واکنش فرمانده انتظامی ایران به آمار بالای حوادث رانندگی در محور سبزوار - جوین / نامه به وزیر راه و شهرسازی برای رفع نواقص جاده ای

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

در روزهای اخیر موضوع حوادث جاده ای و مشکلات فنی موجود در مسیرهای ارتباطی غرب خراسان به ویژه مسیر سبزوار - جوین - اسفراین مجدداً مد نظر رسانه ها قرارگرفته است به طوریکه روزنامه خراسان رضوی و پایگاه خبری عصر سبزوار و برخی دیگر از رسانه های محلی به این موضوع پرداخته اند. منشأ این توجه نامه ای است که از سوی فرماندهی انتظامی کشور به وزیر راه و شهرسازی نوشته شده و با گوشزد کردن برخی از ایرادات فنی خواستار رفع این نواقص شده است.

توجه فرماندهی انتظامی کشور به مشکلات جاده سبزوار - جوین از این نظر حائز اهمیت است که می تواند هشداری جدی به دستگاه های اجرایی مسوول برای پایان دادن به بی توجهی های طولانی مدت  به مشکلات این مسیر حادثه ساز باشد که تا کنون باعث به هدر رفتن جان و مال تعداد زیادی از هموطنانمان در تصادفات رانندگی شده است.

سبزوار در مرکز منطقه غرب خراسان رضوی یکی از شاه راه های ارتباطی شمال شرق کشور است که همه جاده های منتهی به آن به خاطر تردد گسترده ای که در آن ها صورت می گیرد، کارکردی فراتر از کارکرد محلی دارند و در زمره جاده های ملی کشور محسوب می شوند. به طور مثال مسیر سبزوار - جوین - اسفراین از اصلی ترین مسیر رفت و آمد وسایل نقلیه بین بعضی استان های جنوبی و شمالی کشور است. 

اگرچه در همه سالهای گذشته بارها شاهد بروز حوادث فاجعه بار رانندگی در محور سبزوار - جوین بوده ایم، اما یکی از فجیع ترین این حوادث در مردادماه 99 اتفاق افتاد که با بروز یک تصادف زنجیره ای 14 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و چندین نفر زخمی و نیز خسارات مالی فراوانی از آن حادثه به جای ماند. این حادثه در نامه اخیر فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران به وزیر  راه و شهرسازی یادآوری شده است. 

انتظار می رود اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و سایر دستگاه های اجرایی مربوطه، در سبزوار، استان و کشور اینبار توجهی جدی به رفع معضلات موجود داشته باشند و اجازه ندهند با ادامه تأخیرهای نابجایی که تا کنون شاهد آن بوده ایم، زمینه تکرار چنان حوادث تلخی و به هدر رفتن بیش از پیش جان و مال هموطنانمان در سوانح رانندگی شوند.

پایگاه خبری عصر سبزوار نامه فرماندهی انتظامی ایران درباره وضعیت جاده سبزوار - جوین را به شرح زیر پوشش خبری داده است:

در راستای تأمین امنیت مردم:
آمار بالای حوادث رانندگی در محور سبزوار – جوین واکنش فرماندهی انتظامی ایران را برانگیخت

فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای به دکتر اسلامی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری مشکلات و نواقص محور سبزوار – جوین در استان خراسان رضوی، خواستار رفع این نواقص شد.

در همین راستا طی نامه ای به شماره ۷۹/۱۰۸/۴/۸/۱۳ مورخ ۱۵ مهر ۹۹ از جانب فرماندهی انتظامی ایران، خطاب به وزیر راه و شهرسازی آمده است:

همانگونه که استحضار دارید محور سبزوار – جوین به طول ۱۰۲ کیلومتر یکی از محورهای پرتردد استان خراسان رضوی می باشد که به دلیل کوتاهی مسیر و دسترسی آسان و راه های ارتباطی بین استان های جنوب و جنوب شرق کشور به استان های خراسان شمالی و گلستان مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که میزان تردد وسایل نقلیه در سال های ۹۸، ۹۷، ۹۶ و پنج ماهه ۹۹ تعداد ۹۶۷۱۳۷۱ دستگاه بوده و بر اثر حوادث رانندگی در محور مذکور تعداد ۲۱ نفر فوت و ۱۰۲ نفر مجروح شده اند.

در تاریخ ۹۹/۵/۳۱ در کیلومتر ۱۴ محور مذکور بر اثر برخورد یک دستگاه کامیون کشنده با ۱۳ دستگاه خودرو ۱۴ نفر فوت و ۱۱ نفر مجروح شده اند که با بررسی میدانی به عمل آمده مشکلات و نواقصی به شرح ذیل احصاء ، لذا خواهشمند است دستور فر مایید به منظور پیشگیری از تکرار حوادث مشابه اقدامات لازم جهت رفع مشکلات و نواقص مذکور معمول و نتیجه را به ناجا اعلام نمایند.
در ادامه این نامه به ع مورد از مشکلات حادثه آفرین این مسیر اشاره شده است.»

گفتنی است محور سبزوار – جوین بخشی از مسیر سبزوار – اسفراین – بجنورد بین دو استان خراسان رضوی و شمالی است که طرح چهاربانده کردن آن مدت هاست در دست اقدام است، اما به نظر می رسد این پروژه علی رغم اهمیت بالایی که دارد از چنان پیشرفت مناسبی برخوردار نیست.

شایان ذکر است، همانطور که در متن نامه فرماندهی انتظامی کشور آمده محور سبزوار – جوین اصلی ترین مسیری است که برای تردد مسافران و حمل و نقل بار در بین استان های جنوب شرقی با استان های شمال و شمال شرق کشور مورد استفاده قرار می گیرد. به نظر می رسد با توجه به این حجم بالای تردد، تسریع در چهاربانده کردن محور سبزوار – اسفراین و رفع تمام نقص های برشمرده شده در نامه فرماندهی انتظامی ایران، باید از اولویت های مهم ادارات کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و خراسان شمالی و به طور کل وزارتخانه مربوطه باشد.

انتظار می رود رسانه های محلی و استانی نیز پیگیری های لازم را در این راستا داشته باشند.

 

b67d9c85e3429b1eb4dc2843177983ee

 

روزنامه خراسان رضوی نیز این موضوع را بدین شکل مورد توجه قرار داده است: 

 

 در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:
درخواست فرمانده نیروی انتظامی برای رفع نواقص محور سبزوار- جوین

‍ کلاته/فرمانده نیرو ی انتظامی کشور در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی با یادآوری مشکلات و نواقص محور سبزوار- جوین در استان خراسان رضوی خواستار رفع این نواقص شد.


آمار بالای حوادث رانندگی در محور سبزوار – جوین واکنش فرماندهی انتظامی ایران را برانگیخت.به گزارش خراسان رضوی، فرماندهی نیروی انتظامی کشور طی نامه ای به اسلامی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری مشکلات و نواقص محور سبزوار – جوین در استان خراسان رضوی، خواستار رفع این نواقص شد.

در همین زمینه طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی آمده است: همان گونه که استحضار دارید محور سبزوار – جوین به طول ۱۰۲ کیلومتر یکی از محورهای پرتردد استان خراسان رضوی است که به دلیل کوتاهی مسیر و دسترسی آسان و راه های ارتباطی بین استان های جنوب و جنوب شرق کشور به استان های خراسان شمالی و گلستان مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که میزان تردد وسایل نقلیه در سال های ۹۸، ۹۷، ۹۶ و پنج ماهه ۹۹ تعداد 9 میلیون و 671 هزارو 371 دستگاه بوده و بر اثر حوادث رانندگی در محور مذکور تعداد ۲۱ نفر فوت کرده و ۱۰۲ نفر مجروح شده اند.

در ادامه توضیح داده شده است که در ۳۱ مرداد در کیلومتر ۱۴ محور مذکور بر اثر تصادف یک دستگاه کامیون کشنده با ۱۳ دستگاه خودرو ۱۴ نفر فوت کرده و ۱۱ نفر مجروح شده اند که با بررسی میدانی به عمل آمده مشکلات و نواقص به شرح ذیل است بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید به منظور پیشگیری از تکرار حوادث مشابه اقدامات لازم برای رفع مشکلات و نواقص مذکور معمول و نتیجه به ناجا اعلام شود.

روز گذشته همچنین شاهد تکرار حادثه تصادف خودرو های سنگین و سواری در محور سبزوار -جوین بودیم حادثه ای که یک فوتی داشت وبار دیگر یادآور ضرورت رسیدگی مسئولان به این محور حادثه خیز شد ، ۳۱ مرداد امسال هم در کیلومتر ۱۴ این محور بر اثر تصادف یک دستگاه کامیون حامل آرد قاچاق با ۱۳ دستگاه خودرو ۱۴ نفر فوت کردند و ۱۱ نفر مجروح شدند ،حادثه ای که در کشور بازتاب فراوانی یافت.

در همین زمینه فرماندهی نیروی انتظامی کشور طی نامه ای به وزیر راه و شهرسازی با یادآوری مشکلات و نواقص محور سبزوار – جوین در استان خراسان رضوی، خواستار رفع این نواقص شد.

روز گذشته مسئول روابط عمومی اورژانس سبزوار از یک فوتی و یک مصدوم بر اثر تصادف رخ به رخ تریلی با خودروی پژو ۴۰۵ در محور سبزوار - جوین خبر داد.مسلم فائق نیا در گفت و گو با خراسان رضوی با اشاره به حادثه تصادف رخ به رخ تریلی با پژو ۴۰۵ در کیلومتر ۲۵ محور سبزوار - جوین محدوده گردنه بید و برغمد، اظهار کرد: این حادثه ظهر دیروز رخ داد و نیروهای اورژانس سبزوار به محل اعزام شدند.وی افزود: این حادثه یک فوتی و یک مصدوم به جا گذاشت و مصدوم حادثه توسط عوامل اورژانس به بیمارستان امداد شهید بهشتی سبزوار منتقل شد.مسئول روابط عمومی اورژانس سبزوار بیان کرد: دلایل وقوع حادثه از سوی کارشناسان مربوط در دست بررسی است.

 

26آبان99 درخواست فرمانده نیروی انتظامی برای رفع نواقص محور سبزوار - جوین - Copy

 

ff9c60d3a7e994a7cb16c017dac9e077

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما