آمادگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 9 هزارمیلیاردی در پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار

یک سرمایه گذار بخش خصوصی از آمادگی شرکت خود، برای سرمایه گذاری 9 هزارمیلیارد تومانی جهت پالایشگاه سازی در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار خبر داد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه روح الامین حکمت نیا یکی از دو مالک شرکت پتروسان پاک اوراسیا گفت: در یک سال اخیر با رایزنی های متعددی که با سازمان مسوول منطقه ویژه اقتصادی سبزوار داشته ، این منطقه را برای احداث یک مجموعه پالایشگاهی دارای توجیه اقتصادی یافته است.

وی تصریح کرد: این شرکت هم اکنون برای کلنگ زنی پروژه هایش در سبزوار آماده است و همه مجوزهای لازم را از قبیل مجوزهای محیط زیستی، احداث ساختمان و تأمین خوراک کارخانه را در دست دارد، اما منتظر آن هستند که منطقه ویژه اقتصادی سبزوار هم مجوز فعالیت اجرایی را دریافت کند.

این سرمایه گذار در ادامه گفت: در ابتدا بیشتر برنامه ریزی مان برای دریافت میعانات گازی بود تا به تولید سوخت بپردازیم اما چون دولت میعانات گازی را خیلی سخت در اختیار بخش خصوصی قرار می دهد، بیشتر قرار است از نفت خام سنگین به عنوان خوراک پالایشگاهمان در سبزوار استفاده کنیم و در نهایت محصولاتی نظیر قیر، روغن پایه، روغن های سنگین، مازوت مورد نیاز سوخت کشتی ها، گازوئیل، سوخت جت ، بنزین و دیگر حلال ها را تولید و به عنوان اولین بازارهای هدف به کشورهای افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و پاکستان صادر کنیم.

حکمت نیا توضیح داد: با اینکه رهبری بسیار تأکید دارند که دولت ها خام فروشی را کنار بگذارند اما دولت میعانات گازی را سخت به بخش خصوصی واگذار می کند و حتی نفت خام سنگین را هم راحت نمی دهد. زیرا دولت ها تا به حال چندان به بخش خصوصی اجازه ورود به ساخت پالایشگاه ها را نمی دادند.اما در شرایط فعلی کشور با ورود بخش خصوصی به فعالیت های پالایشگاهی می تواند اتفاقات بیافتد از جمله دور زدن تحریم ها. زیرا بخش خصوصی بسیاری از محدودیت های بخش دولتی را ندارد.

وی درباره برآورد میزان سرمایه گذاری شرکت پتروسان پاک اوراسیا در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار گفت: در فاز اول پالایشگاه 2000میلیارد تومان و در فاز دوم آن 4000 میلیارد تومان و نیز برای پرژه واگن سازی نیز 3000 میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد که مجموعا می شود حدود 9000 میلیارد تومان و همچنین در حال احداث یک شرکت واگن ساز و پالایشگاه ساز با سرمایه 70 میلیارد تومان هستیم.

این سرمایه گذار درباره میزان اشتغالزایی پالایشگاه پتروسان پاک در سبزوار گفت: در فاز اول این پروژه چیزی حدود 150 نفر مستقیما در خود پالایشگاه مشغول به کار خواهند شد، ولی به طور غیرمستقیم بالای چند هزار نفر شغل ایجاد می شود. زیرا این یک صنعت مادر است و محصولات بالادستی بعضی دیگر از صنایع نظیر پتروشیمی ها، کارخانه های آسفالت سازی و ایزوگام سازی و ... را تأمین می کند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما