موسسه آموزش یار حیات طیبه سبزوار، موسسه ای با رویکرد علمی، آموزشی و فرهنگی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

در روزگاری که انواع مشکلات وگرفتاری های اقتصادی و فشارهای مالی با زندگی بسیاری از مردم ایران عجین شده که حتی تأمین نان شب را برای برخی از هموطنانمان دشوار کرده است، بیش از پیش نیاز به همیاری و همدلی اجتماعی احساس می شود. چرا که وضعیت جامعه نشان می دهد، دستگاه های دولتی که وظیفه ذاتیشان یاری رساندن به مستضعفان است با وجود تلاش هایی که می کنند، بنا به دلایل مختلفی در این زمینه توفیق کافی را به دست نمی آورند و همچنان رنگ محرومیت بر رخسار شمار قابل توجهی از هموطنانمان می نشیند. لذا می طلبد که موسسه هایی بر اساس روحیه نوع دوستی، به یاری محرومان بشتابند و تا حد امکان گره از مشکل نیازمندان باز کنند.

در این بین تشکیل موسساتی که به صورتی هوشمندانه، دقیق وسازماندهی شده به شناسایی نیازمندان واقعی وانتقال و وساطت در کمک رساندن به محرومین بپردازند، از ضرورت بسیار بالایی برخوردار است. خوشبختانه مردم نیکوکار شهرستان سبزوار همواره در این زمینه حضور فعالانه ای داشته و تا کنون چندین موسسه خیریه را راه اندازی کرده اند. یکی از این موسسات، موسسه حامیان آموزش یار حیات طیبه است. موسسه ای که هرچند عمدتاً بر محور نیازهای علمی، فرهنگی و آموزشی بنا گردیده است، اما در عمل ، یکی از فعالیتهای موسسه شامل قشر وسیعی از نیازمندان می شود، که در حال حاضر قریب به ۵۵۰ خانواده محروم در سطح مناطق محروم وحاشیه ای شهرستان با دریافت بن های مخصوص نان می توانند از کلیه نانوایی های سطح شهر نان مصرفی خود را دریافت نمایند.

اسرارنامه برای آشنایی بیشتر مخاطبان گرامی با این موسسه خیریه علمی آموزشی فرهنگی گفتگوی مفصلی با مدیرعامل این موسسه انجام داده است که در ادامه می خوانید.

آقای غلامرضا جعفری فوق لیسانس الهیات و بازنشسته آموزش و پرورش است که از دیرباز به تجارت و کسب و کار آزاد هم پرداخته و بعد از دوران بازنشستگی فرصت را غنیمت شمرده که در راستای کار اصلی و حرفه معلمی خود به رفع وکاهش قسمتی از نیازهایی که در مراکز علمی وآموزشی وجود داشته واحساس می کرده است بپردازد. این موضوع مقدمه ای شد بر تأسیس موسسه حامیان آموزش یارحیات طیبه.

او خودش در این باره می گوید:

 

معرفی موسسه:
موسسه حامیان آموزشیار حیات طیبه یک موسسه مردم نهاد غیرانتفاعی و غیر سیاسی است که با هدف کاستن از نیازها و رفع مشکلات دانشجویان، دانش آموزان، دانشگاه ها،  مراکز آموزشی و آموزش و پرورش سبزواربزرگ تأسیس شده است و کاملا مستقل از تشکیلات نهادها وسازمانهای رسمی واداری است و رویکرد علمی، آموزشی و فرهنگی دارد.



دلایل انتخاب رویکرد علمی، آموزشی و فرهنگی
اینکه چرا ما رویکرد موسسه را علمی، اموزشی و فرهنگی انتخاب کرده ایم، به این خاطر است که اتفاقا از دامنه شمول بالایی برخوردار است. زیرا چون هیچ خانواده ای نیست که یک فرزند تحصیلکرده، دانشگاهی، دبیرستانی یا دبستانی نداشته باشد. همه به نوعی با آموزش و تعلیم و تربیت درگیرند و همیشه در مدارس و مراکز علمی و آموزشی نیاز به کمک وجود دارد. زیرا نیاز فاصله بین شرایط موجود تا شرایط مطلوب است و اگر این را به عنوان تعریف " نیاز " بپذیر یم، در تمام مراکز آموزشی، علمی و فرهنگی نیازهای فراوانی دیده می شود.


شروع به کار با مشارکت در احداث ساختمان جدید دانشکده فنی بقیه الله
فعالیت مجموعه دوستان این گروه با مشارکت در احداث ساختمان جدید دانشکده فنی بقیه الله ومشارکت در ساخت آن، آغاز گردید. احساس نیاز به تغییر مکان آموزشکده فنی دخترانه بقیه الله از جنوب شهر سبزوار در سال 95 به دلیل جانمایی بسیار نامناسب این دانشکده در محیطی نا شایسته در پایین ترین نقطه شهر سبزوار و کنار جاده کمربندی بود که برای دختران دانشجو از لحاظ امنیت رفت و آمد مشکلاتی پیش می آمد و تصمیم گرفتیم با تعدادی از دوستان به انتقال این مجموعه به مکان جدید در شمال شهر که ساختمان نیمه کاره ای داشت، کمک کنیم که با هزینه کرد مبلغی حدود۵۰۰ میلیون تومان کمکهای مردمی منجر به تکمیل وساخت ساختمان آموزشی این دانشکده گردید.



احداث ساختمان دانشکده علوم قرآنی سبزوار
هنگامی که در سالهای گذشته از نیاز دانشکده علوم قرآنی به احداث ساختمان در سبزوار با خبر شدیم، همین باعث شد که در آن سال موسسه یا سازمان مردم نهادی را تحت عنوان بنیاد خیرین دانشگاه ساز قرآن و عترت تشکیل بدهیم و شروع به فعالیت کنیم که نتیجه اش ساخت حدود 2000 متر بنا در دانشکده علوم قرآنی سبزوار بود که جا دارد در این اقدام وفعالیت، از دم مسیحایی مرحوم حضرت آیت الله علوی به نیکی یاد کنم که بانی و پایه گذار این پروژه بودند و حتی خود ایشان در همان شب اول از جهت تایید وتاکید مشارکت خیرین در این وقف مشتارکتی علمی وآموزشی مبلغ 2 میلیون تومان کمک نمودند و مردم هم انصافا دعوت ایشان را اجابت کردند و این ساختمان در مهرماه سال 99 افتتاح گردید که همین موضوع موجب شد، خطر انحلال این دانشکده در سبزوار مرتفع شود زیرا استمرار فعالیت دانشکده علوم قرآنی منوط به داشتن ساختمانی مستقل متعلق به خود این دانشگاه شده بود.



برخی پروژه های انجام شده:
همانطور که عرض کردم، ما از سال 95 فعالیت هایمان را به طور غیر رسمی آغاز کرده بودیم ولی موسسه حامیان آموزش یار حیات طیبه به طور رسمی از ابتدای سال 98 شروع به فعالیت کرده است و تا به حال که در سال 1400 هستیم حداقل سه ساختمان آموزشی را در دانشگاه ها و مدارس سبزوار به انجام رسانده ایم که شامل ساخت یک کارگاه و آزمایشگاه هر یک به مساحت 150 متر مربع در دبیرستان نمونه سربداران , و یک باب سالن مطالعه بامتراژ حدود۲۱۰ متر مربع وارزش 700 میلیون تومان در دانشگاه حکیم سبزواری است که این سالن مطالعه عمدتاً بامشارکت و همت خانواده نیکوکار مرحوم شادروان حسن حکمت شعار احداث شد.



پروژه های در دست اجرا

هم اکنون در روستای شیرخان شهرستان خوشاب با کمک خیرین یک سالن چند منظوره به عنوان نمازخانه و سالن اجتماعات و دو کلاس درس آماده افتتاح و دو پروژه هم در دبستان رضوان صالح آباد سبزوار و دبستان شهید بهشتی مد نظر داریم که انشاالله به زودی شروع خواهد گردید.



توجه به نیازهای اساسی محصلین ودانش آموزان ودانشجویان

در کنار ساخت فضاهای آموزشی مورد نیاز که بیان گردید، یکی دیگر از اهداف دیگر موسسه آموزشیار حیات طیبه، ارائه کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان تعریف شده است. زیرا اگر دانش آموز یا دانشجویی نیازهای اولیه اش در زندگی تأمین نباشد، نمی تواند به خوبی در مسیر کسب علم و رشد تحصیلی حرکت کند. لذا وقتی خانواده دانش آموز یا دانشجویی گرفتار فقر شدید باشد، یکی از اولین آثار منفی این فقر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نشان داده می شود. در همین راستا در این مدت 550 خانواده دانش آموزان بی بضاعت را شناسایی کرده ایم و ماهانه نان مصرفی این خانواده ها را (۱۰۰ تا ۱۵۰ نان) که قوت لایموت آن هاست، تأمین می کنیم و در کنار آن حدود ۸۰ دانش آموز با استعداد از فرزندان خانواده هایی که برای نان شب خود دغدغه دارند را شناسایی نموده و هر ماهه کمک هزینه تحصیلی مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتومان به حساب آنان واریز نموده تا موجبات تشویق وترغیب این دانش آموزان بخصوص در زمان تعطیلی مدارس وایام کرونا را فراهم کرده باشیم. این خانواده ها توسط مدیران مدارس، کمیته امداد، بهزیستی، انجمن حمایت از زندانیان و دیگر موسسات معتبر به ما معرفی می شوند و ما هم با همکاری دوستان و اتحادیه نانوایان، بُن هایی را آماده کرده و در اختیار خانواده ها قرار داده ایم که آن بن ها را به هرکدام از نانوایی های سطح شهر ارائه دهند، نان دریافت خواهند کرد. دلیل اینکه این بُن ها را آماده کرده ایم، به این خاطر است که نمی خواستیم پول نان را به خانواده ها بدهیم، زیرا بعضی از آن ها گرفتار معضل اعتیاد و یا دیگر مشکلات هستند و این امکان وجود داشت که اگر پول نان را از ما دریافت می کردند، برای مصارف دیگر هزینه کنند.


استفاده از ظرفیت بالای وقف مشارکتی:
در موسسه آموزش یار حیات طیبه از پتانسیل بالای یکی از آموزه های مهم دینی مان که وقف است در قالب طرح های وقف مشارکتی علمی وآموزشی استفاده کرده ایم. وقف مشارکتی بدان معن است که شرایطی را فراهم می آورد همه آحاد جامعه با هر سطح درآمد و بضاعتی دراحداث پروژه های وقف مشارکتی علمی آموزشی نظیر مدرسه و کتابخانه سازی مشارکت کنند. بدین صورت که چون اغلب مردم هزینه ساخت کامل یک مدرسه یا کتابخانه را ندارند، ممکن است گمان کنند نمی توانند هیچ وقت چنین کارهایی را انجام دهند، اما در قالب وقف مشارکتی می توانند با تأمین مقداری از هزینه های لازم، در ساخت یک مدرسه یا کتابخانه مشارکت کنند و وقف نامه های معتبری را دریافت نمایند.



فرهنگسازی برای وقف های علمی آموزشی و فرهنگی

مردم ما به دلیل علاقه شان به فعالیت های دینی و خصوصا به دلیل ارادت عمیقی که به ائمه اطهار (ع) دارند از دیرباز جهت احداث بناهای مذهبی نظیر ساخت مسجد و حسینیه یا برگزاری مراسم روضه خوانی و عزاداری های محرم و صفر و یا توزیع نذورات آشپزخانه ای هزینه های بالایی را اختصاص می دهند اما کمتر در زمینه ساخت مدرسه یا کتابخانه فعالیت می کنند. در حالی که با توجه به ارزشی که کسب دانش و فعالیت های علمی در اسلام دارد و تأکید فراوانی که از سوی اولیاء دین در این زمینه شده است وهمچنین در شرایط فعلی جامعه ، نیاز داریم تا جهت سوق دادن نذورات و موقوفات مردم به سمت فعالیت های علمی و آموزشی فرهنگ سازی های لازم صورت بگیرد که این امر مستلزم حمایت و همکاری رسانه ها هم هست.

در حال حاضر بعضا شاهد آن هستیم که در مناطق پایین شهر و اقشار ضعیف از حیث فرهنگی، بسیار زیادند خانم هایی که یک انگشتر یا طلایشان را برای ساخت یک مسجد یا برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) نذر می کنند اما هنگامی که مدارس فرزندانشان یا دیگر نیاز های اجتماعی مطرح است به هیچ هزینه ای حاضر نیستند ومشارکت نمی کنند آن را فقط وظیفه دولت ها می دانند. به همین خاطر بسیار لازم است که اصحاب محترم رسانه در تبیین ضرورت وقف های فرهنگی در جامعه بکوشند تا بتوانیم از این پتانسیل بالای مردمی در امور آموزشی و علمی نیز بهره ببریم . چه بسا ثواب کمک مالی به یک دانشجوی نیازمند برای تأمین هزینه های پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکترایش، یا کمک به ساخت یک مدرسه برای دانش آموزان یک روستای محروم با ثواب توزیع یک نذری آشپزخانه ای یا برپایی یک مراسم سوگواری برابری کند و حتی اجری بالاتر از آن را دارد.

 

تقدیر از حمایت و همراهی خیرین
از مردم نیکوکار و مومن شهرمان که موسسه آموزشیار حیات طیبه را در مسیر فعالیت هایش، یاری می رسانند کمال تشکر را دارم و باید عرض کنم اگر کمک های این عزیزان خیر نباشد، ما هیچ کاره ایم. همچنین قدردان مجموعه همکارانم هستم که با فعالیت صادقانه وشفاف خود موجبات اعتمادسازی و اطمینان را در بین نیکوکاران و خیران فراهم آورده اند و از همین جا دست نیاز مان برای تامین (نان محرومان) که در حال حاضر هرماهه به بیش از 40 میلیون تومان می رسد را به سوی همه نیک اندیشان وخیرین محترم دراز نموده و بر این باوریم که رساندن نان به سفره نیازمندان از بهترین صدقات است و اجر و پاداش صدقه بر همگان روشن و واضح است.

 

به سوی جاودانگی
در پایان می خواهم به به حدیث شریفی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کنم که فرموده اند: احب الاعمال الی الله ادومها و ان قل. «بهترین کارها در پیشگاه خداوند کارهایی است که دوام بیشتری دارد، هرچند کوچک باشد» و موسسه حامیان آموزشیار حیات طیبه با الهام از همین حدیث شریف تلاش می کند که نام بزرگان، خیرین و کریمانی را که با بذل و سخاوت خودشان اثرات‌ مثبتی در جامعه می گذارند، در تاریخ نیکوکاری های شهرستان و اعمال صالحه جاوید و پایدار نگاه دارد ، چرا که انسانهای زیرک و بامعرفت در طول تاریخ همواره دریافته اند که برای بقاء وجاودانگی باید از طریق انجام امور خیریه پایدار هستی خود را تکثیر کنند واین موسسه قطعا هستی شما نیکوکار محترم را در ابعاد مختلف جاودانه می نماید .ان شاءالله.

 

گفتنی است  جلسه مصاحبه با آقای غلامرضا جعفری، با حضور آقای محمد همایی مدیرمسئول مجله اینترنتی اسرارنامه برگزار و برخی توضیحات تکمیلی توسط وی ارائه گردید.

3ae709c63c11a2aa2e4d1cc72352d8fa

 

86a3ae97b4f2566ddcf5c994be680f04

 

bc561b3bc63840be41a9b28f65527b94

 

99683bb72c40bf948f5f0ca624893c5b

 

5feb0718763a1b46bf5f3810a98b403e

 

441fd6efd2b943292901e2a977616aed

 

d4d574164d9f3d4303767cbff0611e63

 

351b12a6e2db5842b884b3f0301b629d

 

273742d68748c09108e8569a93e62059

 

نظرت را بنویس
comments

علی مولوی

خداقوت ویژه و دستمریزاد به حاج آقا جعفری بزرگوار و همه خیراندیشانی که جهت دهی بسیار خوبی در کارهای خیر به سمت علم و دانش دارند. صمیمانه از صبر و پشکار این عزیز سپاسگزارم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما