مشروح نخستین نشست مطبوعاتی علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار بزرگ در مجلس یازدهم

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس شورای اسلامی گفت: شفافیت اصل مهمی در مقابله با فساد است. عدم شفافیت، دلیل بسیاری از مشکلات امروزی است. ما باید شفافیت را قانون کنیم و در دستور کارمان باشد.

علی اصغر عنابستانی بعد از ظهر جمعه 9 خرداد در نخستین نشست مطبوعاتی دوران نمایندگی خود با اصحاب رسانه غرب خراسان رضوی افزود: لایحه شفافیت که دولت به مجلس داده است، باید به قانون جامع شفافیت تبدیل شود و حتی باید مناسبات حاکم بر دولت، مالیات هایی که گرفته می شود یا گرفته نمی شود، حساب های بانکی و طرح های دولت را شفاف کنیم که از قبیل این طرح ها هزاران رانت ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه شفافیت باید در سطح بالای مطالبه رسانه ها باشد، گفت: البته واضح است که اگر نماینده ای وارد بحث شفافیت شود، از خیلی جاها ضربه میخورد. همین حالا هم دارد ضربه هایی وارد میشود. چون خیلی مافیاها هست که شفافیت برایشان اما اشکالی ندارد. ما باید به دنبال شفافیت باشیم و ظرفیت لازم برای شفافیت را باید رسانه ها ایجاد کنند.

عنابستانی سپس اظهار کرد: در قبل از ورود به مجلس میدانستم زد و بندهایی هست اما فکر نمیکردم تا این اندازه وضعیت بدی وجود داشته باشد. تقریبا سه ماه است که بعد از انتخابات وقت زیادی را در مجلس گذاشته ام و در این دوران پیش مقدمه مجلس خیلی فعال بوده ام. متاسفانه لابی های درون و بیرون مجلس، زد و بندهای زشت و کثیفی که اصلا در شأن مجلس نیست به شدت بر مجلس مستولی است.

وی با اشاره به حاشیه های پیش آمده در توئیتر پیرامون نظرش درباره ودیعه مسکن نمایندگان، گفت: نمایندگان تهرانی به دریافت این ودیعه نیاز ندارند. چون خانه شان آنجاست. ولی من که نماینده شهرستانم و به تهران می روم، این ودیعه را دریافت می کنم اما علنا اعلام خواهم کرد که چه خانه ای در کجا با چه مبلغی را اجاره کرده ام. بقیه حاشیه هایی نیز که راه انداخته اند ناجوانمردانه است و چیزهای اضافه ای را نسبت داده اند که اصلا توسط من مطرح نشده بوده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم تصریح کرد: دریافت ودیعه مسکن برای نمایندگان یک چیز طبیعی است. حتی همه نمایندگان تهران هم اعلام نکرده اند که ودیعه را دریافت نمی کنند. قطعا ۲۶۰ نماینده شهرستان ها همه این ودیعه را دریافت میکنند. اما کسی که ظاهری حزب الهی نیز داشت در پنهانی به من نصیحت کرد که بروم دوبرابر این مبلغ راهم بگیرم اما اعلام نکنم و به وجهه انقلاب آسیب وارد نکنم. اما من میگویم بهتر است کاری نکنند که مانع جریان شفافیت شوند. این چگونه انقلابی گری است که باید با دروغ و پنهانکاری تحقق یابد؟ من صراحتا اعلام کردم که این ودیعه را برای اجاره منزل در تهران دریافت میکنم و همه جزئیاتش را اعلام خواهم کرد. از بین ۲۹۰ نماینده مجلس هم فقط چند نفر علام کردند که نمیگیرند.

وی درباره بعضی پروژه های مهم حوزه انتخابیه نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: پروژه های متعددی را داریم که باید سالها قبل تمام می شده است. به طور مثال ما 17 خردادماه سال 1387 کلنگ نیروگاه برق سبزوار را زدیم وهمه جزئیاتش در آن زمان مشخص بود. زمین واگذار شد و مقدمات اجراییش انجام شد و من رفتم [پایان حضور در سمت فرمانداری] اما حالا امسال که آمدیم می بینیم که تازه سال گذشته با یک سرمایه گذار جدید کار راه افتاده است. حرف این است که چرا در این همه سال این کار پیگیری نشده و به نتیجه نرسیده است؟ پالایشگاه و پتروشیمی، آلومینیوم سبزوار، راه آهن سبزوار چرا به نتیجه نرسیده است؟ این ها سئوال ماست و البته حتما مسئولیت ما هم هست برای پیگیری.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: موضوع راه آهن سبزوار نیز قصه پر غصه ایست اما از آنجایی که الان دارد کار می شود امیدواریم به همین منوال ادامه پیدا کند و چون دارد کار می شود من پیگیری جدیدی نکرده ام که خبر تازه ای از آن بدهم.

وی درباره کارخانه فولاد نیز گفت: خیلی باید جلو تر از این می بودیم و جایی که الان هستیم، اصلا جایی که باید می بودیم نیست. متاسفانه خیلی اعلام شده است که ما در سبزوار کارخانه فولاد داریم ولی در واقع ما کارخانه فولاد نداریم. ما کارخانه احیا داریم که گندله را تبدیل به آهن اسفنجی می کند. اما کارخانه فولاد یعنی فولادسازی، یعنی ذوب. اگر کارخانه ذوبمان وجود داشته باشد، ما می توانیم یک هزارنفر اشتغال داشته باشیم. تازه بعد از کارخانه ذوب، مرحله نورد است که شمش را تبدیل به میلگرد، ورق یا هرچیز دیگری می کند. ما اکنون اینها را نداریم. این پروژه فعلی یک چیز گل و بلبل اولیه است اسمش را گذاشته ایم فولاد. اگر انشالله پیگیری کنیم و پول لازم آزاد شود، در فاصله ۳ ماه امکان استخدام 1000 نفر نیروی جدید وجود دارد.

عنابستانی همچنین با بیان اینکه وضعیت فعلی شهرک های صنعتی سبزوار در شأن این شهر نیست گفت: احیاء جدی شهرک های صنعتی از اولویت های من است که جلساتی در این زمینه با معاونان وزیر صنعت نیز داشته ام.

وی در بخش دیگری از این جلسه درباره استان شدن سبزوار گفت: چند سال قبل که به عنوان فرماندار سبزوار در اینجا حضور داشتم، با توجه به مطالبه ایجاد استان جدید در این منطقه، ایجاد شهرستان های جدید را پیگیری کردیم که جوین و جغتای در زمان خودمان انجام شد و خوشاب و داورزن هم مصوباتش گرفته شد ولی اجرایش به بعد از حضور بنده در سبزوار موکول شد و ششتمد هم که اخیرا اضافه شده است و سبزوار در حال حاضر بزرگترین حوزه انتخابیه در کشور [از لحاظ تعداد شهرستان] است. هیچ نماینده دیگری در حال حاضر در حوزه انتخابیه خود دارای ۶ شهرستان نیست.

وی افزود: با اینحال اینکه گفته شده است استان شدن نیاز به ۶ شهرستان داشته و اکنون که ۶ شهرستان داریم می توانیم استان شویم، حرف ناصحیحی است که به نظر من بیشتر برای ایجاد مطالبه برای بعدی ها مطرح شده است. اما به نظر من با شرایطی که اکنون در کشور می بینم بعید است که در 4 سال آینده استان جدیدی در کشور ایجاد شود و اگر قرار باشد استان جدیدی ایجاد شود قطعا ما باید اولویت اول باشیم اما متاسفانه اکنون سالهاست که فتیله مطالبه استان شدن سبزوار خوابیده و این صحیح نیست و باید پرچم مطالبه استان شدن سبزوار را بالا نگاه داریم.

عنابستانی ادامه داد: پستی که دوست من آقای ارکانی نماینده نیشابور اخیرا درباره تشکیل استان های جدید گذاشت، پست خطرناکی بود. چون گفته بود اگر قرار باشد که استانی تشکیل شود، 2 استان ولاغیر. ولی این حرف بدی بود و به معنای خط و نشان کشیدن برای نظام محسوب می شود. زیرا اگر نظام به هر دلیلی تصمیم بگیرد یک کاری را در یک جایی انجام دهد، کسی نمی تواند برایش خط و نشان بکشد و هر تصمیمی که نظام بگیرد باید اجرایی شود. اما اینجا عرض می کنم ما مطالبه استان شدن سبزوار را سر دست خواهیم گرفت. اگر شرایط کشور، شرایط محیایی شد، ما بلافاصله این مطالبه را روی میز مجلس می گذاریم ولی اگر شرایط محیا نشد ما سرمان را گرم این موضوع نخواهیم کرد تا از بقیه کارهای مهممان غافل شویم.

وی همچنین درباره منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: این پروژه نیز از یادگاری های دوره فرمانداری خودم است. ما پیگیری کردیم در هیئت دولت مصوبه اش را گرفتیم اما به مجلس که رفت من دیگر در سبزوار نبودم. مجلس هم مصوب کرد و به کمیسیون امور زیربنایی استان فرستاده شد تا محل دقیق طرح را مشخص کند تا در مرحله بعد منابع طبیعی واگذار کند. اما در این مرحله از کار یک حرف مطرح شد که اقدامات کارشناسی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار قبل از رفتن به مجلس انجام نشده است و صرفا با فشار آقای محسنی نماینده وقت سبزوار نام منطقه ویژه اقتصادی این شهر در انتهای آن طرح نوشته شده است که این حرف درست نبود. اما در استانداری بر مبنای همین حرف گفتند حالا که اینطور است شما باید بروید همه مراحل مقدماتی را دوباره انجام دهید.

عنابستانی افزود: حالا اینجا سبزوار یک نماینده ای را لازم داشته است که دلش برای منطقه ویژه اقتصادی بسوزد و برود به استانداری مدارک و اسناد را ببرد و بگوید همه اسناد نشان می دهد ما قبل از اینکه برویم به مجلس در دولت کارهایش را کرده ایم و مطالعاتش و استعلاماتش انجام شده است. این اما از جانب هیچکدام از نمایندگانمان اتفاق نیافتاد و این کار معطل ماند و سرمایه گذار منطقه ویژه اقتصادی هم چون چاره دیگری نداشت در این سالها رفت که همه استعلامات را دوباره انجام بدهد و در این بین سه چهار سال به بن بست محیط زیست می خورند که ظاهرا اکنون در حال حل شدن است.

وی ادامه داد: به تازگی به خدمت استاندار رسیدم و برای ایشان تشریح کردم و اسناد را نشان دادم. استاندار تعجب کرد و گفت وقتی شما قبلا استعلامات را گرفته اید، دیگر دلیلی ندارد که بعد از تصویب دولت و مجلس که به قانون تبدیل شده است، دوباره بروید استعلام بگیرید. این دیگر قانون است و ما موظفیم که منطقه ویژه اقتصادی سبزوار را تأسیس کنیم. استاندار این را پذیرفت و در تماس تلفنی با معاون اقتصادی خود گفت که در اولین جلسه کمیسیون امور زیربنایی، موضوع منطقه ویژه اقتصادی سبزوار مطرح شود. حالا ما منتظر برگزای جلسه هستیم.

نماینده سبزوار تصریح کرد: البته منطقه ویژه هم در این سالها معطل نمانده است و دوستانی که مسئولیتش را داشته اند، از مجموع 1000 هکتار زمین آن 50 هکتارش را از جهاد به صورت موقت گرفته اند، آب و برق و گاز را به انجا برده اند و دیوار کشی کرده اند و جاده های داخلی ان را ساخته اند و اکنون اگر این مشکل قانونی اش حل شود، آماده واگذاری است.

وی در ادامه این جلسه درباره پیگیری یک پروژه بسیار راهبردی برای منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیز خبر داد و گفت: یک کارخانه پرتودهی هسته ای را زمانی که استاندار چهارمحال بختیاری بودم به منطقه ویژه اقتصادی آنجا بردم که اتفاقا منطقه ویژه اقتصادی آن استان نیز همزمان با سبزوار تصویب شد و بنده آن را راه اندازی کردم و اکنون فعال است و حالا پیگیرم که مشابه همان کارخانه پرتودهی هسته ای گاما را در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نیز راه اندازی کنیم.

عنابستانی درباره وضعیت انتصابات در شهرستان گفت: دخالت در انتصابات وظیفه نماینده نیست. البته به این معنا نیست که دستگاه های اجرایی هر کاری خواستند بکنند. بلکه به این معنی است که ما در مجلس ریل گذاری کرده و مسیر مشخص می کنیم و نظارت انجام می دهیم که اگر هر دستگاهی از مسیر ریل گذاری قانونی خارج شود، آن را به ریل خود باز گردانیم ولی انتصابات مسئولیت نماینده نیست.

وی درباره وظیفه مدیران اجرایی گفت: مدیران نباید صرفا گزارش دهنده مشکلات باشند. بهانه هایی نظیر بودجه و تحریم را هم نباید مطرح کنند. مدیری که در آن جایگاه قرار می گیرد باید هنر و خلاقیت خود را به کار ببندد تا هر طور شده مشکل مردم را حل کند. لذا من به شدت بر عملکرد مدیران شهرستان نظارت خواهم کرد.

عنابستانی همچنین درباره نوع همکاری خود با دیگر نماینده سبزوار در مجلس یازدهم گفت: قطعا این دوره بهترین روابط را بین دو نماینده سبزوار خواهید دید و در جهت منافع مردم کاملا هم افزا خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: ما اکنون نیاز به همدلی و اتحاد و همکاری داریم. متاسفانه در حوزه انتخابیه ما روحیه خودبدی و گسستگی اجتماعی به وجود امده است. اما باید برای منافع مردم و منطقه همه با هم متحد شویم.

عنابستانی درباره مصوبه اخیر منع دوچرخه سواری بانوان نیز گفت: من این مصوبه را ندیده ام. اما اگر اینطور باشد، قطعا موافق نیستم.

وی همچنین اظهار کرد: برای حضور و فعالیت اجتماعی بانوان در این سالها نقشه راه مشخصی نداشته ایم. از طرفی خوب عمل کرده ایم و به طور مثال سطح سواد و تحصیلات زنان را بالا برده ایم اما از طرف دیگر شرایطی فراهم نیاورده ایم که زنان واقعا بتوانند تاثیرگذاری در عرصه اجتماع داشته باشند و نقش فعال ایفا کنند. از طرف دیگر برای نقش مادری و خانه داری زنان نیاز به حمایت بیشتری داریم. حتی در بعضی کشورها به مادران حقوق می دهند. بنابراین باید این موضوع را پیگیری کنیم. شاید بیمه زنان خانه دار برای این منظور اقدام مفیدی باشد.

عنابستانی درباره کمیسیونی که برای عضویت در مجلس مد نظر دارد توضیح داد: برنامه ام حضور در کیسیون اجتماعی است. زیرا احساس می کنم نیاز و اولویت امروز کشور در حوزه اجتماعی است. کمیسیون اجتماعی یعنی اشتغال، بیمه، تأمین اجتماعی، مسائل مربوط به استخدامی، اصلاح ساختار اداری و .... که مشکلاتی است که در کشور با آن دست به گریبانیم و پایه بسیاری از مشکلات ما شده. بنابراین امیدوارم که در کمیسیون اجتماعی مجلس عضویت پیدا کنم.

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما