دلایل انتخاب منطقه ویژه اقتصادی سبزوار برای پالایشگاه سازی توسط بخش خصوصی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

به دنبال مطرح شدن خبر پالایشگاه سازی بخش خصوصی در سبزوار  سئوالاتی در ذهن مردم غرب خراسان ایجاد شده که اصلا چه توجیهی می تواند برای سرمایه گذاراران داشته باشد. برای پاسخ دادن به همین سئوال، خبرنگار اسرارنامه به سراغ مالک و سرمایه گذار شرکت پتروسان پاک اوراسیا رفت و دلایل او را جویا شد. دلایلی که بعضی از  آن ها منحصر به سبزوار هستند و بیانگر توجیه اقتصادی چنین سرمایه گذاری ای در این منطقه از کشور هستند.

مالک و سرمایه گذار شرکت پتروسان پاک اوراسیا در این رابطه به اسرارنامه گفت: مولفه های امنیت، نزدیکی به بازارهای هدف، وجود منطقه ویژه اقتصادی و وجود تنها دانشکده نفت و پتروشیمی شرق کشور برای داشتن فعالیت های دانش بنیان، از مهمترین دلایل ما برای انتخاب سبزوار بود.

روح الامین حکمت نیا در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: در واقع شرکت ما از مدت ها قبل در فکر بود که در خراسان مجموعه ای ایجاد کند. زیرا در کل شرق کشور غیر از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد مشهد که آن هم بیشتر گازی است، هیچ پالایشگاه نفتی نداریم. در حالیکه شرق کشور برای دسترسی به بازارهای کشورهای حوزه C.I.S. بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: ما همچنین میخواستیم که حتما این سرمایه گذاری را در یک منطقه آزاد و یا منطقه ویژه اقتصادی انجام دهیم تا از امتیازات و تسهیلات خاص آن برخوردار شویم. به همین خاطر در خراسان رضوی غیر از سبزوار دو منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون تایباد را نیز مد نظر داشتیم. اما مناطق سرخس و دوغارون تایباد به دلیل قرار داشتن در نقطه صفر مرزی ممکن است از لحاظ امنیتی با خطراتی مواجه باشند. زیرا باید ناآرامی های موجود ها در کشورهای همسایه از جمله تحرکات طالبان در افغانستان را در چنین سرمایه گذاری کلانی مد نظر قرار داد. بنابراین منطقه ویژه اقتصادی سبزوار برای ما جذابیت بسیار بالایی داشت زیرا هم به واسطه دوری از نقاط مرزی و قرار داشتن در نواحی داخلی ایران از امنیت بالایی برخوردار است و هم در عین حال فاصله زیادی نیز با نقاط مرزی ندارد و می توانیم از سبزوار با طی یک مسافت کوتاه به ترکمنستان و افغانستان دسترسی پیدا کنیم.

حکمت نیا همچنین گفت: ما می خواهیم کارمان دانش بنیان باشد به همین خاطر وجود دانشکده نفت و پتروشیمی سبزوار که تنها دانشکده نفت و پتروشیمی شرق کشور است و دیگر دانشگاه های موجود در سبزوار و شهرهای منطقه نیز کمک خوبی به کار ما خواهد کرد.

وی با اشاره به نیاز بازارهای هدف و امکانات فراهم آمده، سبزوار، گفت: اینجا می تواند یک منطقه کاملا نفتی بشود. زیرا اصلا لازم نیست که مناطق نفتی حتما چاه نفت داشته باشند به طور مثال کره جنوبی و چین از ایران نفت خریداری می کنند و می برند و در کشورهای خودشان محصولاتی تولید می کنند و دوباره برای ایران می آورند. در مقایسه با هزینه ای که آن ها برای حمل نفت خام می پردازند، انتقال نفت از جنوب کشورمان تا سبزوار راه بسیار کمتری دارد و هزینه اش خیلی پایین تر و بسیار منطقی تر است.

حکمت نیا ادامه داد: بر اساس برآوردها این منطقه تا تولید300 هزاربشکه در روز را ظرفیت دارد اما شرکت ما در فاز نهایی کار تنها 75 هزاربشکه تولید خواهد کرد و بقیه این ظرفیت می تواند با کمک شرکت های خصوصی دیگری شکوفا شود. در واقع اگر دولت ها اجازه بدهند اینجا می تواند رشد و رونق خیلی خوبی را داشته باشد.

 

383507_611

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما