کارگران ساختمانی سبزوار پلمپ های شهرداری را عامل بیکاری خود می دانند / اصرار شهردار بر رعایت قانون در ساخت و سازها

مقدمه تحلیلی این مطلب ساعاتی پس از انتشار توسط اسرارنامه ویرایش شد. در خبرهای بعدی در این زمینه توضیح داده خواهد شد:

 خبرنگار روزنامه همشهری در سبزوار، در یکی از جدیدترین گزارش های خود، به سراغ کارگران ساختمانی و مشکل بیکاری آنان رفته است که از رکود بازار ساخت و سازهای ساختمانی در این شهر گلایه مند هستند.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، در این گزارش از یک طرف کارگران پلمپ های شهرداری عامل بیکار شدن خود می دانند و از طرف دیگر شهردار سبزوار بر لزوم رعایت قانون تاکید می کند و با بیان اینکه مالکان و صاحب کاران پروژه های ساختمانی در صورتی که قوانین ساخت و ساز را رعایت نکنند، نباید انتظار حمایت و مسامحه از جانب شهرداری را داشته باشند و بنابراین مسئول بیکاری شمار زیادی از کارگران ساختمانی در سبزوار نه شهرداری بلکه مالکانی هستند که تمایلی به رعایت اصول قانونی درکار خود ندارند.

در واقع به نظر می رسد، دکتر طالبی مصمم است که یکی از عمده ترین انتقاداتی که به عملکرد حسین مقصودی شهردار پیشین سبزوار در ارتباط با مسامحه با متخلفان ساختمانی، وارد بود را در دوره مدیریت خود، تکرار نکند و با جدیت جلوی ساخت و سازهایی که اصول قانونی را رعایت نمی کنند، بگیرد.

با این حال هرچند این رفتار قانونمدار شهرداری قابل ستایش است، اما در عین حال باعث شده، اکنون تعداد زیادی از کارگران ساختمانی در شهر سبزوار که متعلق به قشر ضعیف اجتماعی نیز هستند و اغلب جز کار سخت و طاقت فرسای کارگری منبع درآمد دیگری ندارند، قربانی رکود بازار ساخت و سازها شوند. و اینجاست که جای خالی پروژه های اقتصادی و صنعتی دیگری به غیر از بازار مسکن در سبزوار به شدت احساس می شود و به نظر می رسد مدیران شهرستان، از جمله شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و سایر ادارات تاثیرگذار در این زمینه باید فکری اساسی برای ایجاد اشتغال پایدار در بزرگترین مرکز جمعیتی غرب خراسان رضوی بکنند.

در ادامه متن کامل گزارش  روزنامه همشهری را مطالعه خواهید کرد:

8 هزار کارگر ساختمانی در سبزوار
نیم روزی با کارگران سرگذر

کارگران ساختمانی سبزوار برای سیر کردن شکم خانواده هر روز صبح زود در دو میدان شهید بهشتی و میدان امام حسین تقسیم می شوند که از تعداد 8 هزار نفر کارگر ساختمانی تنها دو هزار نفر موفق به پیدا کردن شغل یک روزه می شوند که اغلب با هزار مکافات و چانه زدن کارفرما که با این نرخ کارگر نمیخواهم از حقوق حقه خود می گذرد تا شب به محض ورد به منزل شرمنده اهل خانه نشود.

برای اینکه بیشتر با مشکلات این قشر زحمتکش از جامعه آشنا شوم صبح هنگام با ان ها همراه شدم  "محمد جوادی" کارگر 50 ساله از جمله افرادی است که در میدان شهید بهشتی منتظر کار است به گفته وی حدود 35 سال از آمدن او به سرگذر می گذرد او دارای 4 فرزند و دارای مدرک دیپلم است

وی افزود: یک فرزند دانشجو دارم که علاوه بر اجاره خانه که هر ماه باید 250 هزار تومان است هر ترم نیز باید مبلغ 500 هزار تومان برای دانشگاه پرداخت کنم ساکن  روستای قلعه نو هستم گذران زندگی با این شرایط بسیار سخت است با اینکه همسرم نیز مانند من کارگر است و اغلب در مزارع مردم کار می کند ولی آخر ماه هیچ نداریم.

جوادی گفت: خیلی سخت است که در این هوای سرد با هزار مکافات نیمی از حقت را بزنی و با رفتار های تحقیر آمیز کارفرما بسازی و آخر سر کارفرما کارفرما بگوید این پول حقت نیست.

"علی اصغری" دیگر کارگر حاضر در این جمع گفت: 330 روز از سال گذشت اما اغلب کارگران بیشتر از 40 روز کار نکرده اند با اینکه ساعت 5 و نیم صبح از خانه بیرون میزنیم و تا موقع نماز ظهر در این میدان سرگردان هستیم مجبوریم با هزار شرمندگی با ناامیدی  این شب عیدی به سمت خانه برویم .

اصغری با بیان اینکه شهرداری با پلمب کردن ساختمان ها باعث رکود در بخش ساختمان شده بیان کرد: سال گذشته ما چنین وضعیت اسفباری را نداشتیم از سه هزار کارگری که وارد این میدان می شدند حداقل 50درصد برای کار می رفتند اما الان از همین تعداد به 50 نفر بیشتر نمی رسد مابقی نیز الاف تا غروب به امید کار در همین مکان می ماند.

وی گفت: سبد کالا به جای اینکه در اختیار قشر کارگر قرار گیرد متاسفانه با برنامه ریزی نادرست و سوء مدیریت در سفره افراد ثروتمند است این اجحاف بزرگی در حق مستضعفان است تعداد بسیار زیادی از همین کارگران نه تنها از هیچ سبد کالایی برخوردار نیستند بلکه فاقد پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

شهرداری،مسبب اصلی رکود کار

 "مهدی جلیلی" عضو انجمن کارگران ساختمانی در این باره به خبرنگار ما گفت: اقلیم گرم و خشک سبزوار و نبود کشاورزی و دامداری در روستاها سبب مهاجرت تعداد بسیار زیادی از افراد به سمت شهر شده است که اغلب این مهاجرین در مشاغل ساختمانی یا کوره های آجر پزی کار می کنند اما چون تعداد این افراد بیشتر از نیاز شهرستان است در نیمه دوم سال موجب بیکاری بیش از حد آنان می گردد.

وی اظهار کرد: این افراد که به علت فقر مالی برای سکونت در حاشیه شهر اقدام به تهیه زمین و سپس ساخت می کنند به سبب عدم توان پرداخت هزینه های پروانه ساخت اقدام به دیوار  کشی شبانه با گل و آجر و سپس سقف آن با ضربی آجر (غیر استاندارد)می نمایند و چون می خواهند این کار با سرعت و در کمترین زمان ممکن انجام شود تا جلو تخریب توسط مامورین شهرداری را بگیرند مهمترین قسمت ساختمان که همان فنداسیون است نادیده گرفته می شود هر چند اغلب این خانه ها توسط ماموران شهرداری تخریب می شود.

همه ما انسان هستیم و نیاز به سرپناه داریم پس از چندین بار تخریب این خانه ها باز هم از بقایای مصالح به جا مانده خانه ها سست تر از قبل بنا می شود با گردش در حاشیه شهر سبزوار و دیدن دیوارهای کج و پینه ای پی به درستی این مطلب خواهید برد.

جلیلی گفت: از تعداد 8 هزار کارگر ساختمانی سبزوار تاکنون 7 هزار نفر کارت مهارت گرفته و از زمان تاسیس انجمن صنفی کارگران از سال 90 تنها 2400 نفر بیمه شده اند علیرغم مکاتبات فراوان جهت افزایش این سهمیه نه تنها به این تعداد افزوده نشد بلکه متاسفانه در سال جاری یک نفر هم تحت پوشش بیمه قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه حدود 12 سال زمان لازم است تا تمامی افراد ثبت نام شده در انجمن بیمه شوند گفت: سن بسیاری از کارگران ساختمانی در این مدت از مرز قانونی جهت بیمه شدن خواهد گذشت و چون توان پرداخت حق بیمه آزاد را ندارند فردایی به مراتب بدتر از امروز در انتظارشان است.

طالبی  رکود در بخش ساخت و ساز را رد کرد

شهردار سبزوار در ادامه با رد این مطلب که رکود کار در سبزوار به شهرداری بر نمی گردد گفت: از ابتدای سال تاکنون 36 مورد پلمپ ساختمان در سطح شهر صورت گرفته که نیمی از آن فک پلمپ شده است هم اکنون 600 ساختمان در حال ساخت است .

"طالبی" افزود: اکثر ساختمان های پلمپ شده علاوه بر دارا بودن شاکی خصوصی خارج از قوانین شهرسازی ساخته و دارای مشکل فنی است و بدون مجوز و اخذ پروانه نیز ساخته شده است طرف  12 طبقه خلاف ساخته و این انتظار را دارند که شهرداری از او حمایت کنند این  مسائل سبب شده طبق حکم دیوان منجر به پلمپ شده است.

وی تاکید کرد: افرادی که مدعی هستند رکود کار در بخش ساختمان بر عهده شهرداری است حاضر به تمکین رای کمیسیون نیستند و زر مداران گردنکشی هستند که بارها اعلام کرده ام در صورتی که دست از تهمت های خود برندارند نام ان ها را با اجازه دادستان منتشر خواهم کرد.

شهردار سبزوار گفت: برای رفع مشکل بیکاری در شهرستان سرمایه گذاری در اشل بزرگ در دستور کار شهرداری است  سرمایه ای که تاکنون توسط سرکایه گذاران وارد این بخش شده 100 میلیارد تومان است که با این رقم و با شروع پروژه های بزرگ خود به خود مشکل بیکاری در شهرستان مرتفع خواهد شد.

با وجود نقدینگی زیاد در سبزوار وضعبت اشتغال نا مطلوب است

در ادامه نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نا مطلوب اشتغال در شهرستان اظهار کرد:  سبزوار جزء شهرستان هایی است که دارای نقدینگی و پتانسیل و ظرفیت های بسیار خوبی است متاسفانه شهروندان به جای سرمایه گذاری در بخش تولید ؛ صنعت و ایجاد اشتغال برای جوانان ، نقدینگی خود را در بانک ها ذخیره می کنند و همین امر سبب شده تا امروز تعداد بسیار زیادی بانک و صندوق در شهرستان ایجاد شود.

"رمضانعلی سبحانی فر" افزود: رکود از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها ایجاد شد که متاسفانه به درستی مدیریت نشد این عدالت نیست که  افراد ثروتمند و قشر اسیب دیده هر دو به یک چشم دیده شوند لذا می بایست هر ماه مبلغ 4 هزار میلیارد تومان پول به جامعه تزریق می شد که با برنامه ریزی نادرست تورم ایجاد شد و روز به روز قیمت ها افزایش و دود آن تنها به چشم محرومین جامعه رفت.

وی با اشاره به رکود مضاعفی که در بخش ساختمان حاکم است گفت: این رکود بیمه ساختمان براساس متراژ 20 هزار تومان حق بیمه از کارفرما اخذ می شود این مبلغ که در همه جای کشور یکسان است بدین صورت که بالا شهر تهران با روستایی که ساخت یک واحد گاوداری یا مرغداری دارد به یک چشم نگریسته شود .

سبحانی فر اظهار کرد: در بازدیدهایی که از روستاها انجام می شد افرادی که اقدام به ایجاد گاوداری یا مرغداری می کردند بر این اعتقاد بودند که ساخت و ساز برای کارفرما با این شرایط نمی صرفد باید برابر با آن بیمه پرداخت شود که همین امر سبب توقف کار ساختمان سازی خصوصا در شهرستان های کوچک شده است.

عضو فراکسیون کارگری در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: طی صحبت هایی که با آقای محجوب و قاضی پور و تعدادی دیگر از نمایندگان در مجلس انجام شد طرحی تهیه و به مجلس ارائه شد تا به جای یکسان دیدن بالا شهر تهران با روستایی شهرستانی تغییری داده شود و این حق بیمه براساس پروانه محاسبه گردد.

وی افزود: این طرح مصوب و به شورای نگهبان رفت و مورد نقد اداره کار و بیمه تامین اجتماعی قرار گفت که اگر قرار است حق بیمه یک روستایی دو هزار تومان باشد برابر با آن تامین اجتماعی بیمه خواهد کرد یعنی به جای 8 ساعت ساختمان دو ساعت شود .

ما در کمیسیون کارگران از این طرح دفاع کردیم که قرار است در این برنامه از بالا شهر تهران که 20 هزار تومان حق بیمه دریافت می شود با اجرای این طرح 100 هزار تومان دریافت و از روستایی مبلغ دو هزار تومان اخذ شود این مابه التفاوت می توان همپوشانی داشته باشد و آن سرریزی که در عوارض بالا است می تواند پوششی برای بخش های محروم و روستاها باشد.

سبحانی فر گفت: این برنامه در مجلس مصوب شد و مورد تائید شورای نگهبان قرار گرفت و از بهمن ماه ابلاغ شد طبق قولی که داده شد قرار است این طرح در سال آینده براساس این مصوبه افزایش پیدا کند و کسانی که پشت نوبت بیمه هستند در ردیف قرار گیرند.

نماینده مردم سبزوار گفت: متاسفانه برخی افراد از صنوف دیگر بیمه ساختمانی دارند انجمن کارگران ساختمانی باید پیگر باشد تا این افراد شناسایی و از لیست خارج گردند تا حق به کارگران برسد.

 منبع: روزنامه همشهری

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بولوار هشت بهشت سبزوار از عمده ترین پروژه های عمرانی سبزوار در دوران دکتر طالبی

نظرت را بنویس
comments

الهام شبانی مقدم

با سلام این گزارش مربوط به روزنامه همشهری است خبرنگار روزنامه خراسان در کمال بی صداقتی و غیر حرفه ای بودن گزارشات دیگر همکاران خود را می ربایند و با تغییر نام اشخاص و کوتاه کردن متن خبر گزارش را به نام خود ارسال می کنند. متاسفم برای این افراد بی صلاحیت که حرفه خبرنگارای را زیر سوال می ببرند فابل صوتی افرادی که در این گزارش با ان ها مصاحبه شده نزد خبرنگار روزنامه همشهری و سبزورا نیوز امانت است و به زودی با سفر تحریریه روزنامه خراسان به سبزوار این موضوع رسیدگی خواهد شد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما