جابه جایی 6899 نفر مسافر از فرودگاه سبزوار طی 6 ماه نخست سال 99 / مسوولان خراسان شمالی برای رونق تنها فرودگاهشان چه می کنند؟

امیدبرومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

طی 6 ماهه نخست سال 99 تعداد 6899 نفر مسافر از طریق 126 پرواز انجام شده در تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی، جابه جا شده اند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه و بر مبنای اطلاعات مندرج در شماره صد و سی ام ماهنامه آماری عملکرد فرودگاه های کشور که به تازگی منتشر شده است، این مقدار جابه جایی مسافر و پروازهای انجام گرفته در 6 ماه ابتدایی سال 99، شامل کاهش 37 درصدی در تعداد مسافران و کاهش 36 درصدی در تعداد پروازها نسبت به 6 ماهه اول سال 98 است.

بر مبنای همین گزارش همچنین عملکرد فرودگاه سبزوار در 6 ماهه نخست سال 99 در بین حدود 50 فرودگاه فعال در کشور، در رتبه سی ام قرار گرفته و از عملکرد فرودگاه های 6 مرکز استان کشور در شهرهای سنندج، شهرکرد، یاسوج، اراک، زنجان و همدان بهتر بوده است. ضمنا در این محاسبه از فرودگاه های پیام کرج، فرودگاه سمنان نامی به میان نیامده و شهرهای قم و قزوین نیز کلا فاقد فرودگاه افتتاح شده اند.

علاوه بر آمار عملکرد 6 ماهه، در  شهریور ماه 99 نیز تعداد 1332 نفر مسافر از طریق 22 پرواز فرودگاه سبزوار جابه جا شده اند.

این تعداد جابه جایی مسافر و پروازهای انجام شده در فرودگاه سبزوار طی شهریور 99، نسبت به شهریور سال گذشته کاهش بیش از 50 درصدی را نشان می دهد.

در این بین فرودگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی که یکی از نزدیک ترین فرودگاه ها به منطقه سبزوار محسوب می شود و در آمار و عملکردهای خود معمولا هم شانه فرودگاه سبزوار بوده، در 6 ماهه نخست سال 99 با انجام 192 سورتی پرواز تعداد 9310 نفر مسافر را جابه جا کرده است. البته این نکته قابل توجه است که هر چند تعداد پروازهای انجام شده در فرودگاه بجنورد نسبت به 6 ماهه نخست سال 98 افزایش یک درصدی داشته اما تعداد مسافرانی که از آن فرودگاه جابه جا شده اند با کاهش 24 درصدی مواجه شده است.

این بدان معناست که در این مدت با وجود شرایط کرونا که همه کشور را تحت تأثیر قرار داده است، در فرودگاه بجنورد تعداد پروازها بیشتر از نیاز واقعی مسافران برقرار بوده و بدین ترتیب با بیشتر شدن تعداد صندلی های خالی در هر پرواز سوددهی شرکت های هواپیمایی نسبت به سال گذشته در تنها فرودگاه استان خراسان شمالی کاهش بیشتری نسبت به فرودگاه سبزوار پیدا کرده است.

این وضعیت خصوصا در عملکرد شهریورماه فرودگاه بجنورد بیشتر به چشم می خورد به طوری که با انجام 50 سورتی پرواز رشد 14 درصدی را نسبت به شهریورماه سال 98 تجربه کرده است اما تعداد مسافران جابه جا شده آن در این مدت 2367 نفر بوده اند که نسبت به شهریور 98 کاهش 16 درصدی داشته است.

مسلما این وضعیت برای شرکت های هواپیمایی چندان مطلوب نیست. اما باید دید مدیران فرودگاهی استان خراسان شمالی برای استمرار پروازها و دایر ماندن پل ارتباط هوایی این استان با پایتخت کشور، چه سیاستی به کار برده و چه امتیازاتی را لحاظ کرده اند که شرکت های هواپیمایی را پای کار ادامه و حتی افزایش پروازها نگاه داشته اند.

و اما در غرب خراسان رضوی نیز به تازگی امور فرودگاه سبزوار به دست مدیریت جدیدی واگذار شده است که مردم منتظرند ببینند در دوران تصدی حسین شادمان ایا تدبیر موثری برای حرکت تنها فرودگاه نیمه غربی استان از حالت درجا زدن چند سال اخیر اندیشیده می شود؟ و آیا مدیریت جدید توان تحول آفرینی هم در زمینه انجام پروژه های توسعه ای فرودگاه و هم در زمینه افزایش تعداد پروازها و افزایش مقاصد مسافرتی را دارد؟

البته در هفته های اخیر با خبرهایی که از افزایش نجومی قیمت بلیط هواپیماها در ایران پخش شد، احتمال کاهش چشمگیر تقاضای سفرهای هوایی از جانب مسافران می رفت، اما فعلا با منتفی شدن آن تصمیم و نیز با توجه به اینکه فرودگاه ها یکی از امکانات زیربنایی مهم برای توسعه هر منطقه محسوب می شوند و امکان سفرهوایی یکی از شیوه های مهم جابه جایی بار و مسافر است که در بعضی مواقع (نظیر سفرهایی در راستای امور پزشکی و درمانی، سفرمقامات سیاسی، سفر اساتید دانشگاه ها و صنعتگران و سرمایه گذاران و ...) ضرورت و اولویت بالایی نسبت به دیگر شیوه های حمل و نقل جاده ای و ریلی پیدا می کند، امید می رود رسیدن به نهایت بهره وری به طور جد از ظرفیت های موجود فرودگاه سبزوار در دستور کار مدیریت جدید قرار داشته باشد. 

 

عملکرد 6 ماهه نخست: 

06

 

عملکرد شهریور ماه:

06 (1)

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما