اطلاعاتی جدید درباره زمین و محل احداث ایستگاه راه آهن سبزوار

کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان خراسان رضوی با احداث ایستگاه راه آهن سبزوار در قطعه زمینی به مساحت ۶۲ هکتار موافقت کرده است.

به گزارش عصر سبزوار، بر مبنای تازه ترین اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ۶۲ هکتار زمین در نظر گرفته شده برای ساخت ایستگاه راه آهن سبزوار را در محدوده حریم این شهر عنوان کرده که از این مقدار ۳۴۶۵۲۸ متر مربع آن از اراضی دولتی ، ۳۷۵۸ متر آن از اراضی شهرداری و بقیه از مستثنیات است.

این اطلاعات طی نامه ای در مردادماه ۹۹ به شرکت ساختمانی بتن و ماشین قدس رضوی اعلام شده، اما تصویر نامه به تازگی برای انتشار در اختیار رسانه های محلی سبزوار قرار گرفته است.

شرکت ساختمانی بتن و ماشین قدس رضوی، پیمانکار ساخت پروژه ایستگاه راه آهن سبزوار است که مهندس عیدی مدیرعامل این شرکت در اردیبهشت ۹۸ در مراسم کلنگ زنی، وعده اتمام این پروژه را در ۲۴ ماه داده بود.

به گفته صاحبنظران احداث ایستگاهی با چنین مساحتی، سبزوار را در ردیف یکی از بزرگترین ایستگاه های راه آهن کشور قرار می دهد. این وسعت زیاد ایستگاه سبزوار البته صرفا برای ریلی نیست که به صورت آنتنی از سلطان آباد به سمت این شهر کشیده می شود تا بزرگترین شهر غرب خراسان را به راه آهن تهران – مشهد متصل کند، بلکه قرار است با ادامه یافتن این مسیر ریلی به سمت بردسکن، کاشمر و خلیل آباد و اتصال آن به راه آهن مشهد – بافق، یکی از کریدورهای ریلی شمال به جنوب کشور از مسیر سبزوار بگذرد و برای ایستگاه سبزوار یک نقش باراندازی و مدیریتی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است در تعاریف مرتبط با حوزه راه آهن، «ایستگاه» به محوطه‌ای گفته می شود که مجموعه‌ای از خطوط و سوزن‌های بهم پیوسته و ساختمان‌های اداری، سکوهای بار و مسافر در آن قرار دارد و محل توقف، تنظیم، قبول، اعزام ، عملیات مانور و سبقت، تلاقی قطارها و سایر وسایط نقلیه راه‌آهن است.

پروژه راه آهن سبزوار از سال ۸۹ ردیف اعتبار ملی دریافت کرده و تا کنون اقدامات قابل توجهی در راستای تملک مسیر، بازگشایی و تسطیح و ساخت ایستگاه آن انجام شده است.

با وجود اهمیت پروژه راه آهن برای سبزوار و کل منطقه غرب خراسان، به نظر می رسد رسانه های محلی دیار سربداران چندان پیگیری و تمرکز ویژه ای روی این پروژه ندارند. به طوریکه شاید آخرین خبرها و پیگیری های آن در آرشیو رسانه های خبری سبزوار مربوط به چند ماه قبل باشد. امید می رود با پیگیری جدی تر موضوع راه آهن توسط اصحاب رسانه دیار سربداران شاهد توجه بیشتر مسوولان به این پروژه و تسریع در روند اجرای آن باشیم.

index13

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما