ادامه بدشانسی های میدان لاله سبزوار / از تغییر نا به هنگام نام تا تکرار وعده های ساخت المان در آینده!

میدان لاله سبزوار، علی رغم قرار گرفتن در یک نقطه مهم شهری (مجاورت با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ، کانون هنرمندان و بولوار پاسداران) از بدشانس ترین میادین دیار سربداران است.

به گزارش مجله اینتنرتی اسرارنامه، از چند سال قبل که در زمان تصدی حسین مقصودی بر شهرداری سبزوار، درخت ها و فضای سبز میدان لاله برای تبدیل شدن به میدانی با یک المان زیبای شهری قلع و قمع شد، گویی آه سرد آن درختان سبز دامان میدان لاله را گرفته وباعث شده این میدان تا به امروز هنوز به سر و سامان صحیحی نرسد.

اما سوای اینکه پروژه ساخت و ساز میدان لاله چه زمانی به سرانجام برسد؟ مسئله نه چندان مطلوب دیگری که اخیراً برای این خیابان پیش آمده است، تغییر قریب الوقوع نام آن با مصوبه شورای اسلامی شهر سبزوار است، به طوری که وبسایت شهرداری از تغییر نام میدان لاله به میدان معلم خبر داده است.

البته نامگذاری یک میدان به نام قشر شریف و فرهیخته معلمان، نه تنها موضوعی منفی نیست، بلکه بسیار نیز ارزشمند است. اما مشکل درنحوه انجام این کار ارزشمند است.یعنی تغییر نام میدانی که سالهاست همه با یک نام دیگر آن را می شناسند و این نام در ذهن ها ثبت شده است.

ناگفته نماند، این موضوع که از همان ابتدا چه زمانی و به چه مناسبتی این میدان به نام لاله نامگذاری شده است، جای سئوال وجود دارد. اما به هرحال ، اینک که سال هاست شهروندان سبزواری این میدان را با نام لاله می شناسند و هرکجا هم که لازم بوده در آدرس نویسی ها و معرفی های انجام شده، به خصوص در امور مربوط به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نام لاله درج شده است، تغییر نامی که در ذهن سبزواری ها تثبیت شده است، چندان صحیح به نظر نمی رسد.

نمونه ناموفق تغییر نام های اینچنینی در سبزوار فراوان است و به عنوان یکی از بارزترین آن ها میدان شهید بهشتی است که اکنون با گذشت چندین سال از تغییر نام این میدان، سبزواری ها هنوز آن را به نام میدان سی هزارمتری یاد می کنند و حتی نسل های جوان تر که چندین سال بعد از نامگذاری میدان به نام شهید بهشتی چشم به دنیا گشوده اند، اما بازهم به پیروی از پدران و مادران خود این میدان را با نام سی هزارمتری می شناسند.

نمونه های دیگر تغییرنام های ناموفق در سبزوار، تغییر اسم میدان شهربانی به دکتر علی شریعتی و میدان زند به کارگر است که بازهم بسیاری از سبزواری ها این میدان ها را به نام های شهربانی و زند می شناسند و نیز فلکه های طبس و نجارآباد نیز نمونه های دیگری هستند که با اینکه سال هاست به اسامی طالقانی و صاحب الزمان تغییر نام داده اند، اما همشهریان سبزواری هنوز در بسیاری از موارد از نام های سابق این میادین استفاده می کنند و در چنین حالتی یکی از مشکلاتی که معمولا به وجود می اید این است که وقتی مسافر یا مهاجرانی غیرسبزواری برای مدتی کوتاه یا طولانی به این شهر می آیند، هنگام پرسیدن آدرس های مختلف از سبزواری ها نام میادینی را می شنوند که روی تابلوها مشاهده نمی شود و این ممکن است باعث سردرگمی و به اشتباه افتادن آنان شود و حتی در بعضی موارد افراد محلی را نیز دچار سردرگمی می کند.

البته تغییر نام میادین، خیابان ها و سایر اماکن عمومی در پاره ای از موارد اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال پیش از وقوع انقلاب اسلامی نام خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی ، خیابان پهلوی بوده و یا میدان اسرار به عنوان میدان شاه نامیده می شده است و بنابراین پس از مستقر شدن نظام جمهوری اسلامی یقیناً می بایست نام این اماکن متناسب با فضای جدید اجتماعی و سیاسی کشور تغییر می کرد.

اتفاقا در این موارد مردم نیز نام های جدید را خیلی سریع پذیرفتند و خود را با آن ها تطبیق دادند. اما در مواردی نظیر تغییر نام میدان سی هزارمتری یا نجارآباد یا میدان طبس، چندان استقبال و همراهی موثری از جانب مردم صورت نگرفت و پروژه تغییر نام ها اکثرا ناموفق باقی ماند. چرا که شاید این تغییر نام ها از نظر عموم مردم ضرورت موجهی نداشت و از طرفی نام های قدیمی برگرفته از یک هویت خاص و اصالت تاریخی برای آن مکان ها بوده است (مثلا میدان طبس یادآور مسیر ارتباطی سبزوار به سمت روستای طبس بوده، میدان سی هزارمتری به خاطر وسعت زیادش به این نام مشهور شده، یا درباره میدان نجارآبادی گفته می شود محل تجمع چندین نجاری معروف شهر بوده است.)

بنابراین در مورد میدان لاله نیز به نظر می رسد، شورای شهر باز هم پا در مسیر اتخاذ تصمیمی نه چندان لازم و نه چندان اصولی گذاشته است که ممکن است سال های سال زمینه ساز سردرگمی و اشتباه شهروندان یا مسافران سبزوار شود و یا دست کم هیچ تأثیری در زندگیشان نداشته باشد و سبزواری ها تا مدت های مدید و نامعلومی علی رغم نامی که بر تابلو یکی از میادین شهرشان ثبت می شود، همچنان آن را با همان نام قبلی بشناسند.

البته مجدداً تأکید می شود که نامگذاری یک میدان، خیابان یا حتی تعداد زیاد دیگری از اماکن عمومی هر شهری به نام معلم به منظور گرامیداشت مقام ارزشمند معلمان، کاری ستودنی است. اما مسأله اینجاست که تغییر نام میدان یا مکانی که تا کنون در ذهن مردم با همان نام قبلی ثبت شده و ممکن است، اولین کسانی که نام فعلی را پیشنهاد داده اند، دلایل موجهی نیز داشته اند، چندان صحیح و اصولی به نظر نمی رسد.

به هرحال این تغییر نام هرچه قدر هم که دارای اشکال باشد، تا به اینجای کار هنوز در عمل کار خاصی صورت نگرفته و فقط یک واژه جای خود را به واژه ای دیگر داده است. مسئله مهم تر در این پروژه وعده ساخت المانی متناسب با مقام معلم است که بازهم به زمان نامشخصی در آینده حواله داده شده است و معلوم نیست آیا این بار هم ساخت المان میدان لاله و یا به عبارتی دیگر، میدان معلم سبزوار تا چه مدت دیگر در بلاتکلیفی و معطلی باقی خواهد ماند؟

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پاسخ قائم مقام شهردار به شبهاتی که درباره شهربازی سبزوار مطرح شده است

نظرت را بنویس
comments

مفتح

متاسفانه تنها چیزی که برای مسئولین شهردار ی اهمیت ندارد درخت و فضای،س سبز می باشد

وحید ن

با سلام علت گذاشتن اسم لاله روی میدان لاله به این دلیله که قبلا یعنی 20 سال پیش تو این میدان پر از گلهای لاله بود و اسمی هم نداشت مردم هم میگفتن میدون لاله دیگه روی این میدون موند من تو اون محله بزرگ شدم و دیدم اون میدونو با گلهاش
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما