حکیم سبزواری در غربت زادگاه خود / مسئولان فرهنگی سبزوار بزرگداشت 8 اسفند را به تأخیر انداختند

امسال اولین سالی است که هشتم اسفند به عنوان روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است و بنابراین بعد از دکتر علی شریعتی که روز 29 خرداد را از سال ها قبل در تقویم ایران به نام خود اختصاص داده، حکیم سبزواری دومین شخصیت برجسته دیار سربداران است که جایی در تقویم کشور پیدا کرده است.

به گزارش مجله اینتنرنتی اسرارنامه، هرچند نام حکیم سبزواری در ضمیمه تقویم درج شده و متأسفانه هنوز به متن تقویم راه نیافته، اما بازهم نسبت به گذشته یک قدم رو به جلو محسوب می شود و انتظار می رفت به همین مناسبت امسال در هشتم اسفند به جهت معرفی هرچه بیشتر این روز و تکریم آن، برنامه مفصلی در سبزوار تدارک دیده شود.

البته مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار وعده برگزاری چنین برنامه ای را در روز هشتم اسفند قبلا مطرح کرده بود (مشروح وعده تحقق نیافته مهدی مقصودی برای بزرگداشت 8 اسفند را در اینجا مطالعه کیند)، اما ظاهرا برگزاری نمایشگاه توانمندی های رسانه ای و نیز همایش بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده در سبزوار و احتمالا برگزاری تعدادی دیگر از مراسم های فرهنگی در هفته های منتهی به هشتم اسفند، توانایی مسئولان شهرستان را برای برگزاری مراسم درخور شأنی، در روز بزرگداشت حکیم سبزواری تقلیل داده و چنان که محمداختریان رئیس اداره فرهنگی شهرداری سبزوار در گفتگویی تلفنی به خبرنگار اسرارنامه گفته است، قرار است این همایش در روز دهم اسفند برگزار شود.آن هم همایشی که نه پوستری برای آن در سطح شهر نصب شده و نه کار تبلیغی دیگری برایش انجام گرفته است!

هرچند برگزاری برنامه هایی نظیر یک هفته نمایشگاه توانمندی های رسانه ای که به صورت موفقیت آمیزی به اجرا درآمد و یا همایش بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده همه برنامه های ارزشمند فرهنگی و اجتماعی هستند که برگزاری چنین برنامه هایی نیز جای تقدیر دارد، اما در عین حال اگر بنا بر اولویت بندی باشد که یکی از ضرورت های هر کار مدیریتی است، یقیناً بهتر آن بود که اجازه داده نمیشد، همایش بزرگداشت حکیم سبزواری که هشتم اسفندماه را مشخصا به او اختصاص داده اند، تحت الشعاع برگزاری برنامه های دیگری قرار گیرد که می توانست یک هفته قبل یا بعد از آن یا هر زمان دیگری در طول سال به اجرا در آید.

در واقع یکی از انتقاداتی که مدت هاست به مدیران شهرستان وارد می شود، این است که هرچند سبزوار به خودی خود شهری با خاستگاه های ارزشمند تاریخی و فرهنگی است، اما مسئولان این شهر در اقدامات و رفتارهای خود چندان اولویت های فرهنگی را در نظر نمی گیرند و حتی اگر مبادرت به انجام کارهای فرهنگی ارزشمندی نیز می کنند، اما هنگامی که نیاز به اولویت بندی و تصمیم گیری  نهایی می رسد، در تشخیص اولویت های مهم تر دچار ضعف می شوند.

به طور مثال سبزوار هرچند امسال میزبان برنامه های فرهنگی و هنری خوبی نظیر نکوداشت استاد حسین ماستیانی، نمایشگاه توانمندی های های رسانه ای و شاید تعدادی دیگر از برنامه های مفید بوده است، اما در همین مدت شهر دانشوران بیدار نتوانست برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران تلاش موثری انجام دهد  و موفق نشد در کنار کاشان، نیشابور، گنبدکاووس، بوشهرو ... در زمره 10 شهری در کشور قرار گیرد که نامزد کسب عنوان پایتختی  کتاب ایران شدند. ضعفی که مستقیما عملکرد اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، کمیسیون فرهنگی شورای شهر، اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و شهرداری را زیرسئوال می برد.

سبزوار همچنین علی رغم جاذبه های فراوان  تاریخی و گردشگری، به دلیل عدم پیگیری مناسب از سوی مسئولان، نتوانست در کنار شهرهای بسطام، ابرکوه، میبد، نیشابور ، شهرری و ... در زمره 14 شهر نمونه  گردشگری ایران قرار گیرد که این مورد هم مستقیماً عملکرد ضعیف ادارات میراث  فرهنگی و گردشگری ، کمیسیون گردشگری شورای شهر و شهرداری سبزوار را زیر سئوال می برد.

و اما در آخرین مورد، چنان که در بالا اشاره شد برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در روز 8 اسفند تحت الشعاع برنامه های دیگر قرار گرفت و به تأخیر افتاد تا بدین ترتیب بزرگترین فیلسوف اسلامی چند قرن اخیر ایران، در روزی که شورای فرهنگ عمومی کشور با آن همه سخت گیری و وسواس در نامگذاری روزها، به نام او اختصاص داده است، غریب باشد.

این در حالی است که چند سالی است سبزواری ها با پیشگامی و اقدام موثر اداره فرهنگی شهرداری، کمیسیون فرهنگی شورای شهر و دانشگاه حکیم سبزواری پرچمدار برگزاری همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در روز اول آّبان شده اند تا به عنوان یکی از اهداف برگزاری چنین مراسمی بتوانند موافقت مسئولان فرهنگی کشور به ویژه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را به دست آورند تا اول آبان را به عنوان روز ملی بیهقی و نثر فارسی در تقویم کشور به ثبت برسانند.

حالا این رفتار تناقض آمیز بسیار جای تعجب دارد که برگزاری مراسم بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری در هشت اسفند به تأخیر می افتد و تبلیغات واطلاع رسانی  خاصی هم برای آن در سطح شهر صورت نمی گیرد!

به هرحال چه مسئولان ارشد سبزوار بتوانند برنامه ریزی صحیحی روی اولویت های فرهنگی این شهر انجام بدهند و چه در این زمینه ضعف داشته باشند و کار موثری انجام ندهند، شخصیت هایی نظیر حکیم سبزواری بزرگند و عظمت و افتخار وجود آن ها نه فقط برای زادگاهشان بلکه برای همه کشور  و بلکه برای همه جهان اسلام است.

هشت اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری گرامی بادهمچنین در روز 8 اسفند اگر همایش  ملی تخصصی بازآفرینی پایدار محله های هدف  که با همه ارزشمندی می تواند در هر تاریخ دیگری از سال برگزار شود در سبزوار به اجرا در بیاید و همایش ملی بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری که این روز به نام اوست، به تأخیر بیافتد، باز هم چیزی از عظمت موسس مکتب فلسفی سبزوار که بسیاری از اندیشمندان  جهان برجستگی های علمی او را ستوده اند،(منبع)  کاسته نخواهد شد. اما فقط بیش از پیش نشان  می دهد که مسئولان سبزواری به شدت نیاز دارند تقویم درست و دقیقی از رویدادها و مناسبت های مهم فرهنگی شهردیرینه های پایدار روی میز کار خود داشته باشند و درک کنند که به همان اندازه ای که پروژه های عمرانی و اقتصادی برای هر شهر و جامعه ای حائز اهمیت است، مسائل فرهنگی نیز ضرورت و اهمیت خاص خود را دارد. به خصوص در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامیده شده است.

حالا که ذکر خیر مقام معظم رهبری به میان آمد، مناسب است به یادآوری این نکته بپردازیم که معظم له سال ها قبل همزمان با  دویستمین سالروز ولادت حکیم سبزواری در پیامی که دبیرخانه کنگره بین المللی این حکیم بلندآوازه در سبزوار ارسال  کرده بودند، ضرورت برگزاری چنین همایش هایی را چگونه توصیف کرده اند:

 آیت الله خامنه ای در فرازهای آغازین این پیام نوشته اند:
  خدای‌ بزرگ‌ را سپاس‌ که‌ دلهای‌ بیدار و قدرشناس‌ شما مردان‌ علم‌ را به‌ تجلیل‌ از شخصیت‌ حکیمی‌ بلندمرتبه‌ برانگیخت‌ که‌ دنیای‌ پا در گل‌ و گرفتار امروز، به‌ شناخت‌ انسانهایی‌ چون‌ او ـ آزاده‌ و سر در بلندای‌ ملکوت‌ ـ بسی‌ نیازمند است‌.
مدح‌ چنان‌ خورشید سیرتانی‌، جز از صاحبان‌ چشمهای‌ روشن‌ و بصیرت‌های‌ نافذ نمی‌شاید، که‌ توانسته‌ باشند حجاب‌ پرزرق‌ و برق‌ علم‌ بی‌عمل‌، و فلسفه‌ی‌ بی‌روح‌، و ماده‌ی‌ بی‌معنا را دیده‌ و ترکیب‌ بدیع‌ اندیشه‌ی‌ بلند، و روان‌روشن‌، و دل‌ خاشع‌، و ذوق‌ لبریز، و تن‌ خاکسار را در کسانی‌ چون‌ حکیم‌ فرزانه‌ی‌ قرن‌ سیزدهم‌، یعنی‌ حاجی‌ ملاهادی‌ سبزواری‌ تماشا کنند.

متن کامل پیام معظم له را در اینجا مطالعه کنید.

حالا مسئولان فرهنگی سبزوار بعد از 20 سال از پیام حضرت آیت الله خامنه ای باید از خود بپرسند آیا طبق منویات مقام معظم رهبری، واقعا با همان دل های بیدار و قدرشناس که مورد تحسین ایشان قرار گرفته بود، کمر همت به تجلیل از شخصیت حکیمی بلندمرتبه بسته اند که دنیای پا در گل و گرفتار امروز، به شناخت انسان هایی چون او بسی نیازمند است؟
 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما