مروری بر پیشینه تاریخی روستای طبس


طبس یکی از روستاهای زیبا و ییلاقی غرب خراسان رضوی است که مناظر زیبا و سرسبز اطراف آن در فصول گرم سال بسیار مورد توجه ساکنان سبزوار  بزرگ  برای گردش و تفریح قرار می گیرد.


این روستای سرسبز و دیدنی از پیشینه کهنی نیز برخوردار است به طوری که سابقه شکل گیری آن حدوداً به 1000سال  پیش باز می گردد .


وبسایت طبشن که رسانه رسمی روستای طبس سبزوار است و توسط یکی ازجوانان فرهیخته همشهری آقای علی طبسی اداره می شود ، در خصوص معرفی مختصری از پیشینه تاریخی این روستا ، چنین نوشته است :

 

پیشینه تاریخی طبس


در عهد ملک خراسان میر المشرق عبدالله بن طاهر ( از طاهریان) در بیهق ۳۹۵ دیه بوده و این ناحیت را ۱۲ قسمت نهادند و هر قسمتی را ربعی نام کرده که اول اعلی الرساق ، دوم ربع قصبه ی سبزوار و سوم ربه طبس و این طَبـشَن است .


 روستای ییلاقی و خوش آب و هوا در چهار فرسنگی شمال شهرستان سبزوار که متجاوز از ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد و به علت وجود چشمه های آب گرم و سرد که سرشار از مواد معدنی مفید برای انسان می باشد.


 مواد موجود در آب برای درمان درد های مفصلی و پوستی مناسب است کارامد ، در اصل این سرزمین به طب شکـن معرف بوده که بعد ها طَبشَن نام گرفته و اکنون طبس ش خوانند.


 
از آب معدنی گرم طبس یا همان گرماب در بالای روستا برای درمان بیماری های کهیر و سرخک و پادرد و … بیشتر استفاده می شده است ، و آب سرد روستا یا همان سرداب در پایین روستا آب گوارایست که مسافران و راه گذران را سیراب میکند.


طبس با ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا از شما به روستای چرو از شرق به روستای دیواندر ، از غرب به روستای بازقند و از جنوب به روستای سنگ سفید و شهرستان سبزوار متصل می باشد.

دور تا دور این روستای زیبا و ییلاقی را کوهستان احاطه کرده و طبس سر سبز همچون نگین یشم سبزی در وسط این کوههای بلند می درخشد. و راه عبور از میان این کوهستان گردنه ای پر پیچ و خم ولی زیبا در جنوب و دهنه ای شکافته از دل کوه در شمال می باشد.
 
روستای طبس در قدیم جزو بخش حومه شهرستان سبزوار محسوب می شد که امروزه مورد کم لطفی و بی مهری مسئولین قرار گرفته و به بخش خوشاب منتقل گشته در صورتیکه فاطلع آن تا شهرستان سبزوار ۲۰ کیلومتر و تا بخش خوشاب ۴۵ کیلومتر می باشد .!!
 

دبستان شمس‌الدین روستای طبس
 
قبل از سال ۱۳۵۰ طبس دارای تلفن مغناطیسی بوده و با شهرها و شهرستانهای کشور ارتباط تلفنی داشته است. از بناهای معروف و قدیمی روستا  دبستان شمس الدین طبس می باشد که در سال ۱۳۱۸ به ثبت رسیده است
 
بیهقی در طبس به انبرود ( نوعی گلابی) جوز (گردو) و میوه ای به نام تلک (رازیان) یاد کرده است ، تخمه ی هندوانه از صادرات مهم سبزوار به شمار می آمده و میآید که نمونه های مرغوب آن در طبس گشت و برداشت صادر می شود.
 
طبس سبزوار در گذشته به بلوک طبس معروف بوده است که شماره گذاری آن بر دربها چوب و قدیمی منازل طبس مشهود است . مردم این روستا دارای آداب و رسوم خاص بوده و هستند (که در این مبحث نمی گنجد و مبحث جدای را می طلبد.) و به لهجه شیرین سبزوار تکلم میکنند.
 
در قدیم روستای طبس دارای معادن غنی زغال سنگ و مس بوده است .
 
مردم انقلابی و شهید پرور این روستا در سالهای دفاع مقدس شهدای عزیزی را تقدیم انقلاب نموده اند که می توان به شهیدان عزیزی همچون :
 شهید سید مصطفی مختاری ، شهید سید صادق مختاری ، شهید علی اصغر طبسی ، شهید مفقودالجسد سید علی اکبر طبسی ، شهید جاوید الاثر، دانشجوی بسیجی امجد خضرایی منش و…. اشاره نمود . از مفاخر این روستای زیبا به آقایان حاج سید فیض الله طبسی و حاج سید منصور طبسی می توان نام برد.
 
این روستای زیبا و ییلاقی از دیرباز مورد توجه اهالی سبزوار برای گشت و گذار و گذران روهای تعطیلی بوده و هست و به همین دلیل سر و رسمی دارد و به همین دلیل یکیاز میادین شهرستان سبزوار به نام این روستا نامگذاری شده و با انکه چند با نام آن را عوض کرده اند ولی هنوز هم بین ساکنان شهرستان و روستاهای اطراف به میدان طبس معروف است.

 منبع : طبشن

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به شماری از توانمندی های اقتصادی شهرستان تربت حیدریه

نظرت را بنویس
comments

یعقوب تابش

در پاسخ به دوست عزیز ی که به قدمت روستای طبس تردید کرده اند، ایشان اگر ص35 کتاب تاریخ بیهق تصحیح احمد بهمنیار را ببینند به قدمت روستای طبس پی خواهند برد. خوشبختانه قدمت روستاهای سبزوار به همت دانشمند بزرگ سبزواری حکیم ابوالحسن بیهقی به صورت نوشتاری ثبت شده است. ارادتمند. یعقوب تابش. دانش آموختۀ تاریخ

ناشناس

با سلام.با عرض پوزش می خواستم به عرضتون برسونم که قدمت طبس به 1000 سال نمیرسد.چون ما هم همسایه ی خودتونیم و کمابیش در جریان قدمت روستاهای سبزوار هستیم.البته صرفا جهت افزایش اطلاعتون عرض کردم.در ضمن لطفا منبع این اطلاعاتتون رو هم ذکر کنید تا ما هم استفاده ببریم
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما