در نشست صمیمانه نمایندگان سبزوار با اصحاب رسانه مطرح شد:

منطقه ویژه اقتصادی سبزوار ، فرصت تاریخی برای شهر / به صرف شبهه افکنی ها مانع حرکات مهم نشویم

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

نشست صمیمانه دو نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اصحاب رسانه دیار سربداران امروز در حالی برگزار شد که هر چند نحوه برگزاری جلسه از لحاظ رسمیت یا ابهام در خبری یا غیرخبری بودن ان از سوی عده ای از خبرنگاران با انتقاداتی مواجه شد، اما در نهایت با شنیدن دغدغه ها و مطالبات خبرنگاران و پاسخگویی آقایان محبی و عنابستانی به بسیاری از موارد، حدود سه ساعت به طول انجامید و سرانجام با تقدیر از خبرنگاران به پایان رسید.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این جلسه آقایان عنابستانی و محبی که در نخستین ماه های آغاز به کارشان اتحاد و انسجام خوبی را در رفتار خود نشان می دهند موارد مختلفی را در حضور اصحاب رسانه تبیین کردند. رد کردن حضور و دخالت دو نماینده سبزوار در بحث های فیلترینگ فضای مجازی که در روزهای اخیر مطرح شده، تشریح نوع نگاهشان به تعامل با جهان که فقط در غرب و آمریکا خلاصه نمی شود و قرارداد 25 ساله با چین هم شکل دیگری از همین تعامل با جهان است، تأکید بر توانمندی های داخلی برای کم اثر کردن تحریم ها، تأکید بر وجود 600 میلیون نفر جمعیت در کشورهای همسایه ایران که می تواند بازار مصرف خوبی برای تولیدات داخلی ایران باشد، ابراز تأسف به خاطر از دست دادن فرصت تأمین کالاهای مورد نیاز قطر و جایگزین شدن ترکیه در این امر مهم، توجه به بیانیه مقام معظم رهبری درباره گام دوم انقلاب بخشی از مهمترین محورهای صحبت خبرنگاران و نیز دو نماینده سبزوار در این جلسه بود.

در بخشی از این جلسه علی اصغر عنابستانی درباره منطقه ویژه اقتصادی سبزوار به نظر ما و تحلیلگران اقتصادی تنها منطقه ای است که در شرق کشور در دل خاک سرزمینی مان دارد شکل می گیرد می تواند نقطه تحولی شرق شرق کشور باشد. نه سبزوار و نه غرب خراسان بلکه شرق کشور. البته یک منطقه ویژه دیگر هم دارد ایجاد می شود که انشاالله ما زودتر از آن در سبزوار راه اندازی می کنیم. این را من در جلسه ای که با مدیران استانی و استاندار تشریح کردم، آن ها هم به این بحث امید دارند.

وی افزود: ما تمام همتمان را همه باید بگذاریم و مطالبه کنیم که منطقه ویژه راه بیافتد. زیرا ما قرار است مواد اولیه، دانش فنی، را از خارج بیاوریم در فضای سرزمینی کشور بدون پرداخت عوارض گمرکی و مالیات، اینجا تبدیل به کالا کنیم باز بدون پرداخت عوارض گمرکی صادر بکنیم.

نماینده مردم سبزواربزرگ در مجلس یازدهم ادامه داد: بعضی دوستان منطقه ویژه را با منطقه آزاد اشتباه گرفته و گفته اند چون مناطق آزاد به هدف هایشان نرسیده اند، خوب نیستند. اما اولا اگر به هدفشان نرسیده اند نباید حذفشان کنیم بلکه باید برویم درستشان کنیم. همین الان هم اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در مجلس در دستور داریم. ما هم در طرحش دخالت کرده ایم. اما مناطق ویژه با مناطق آزاد تفاوت دارند. مناطق آزاد تابع ضوابط قانون کار، مالیات، بیمه و تأمین اجتماعی سرزمین اصلی نیستند و به همین دلیل یله می شوند. اما مناطق ویژه تابع ضوابط سرزمین اصلی هستند. درمنطقه آزاد شما می توانید کالای جزء بخرید و وارد کنید، ولی در منطقه ویژه شما نمی توانید کالای جزء وارد کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه عده ای هنوز تفاوت های این دو را هنوز متوجه نشده اند، شروع می کنند به فضاسازی گفت: دنبال چه می گردید؟ یک کار خوب بزرگی که حدود هشت سال رها شده حالا تمام همتمان راگذاشته ایم پشتش که جمعش کنیم و به جایی برسانیم، همه باید حمایت کنند از این کار.

عنابستانی با دعوت از همه برای «بزرگ دیدن» گفت: عده ای هم می گویند چون فلانی دارد این کار رامی کند، بد است. ولی ما که نمی توانیم چون یک نفری از سرمایه گذار این پروژه خوشش نمی آید کار را تعطیل کنیم! ما به سرمایه گذار خارجی که نه دینش را قبول داریم نه اعتقاد و هدفش را و اصلا نمی دانیم برای چه به ایران می آید و اصلا قصد جاسوسی دارد یا نه، التماس می کنیم بیاید داخل کشور سرمایه گذاری کند. حالا اینجا کسی در شهر خودمان می خواهد از منابع شهری خودمان سرمایه گذاری کند چون ما خوشمان نمی آید باید بزنیمش؟

نماینده مردم غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی سپس با بیان اینکه به سئوالاتی که یکی از رسانه ها درباره منطقه ویژه اقتصادی پرسیده بود، در قالب یک فایل صوتی پاسخ داده است، گفت:  باید رسانه ها کمک کنند  که کارهای بزرگ را انجام دهیم. اگر رسانه ها کمک نکنند به تنهایی نمی توانیم. ما حتی کارهای بزرگتری از منطقه ویژه اقتصادی را داریم دنبال می کنیم.

وی درباره سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی سبزوار هم توضیح داد: موسسه آبادانی دیار سربداران دارای مجوز موسسه غیرانتفاعی از وزارت کشور است که در 1372 توسط بزرگان این شهر ایجاد شده. در آن زمان که چپ و راست هم به این معنی وجود نداشته، همه بزرگان این شهر با هم جمع شدند و این موسسه را تأسیس کردند و هیچکدام از بزرگان نبوده که در این موسسه نبوده باشد.

عنابستانی افزود: موسسه آبادانی دیار سربداران بر اساس مدلی که آن زمان در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تعریف شده بود، برای توسعه این شهر تأسیس شده و فقط هم در سبزوار نبوده بلکه موسسات توسعه ای محلی و منطقه ای از این نوع در شهرهای دیگر هم هستند که به طور مثال شرکت توسعه چهارمحال و بختیاری زاگرس یکی از آن هاست . یا در جاهای دیگر نظیر کرمان.

وی سپس گفت: در سبزوار هم موسسه آبادانی دیار سربداران تأسیس شد که بر اساس همان مدلی که برایش تعریف شده بود، منابعی نیز برایش در نظر گرفته شده است. آن منابع اراضی ای بوده که به موسسه واگذار کرده اند و موسسه آن ها را به داخل محدوده شهری آورده، تقسیم بندی کرده و فروخته و با پول آن فرودگاه ساخته و راه آهن و منطقه ویژه اقتصادی را شروع کرده است.

وی تصریح کرد: من به مدیران شهرستان گفته ام، اگر کسی نسبت به عملکرد موسسه آبادانی دیار سربداران شبهه ای دارد، حتما یک موسسه حسابرسی قوی بگیرید، با پول خود موسسه آبادانی دیار سربداران تا حسابرسی صورت بگیرد. اما ما حق نداریم صرف فضای شبهه افکنی یک فرصت تاریخی را از شهر بگیریم و آن فرصت تاریخی اکنون همین منطقه ویژه اقتصادی است.

abf463e45293fac73e6607e8bb003724

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما