و اجتماعی دانشجویان بوده و هست وبه همین خاطر دانشجویان می توانند رهبران جامعه باشند.
جامعه امروز ما باید برای عبور از مشکلات خود ، هم نگاه به درون داشته باشد و هم به بیرون .نمی شود امروز فقط با نگاه به مسائل داخلی ، مدیریت درون کشور را داشته باشیم.
دراین میان دانشجویان می توانند بیشترین نقش را در دفاع از کیان دین و جامعه داشته باشند . دانشجویان باید در این جهت به تقویت بنیان های توانایی خود همت کنند.
یکی از آسیب هایی که امروز ممکن است بخشی از بدنه دانشجویی ما را تهدید کند ، احتمال به وجود آمدن شک در هدف است. به طوری که بعضی از مشکلات موجود در جامعه ممکن است عده ای از ما را از هدف اصلی غافل کند. یعنی از اینکه  درک کنیم ، در جهان امروز کشورهای جهان خواری هستند که فلسفه وجودیشان برمبنای جنگ افروزی است غافل  شویم.
اگر دانشجویان نسبت به این واقعیت دچار تشکیک شوند مسلماً تبعات نامطلوبی در جامعه ایجاد خواهد شد. در حالی که دانشجویان باید این موضوع را به خوبی بدانند که امروز تنها کشوری که واقعاً توانسته منادی مردم مظلوم فلسطین ولبنان باشد ، ایران است و اگر به این موضوع هم توجه داشته باشیم ، هدف اصلی را پیدا خواهیم کرد.
امید که روز 16 آذر که یادآور آگاه مندی ، شهادت طلبی و استکبارستیزی دانشجویان است ، نصب العین این قشر همیشه خلاق و پویا قرار بگیرد.

*   *   *

بخش دوم در مورد وضعیت فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری :

دانشگاه حکیم سبزواری درحوزه فرهنگی ، خوشبختانه جزء 20 دانشگاه برتر کشور است که همه این ظرفیت و توانایی فراهم آمده معطوف به فعالیت دانشجویان عزیز است.
اگر توفیقات دو ساله اخیر و حتی سالیان گذشه را که دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در جنبه های مختلف علمی و فرهنگی کسب کرده اند ، مورد توجه قرار دهیم ، به خوبی ظرفیت های ارزشمند این دانشجویان بر ما آشکار می شود.
توفیقات روزافزونی از جمله برگزیده شدن دانشجویان هم در حوزه های علمی و هم در حوزه های فرهنگی ، برگزاری جشنواره های موفق دانشگاهی در سطح استانی ، منطقه ای و کشوری ، نشان از آگاهی و مدیریت بالای دانشجویان و نهادهای دانشگاهی دارد.
مثلاً برگزاری بیست و ششمین جشنواره قرآنی دانشجویی منطقه 3 کشور ، برگزاری اولین جشنواره دانشجویی تئاتر تک بازیگر رضوی در گستره کشوری و حتی حضور فعالانه در برگزاری نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری گوشه ای از ظرفیت های بالای دانشجویان این دانشگاه را نشان می دهد.
چنین است که حوزه فرهنگی این دانشگاه جزء حوزه های فرهنگی برتر کشوری انتخاب شده و رئیس دانشگاه آقای دکتر عباس محمدیان به عنوان یکی از سه نامزد روئسای برتر دانشگاه های کشور در حوزه فعالیت های فرهنگی قرار گرفته است.
این ها همه معطوف به حضور خلاقانه و با نشاط و ارزشمند دوستان دانشجو است که باید همه این موفقیت ها را به دوستان دانشجوی دانشگاه به واسطه حضور بی بدیلشان تبریک بگویم.
در پایان آرزوی توفیق روزافزون برای همه عزیزان به ویژه دانشجویان عزیز کشورمان را دارم.

پی نوشت :
* آذر اهورایی صفتی است که توسط دکتر علی شریعتی برای دانشجویان غیوری به کار برده شد که درروز 16 آذر سال 1332 دریک اعتراض گسترده دانشجویی علیه رژیم طاغوت به شهادت رسیدند.

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید :
درخشش حوزه فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در جشنواره ملی حرکت
نظرت را بنویس
comments

دوستدار

سلام عرض کردم.ایشان یکی از فعال ترین مدیران شهرستان هستند.حق بود که مطلب مفصل تری در مورد آقای رضوی می نوشتید. الان که نگاه می کنم در این متن تا جایی که من اطلاع دارم شما فقط به یک چهارم یا یک پنجم از خدماتفرهنگی و هنری و مدیریتی ایشان در سبزوار ا شاره کرده اید. آن هم گذرا. به نظر من اگر واقعاً هدف کار فرهنگی دارید ، باید عمقی تر به این گونه مسائل که برای مردم مهم است بپردازید.

آیا مسئول این سایت ....................................................نیست چرا شفاف سازی را که جزء لاینفک مرام شماست را به کار نمی بندید و معرفی کاملی از گردانندگان سایت را ندارید؟.........................................................................مگر چه می کنید که پنهانکاری جزیی از سیستم شماست جوابگویی جزء وظایف رسانه های خبری است!

.................................................. مصاحبه بگیری پس کی بره بگیره؟ آفرین

قاسمیان

بازهم مثل همیشه از تلاش ارزنده تان در عرصه فرهنگی شهرمان تشکر می کنم. درمورد روز دانشجو با توجه به اینهمه دانشجو که سبزوار داردمی توان خیلی کار کرد ولی رسانه های محلی متأسفانه اکثرشان به این موضوع توجه نشان ندادند. ولی اسرارنامه مثل همیشه پیشگامبود. موفقیت شما را خواهانم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما