فرزند مرحوم حمید سبزواری: تمایل نداریم از بودجه های دولتی برای برای آرامگاه و موزه پدرم هزینه شود

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

فرزند مرحوم حمید سبزواری گفت: خانواده پدر شعر انقلاب تمایل ندارند که از بودجه های دولتی برای ساخت آرامگاه یا مرمت و احیای خانه موزه مرحوم سبزواری هزینه شود.

محسن ممتحنی(سبزواری) که برای دیداری صمیمانه به دفتر موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق آمده بود در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار اسرارنامه افزود: ما هم این روزها شاهد وضعیت نابسامان اقتصادی کشور هستیم و خودمان هم کمابیش با مشکلات دست به گریبانیم و فشار تورم را حس می کنیم و عمیقا از اینکه آرمان های امام و انقلاب در راستای برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی، تحقق نیافته است، ناخرسندیم. زیرا وضعیتی که امروز در کشور شاهدش هستیم، آن چیزی نبود که خانواده مرحوم سبزواری و سایر انقلابیون به دنبال آن بودند و برای تحققش هزینه های مالی و جانی را متقبل شدند.

وی ادامه داد: پدرم اگرچه تا پایان عمر بر سر اعتقاداتش نسبت به اصل انقلاب، امام و رهبری استوار باقی ماند و ذره ای از ارادتش کم نشد، اما بسیاری مواقع با دیدن اوضاع نابسامان اقتصادی مردم و از شنیدن خبرهای منفی در هر کجای کشور بسیار اندوهگین می شد.

فرزند مرحوم سبزواری در ادامه گفت: در یکی از روزهایی که در سفر اخیرمان به سبزوار بر سر خاک پدر حاضر شدیم، شعاری ناراحت کننده روی سنگ مزار ایشان مشاهده کردیم که کمی باعث اندوه خانواده ما شد، اما از آنجایی که از مشکلات و دغدغه های مردم مطلعیم، این دلخوری ها را درک می کنیم و اگر کسی که این شعار را نوشته بود، ببینم حتما او را به گرمی و با احترام در آغوش خواهم گرفت و واقعیت را برایش توضیح خواهم داد که پدر بنده مانند بسیاری دیگر از انقلابیون برای آینده روشن ایران قیام کردند و هرگز به دنبال منافع شخصی نبودند و خودشان هم نسبت به مشکلات پیش آمده انتقاد داشتند.

وی در ادامه تصریح کرد: در اوضاع کنونی کشور که مشکلات اقتصادی بر اقشار مختلف مردم فشار آورده، خانواده مرحوم سبزواری خوشحال تر خواهند بود که اگر مبلغی هم برای خانه یا آرامگاه ایشان در نظر گرفته شده، صرف هزینه های ضروری تر اقشار نیازمند شود.

ممتحتنی در ادامه گفت: خواهش می کنم این را به اطلاع مردم برسانید که مرحوم سبزواری هرگز هیچ استفاده شخصی خاصی از جایگاهش در شعر انقلاب نکرد و در هر شب شعر و محفل ادبی هم که دعوت می شد حتی در روستاها و شهرهای دوردست، برخلاف برخی دیگر از همکارانش، بدون تعیین هیچ هزینه ای و با مخارج شخصی خود می رفت و ما هم که خانواده او هستیم هرگز از امتیازاتی که از مسیر فعالیت های پدرم می توانستیم به دست بیاوریم، استفاده نکردیم و خدا را شکر هیچ وقت هم کم نیاوردیم.

وی همچنین گفت: حتی در زمانی که برای مرحوم سبزواری بزرگداشتی در زادگاهش برگزار شد، همه سکه ها و هدایایی را که دریافت کرد در همان مراسم به موسسات خیریه سبزوار بخشید و همان زمان هزینه شد و او در گذشته هم در فعالیت های خیریه متعددی دست داشت که وقف کردن برخی از املاک موروثی اش در راستای کمک به نیازمندان و یا فعالیت های فرهنگی و مذهبی در سبزوار از جمله قدم های خیری بود در زمان حیاتش برداشته بود و چندین مرتبه دیگر نیز در طول این سالها هدایا و تسهیلاتی دولتی که قرار بود برای ایشان در نظر گرفته شود، پدر از پذیرش آن ها سر باز می زد و اکثرا مرجوع می شد.

ممتحنی در پاسخ به این سئوال که درباره نحوه هزینه کرد مبلغی که وزارت ارشاد در جهت کار در منزل مرحوم حمید سبزواری در اختیار سبزوار گذاشته، به چه توافقی رسیده اید، گفت: با رئیس ارشاد سبزوار و مدیرعامل موسسه کیاسبز که همواره پیگیری های خوبی کرده اند و کمال تشکر را از آنان دارم، صحبت کردیم و از تهران به خاطر همین جریان به سبزوار آمدم و خوشبختانه جناب فرماندار آقای علوی مقدم هم لطف کردند همان روز اول جلسه ای گذاشتند که مسوولان هم بودند و جلسه بسیار خوبی بود و من واقعا از روش و صحبت ها و برخوردی که جناب فرماندار داشتند خوشحال شدم، زیرا کمتر دیده بودم که کسی اینطوری محکم و رک صحبت کند.

وی ادامه داد: درآن جلسه مسائل منزل پدر که قرار بود بازسازی و صرف امور فرهنگی در سبزوار شود، مطرح شد و جناب فرماندار خیلی ابراز ناراحتی کردند که این کار تا به حال انجام نشده و دستورات اکید دادند تا کارها سریع تر راه بیافتد.

پسر مرحوم حمید سبزواری توضیح داد: سالهای قبل یک قرارداد کامل کاری و رسمی با دانشگاه حکیم سبزواری امضا کرده بودیم که سه منزل باقی مانده از پدر تا 15 سال دست دانشگاه باشد. دانشگاه پروژه مرمت و احیای آن را به عنوان واحد درسی دانشجویانش در رشته های مربوطه انجام دهد و در عوض تا 15 سال از آن بهره برداری کند. اما دانشگاه حکیم سبزواری به تعهداتش عمل نکرد و بهانه شان هم این بود که گفتند ما بودجه نداریم. البته من از این موضوع خوشحال شدم زیرا خانواده ما راضی نیست که از پول و بودجه های عمومی برای پدر ما هزینه شود.

محسن ممتحنی در پاسخ به این صحبت که بالاخره جامعه نیاز به تکریم و گرامیداشت بزرگان فرهنگی خود هم دارد و هزینه کردن در امور فرهنگی، در واقع سرمایه گذاری های بلندمدت برای اعتلای جامعه محسوب می شود، گفت: حتی اگر بر مبنای این نظر، مسوولان و دست اندرکاران فرهنگی و عزیز سبزوار و کشور بخواهند مبالغی را برای آرامگاه و خانه استاد سبزواری هزینه کنند، نباید از ما که خانواده ایشان هستیم بپرسند زیرا ما این را مناسب نمی دانیم که بگوییم برای پدرمان چه مقدار و چگونه هزینه شود. بلکه این تصمیم را به مدیران و کاردانان این شهر می سپاریم تا خودشان اولویت ها را مشخص کنند.

پسر مرحوم سبزواری در بخش دیگری از این گفتگو، بیان کرد: بسیاری از اشعار پدرم چون زبان حال و درد مردم مستضعف و ستم دیده بود، در هر زمان دیگری و در مقابل هر ظلم و استبداد دیگری کاربرد دارد و مضامین اصلی آن هرگز قدیمی نمی شود.

وی با بیان اینکه از آرزوهای قلبی پدر این بود که خانه اش در سبزوار تبدیل به مکانی برای برپایی محافل ادبی جوانان و دوستداران فرهنگ و ادبیات شود، گفت: خانواده ما زمین موروثی دیگری در سبزوار دارد که دچار برخی مشکلات حقوقی شده و از اطراف آن را تصرف کرده اند و اگر مسوولان محترم به حل مشکل آن کمک کنند، خانواده مرحوم سبزواری مایلند هزینه مرمت منزل و ایجاد موزه شعر انقلاب را خودشان از محل فروش همان زمین موروثی تقبل نمایند.

در بخش دیگری از این جلسه مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری کیاسبزبیهق، به خبرنگار اسرارنامه گفت: موسسه کیاسبز از زمانی که مأمور به مرمت و احیای خانه مرحوم سبزواری شد، طرحی تدوین کرد و با دعوت از آقای ممتحنی برای سفر به سبزوار، نظر ایشان را در راستای بهترین شکل فعالیت در این خانه جویا شد که خوشبختانه تا به حال توافقاتی حاصل شده و امیدواریم تا پایان کار، همه چیز به خوبی پیش برود.

سید نوراله رضوی افزود: هزینه های مورد نیاز برای مرمت و احیای اساسی منزل استاد سبزواری بسیار فراتر از اعتبار دریافتی است و امیدواریم با همت جناب دکتر علوی مقدم معاون استاندار و فرماندار سبزوار و حسن همراهی جناب شجاع رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همیاری دیگر مسئولین این مهم اجرایی شود.

گفتنی است مرحوم حمید سبزواری ملقب به پدر شعر انقلاب سراینده برخی از معروف ترین و به یادماندنی ترین سروده های ملی و میهنی ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس بود که بسیاری از ترانه های او همراه با آهنگسازی مناسبی که رویشان انجام گرفت تبدیل به خاطره انگیز ترین آهنگ های انقلابی ایران شد. مرحوم سبزواری در خرداد 1395 در سن 91 سالگی بدرود حیات گفت و در زادگاهش سبزوار به خاک سپرده شد.

52d95ffa1162c9416f68d237d71b4303 - Copy

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما