یادی از پیرغلامان اهل بیت در روستای تاریخی مزینان زادگاه دکتر علی شریعتی

شرکت در محافل عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به هرشکل و نحوی که باشد ارزشمند و رحمت آفرین است. و شاید یکی از بزرگترین افتخارات برای بسیاری از شیعیان ، رسیدن به درجه پیرغلامی اهل بیت رسول الله ، به ویژه سرور و سالار شهیدان ، امام حسین (ع) باشد.

پیرغلامان اهل بیت ، همان سوخته دلانی هستند که عمر خود را وقف خدمت به دستگاه امام حسین (ع) کرده و یقینا از احترام و قرب ویژه ای نزد ائمه معصومین برخوردار شده اند.

بدین ترتیب بسیار ضروری به نظر می رسد که مردم مومن هر شهر و روستای ایران اسلامی به ویژه در منطقه سبزواربزرگ  که پیشینه طولانی ای در دینداری و مرکزیت تشیع در شرق ایران دارد ، به شناخت و تکریم این خادمان بی ریای اهل بیت بپردازند .

آقای علی مزینانی عسگری مدیر وبلاگ شاهدان کویر مزینان که یکی  از همشهریان فرهیخه و از وبلاگ نویسان پرتلاش دیار سربداران می باشد و در حدود دو سال گذشته فعالیت حرفه ای خوبی برای معرفی توانمندی های فرهنگی و اجتماعی روستای مزینان انجام داده ، اینک درایام محرم 92 به کار زیبا و ارزشمند معرفی تعدادی از پیرغلامان امام حسین (ع) در محدوده روستای مزینان پرداخته است.

وبلاگ شاهدان کویر مزینان در این تلاش و تکاپوی ارزشمند خود تا کنون موفق به انتشار تصویر و مطالبی درباره تعدادی از پیرغلامان اهل بیت به نام های مرحوم استاد حسن مزینانی ، مرحوم حاج عباسعلی رضایی فر مزینانی ، مرحوم محمدعلی صانعی مزینانی ، مرحوم حاج سید محسن جلالی پور مزینانی ، مرحوم رجبعلی مزینانی و مرحوم حاج قربانعلی تشت زر پرداخته است.

مجله اینترنتی اسرارنامه اینک در استقبال از این اقدام ارزشمند معنوی ، ضمن طلب رحمت و مغفرت از درگاه خدای متعال برای این عزیزان سفرکرده و تقدیم فاتحه و صلوات به روح بلندشان، به معرفی و انتشار تصویراین پیرغلامان مزینانی امام اباعبدالله الحسین (ع) می پردازد :

رزمنده جبهه های نبرد حق علیه باطل مرحوم استاد حسن مزینانی

ایشان در عملیات کربلای پنج در اثر حمله شیمیایی دشمن از ناحیه ریه آسیب دید و در اواخر عمر با برکتش به سختی این درد را تحمل می نمود و هیچگاه ادعایی مبنی بر جانبازی نداشت و بی مدعا به دیدار جانان شتافت.

روحش شاد

منبع : شاهدان کویر مزینان

 

مرحوم عباسعلی رضایی فر مزینانی فرزند رضا در سال 1328 ه.ش در خانواده ای مذهبی و زحمتکش به دنیا آمد.

پدر ایشان یکی از پیرغلامان اهلبیت عصمت وطهارت است که در مراسم تعزیه خوانی روز عاشورا به همراه مرحوم حسین حسن عباس  علاوه بر اجرای نقش ساربان در تأمین شتر از روستاهای دیگر  برای این مراسم تلاش می نمود. لذا حاج عباسعلی با پیمودن راه پدر از همان ابتدا همزمان با تحصیل و کمک در کار کشاورزی در تکایا و هیئات مزینان نیز فعالیت می نمود.

وی پس از اخذ دیپلم در بانک صادرات استخدام شد و مدتها در امور اداری این بانک مشغول به کار بود و پس از بازنشستگی بیشترین وقت خود را صرف مهدیه مزینانی های مقیم تهران می کرد.

او  که در امور خیریه  و کارهای عام المنفعه پیشتاز بود و برای آبادانی مزینان و رفع مشکلات همشهریانش نیز تلاش فراوانی  می کرد همراه با شهید محمد  امین آبادی در ایام دفاع مقدس با سفر به  مزینان  و خریداری  منطقه اسدآباد تلاش و مجاهدت فراوانی نمودند تا این منطقه تبدیل به زمینهای زراعی و کشاورزی شود

  مرحوم عباسعلی رضایی فر در ایام محرم به عنوان صندوقدار و حسابرس هیئت علی اکبری(ع) مزینان خدمت می نمود و به خاطر این همت و سعی فراوانش  هیئت امنای مهدیه نیز امور حسابداری را به وی واگذار کردند و از این پس همزمان به عنوان یکی از اعضاء اصلی این دو هیئت در مزینان و تهران فعالیت می نمود  و براین عقیده بود که هرگاه یکی از دوستانش و یا همشهریانش فوت نماید او حتما باید شرکت داشته باشد.

این پیرغلام هیئت علی اکبری (ع) سرانجام در روز عیدسعید غدیر خم عید بزرگ ولایت و امامت در سال 1391ه.ش به دیدار حق شتافت تا در قیامت نیز از شفاعت اهلیت علیهم السلام  بهرمند شود

فرزندان او نیز همان راه پدر مرحومشان را ادامه می دهند و از خادمان فعال  مهدیه ی مزینانی ها و هیئت علی اکبری (ع)مزینان می باشند

در این روز همشهریان قدر شناس او به صورت گسترده در مراسم تشییع جنازه وی شرکت نمودندو پیکر مطهرش را پس از تشییع در تهران برای خاکسپاری در مزینان بدرقه نمودند و درمیان غم واندوه هیئتیها در بهشت علی (ع)

زادگاهش آرام گرفت.

روحش شاد

منبع : شاهدان کویر مزینان

 

مرحوم محمدعلی صانعی مزینانی فرزند عباس در سال 1304ه. ش در خانواده ای هیئتی و دوستدار واقعی اهلبیت علیهم السلام  در کویر تاریخی مزینان به دنیا آمد.

از همان کودکی بذله گو ، شوخ طبع و حاضر جواب بود هیچ گاه کسی به یاد نمی آورد که با او روبرو شده باشد و لحظه ای لبخند را برلبانش نبیند. برایش تفاوتی نداشت که مخاطبش کیست ؟ در سن کهولت با خردسالان و نوجوانان شوخی می کرد گویا اصلاٌ در این دنیا غمی ندارد هرلحظه سعی می نمود با اطرافیانش شاد باشد و این صفت به فرزندان خیر خواه و بزرگوارش نیز رسیده است و انگار وصیت پدری اشان است که با مردم به نیکی و شادابی رفتار نمایند.

این پیرغلام اهلبیت  علیهم السلام پیش از انقلاب در کنار کار کشاورزی و تأمین مخارج زندگی خانواده اش از سوی هیئت امنا به عنوان خادم هئیت متحده حسینی برگزیده شد و صادقانه بیش از چهار دهه شبانه روز در این هیئت خدمت می کرد.

دهه ی 80 حاج محمدعلی صانعی دیگر توانایی کار نداشت و به علت کهولت سن و بیماری در حالی که سعی می کرد رنج خود را پنهان نگهدارد خادمی هیئت را به دیگران واگذار نمود ولی هیچگاه از مراسم و مجالس آن جدا نشد. فرزندان او همان راه پدر را انتخاب کرده و نوکری خانه ی ائمه علیهم السلام   را افتخاری بزرگ می دانند و ضمن کمک مالی به هیئات مذهبی و امور خیریه مزینان در مهدیه ی مزینانی ها ی مقیم تهران و بیت الرقیه (س) مزینان و هیئت حسینی (ع) خادمی می نمایند.

 

مرحوم حاج محمدعلی صانعی مزینانی  در روز عاشورای حسینی یکی از علمدارانی بود که تا مزار و میدان عاشورا علمداری می کرد و پس از آن به عنوان سقا از عزاداران پذیرایی می نمود در حال حاضر فرزندانش این راه را ادامه می دهند و به یادش در این روز از  عاشقان حسینی  در ظهر عاشورا پذیرایی می نمایند.

سرانجام این پیر روشن ضمیر در سال 1390 ه.ش دعوت حق را لبیک گفت و برای همیشه در گلزار بهشت علی (ع) مزینان آرام گرفت .

روحش شاد

منبع : شاهدان کویر مزینان

 

حاج سید محسن جلالی پور فرزند کربلایی آقا سید جواد در سال 1325 ه. ش در کویر تاریخی مزینان و در خانواده ای متدین ، مذهبی و هیئتی پا به عرصه ی وجود گذاشت

اجداد او در مزینان مورد احترام و اعتماد مردم بود ه اند و همگی در هیئت حسینی و علی اکبری به خادمی اهلبیت علیهم السلام افتخار می نمود ه اند.

حاج سید محسن همیشه  جلودار و میاندار زنجیر زنان هیئت علی اکبری بود و پس از فوت مرحوم حسینی به اتفاق آراء و با پیشنهاد هیئت امنا و عزاداران به مدیریت  این هیئت انتخاب شد و به شایستگی در مدت عمر با برکتش در خدمت هیئت بود و با پیگیریهای مستمرش و کمک مالی خود و شرکایش که در خیابان پل چوبی و میدان سپاه  تهران مشغول میوه فروشی بودند بنای قدیمی هیئت را تخریب و ساختمان جدید را بنا کردند که جزو باقیات و صالحات این سید بزرگوار است.

وی گرچه از تحصیلات ابتدایی برخوردار بود اما به مطالعه ی متون تاریخی ، مذهبی و ادبی می پرداخت و به هنر و ورزش نیز علاقه ی زیادی داشت و فرزندانش را برای فراگیری کارهای هنری تشویق می نمود .

در حال حاضر دو تن از فرزندان او در رشته ی هنری سینما و موسیقی فعالیت می نمایند؛ استاد سید مصطفی جلالی پور فرزند این سید جلیل القدر در حال حاضر در رشته موسیقی تدریس می نماید و آهنگها و ترانه های سنتی زیادی با صدای او در شبکه های مختلف تلویزیونی و صدای جمهوری اسلامی  پخش شده است و دخترش سادیا جلالی پور در فیلمها و سریالهای تلویزیونی نقشهای خوبی را ایفا نموده است که از جمله کارهای هنری این برادر و خواهر می توان به تصنیف زیبای نغمه ی عشق  و ملودی خراسانی و سریال خروس اشاره کرد که اخیراً از شبکه ی جام حم ، شبکه ی یک و شبکه ی سه سیما پخش شد.

مرحوم سید محسن جلالی پور عاقبت در اثر تصادف به شدت مجروح شد و پس از مدتی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان 1388ه .ش به دیدار معبود شتافت و پیکر مطهرش پس از تشییع با شکوه در تهران و مزینان در کنار اجداد بزرگوارش در بهشت علی (ع) زادگاهش به خاک سپرده شد.

یادش گرامی باد

منبع : شاهدان کویر مزینان

 

مرحوم حاج رجبعلی مزینانی خانه خودی فرزند محمدعلی در سال 1316 ه. ش در مزینان و خانوده ای عاشورایی به دنیا آمد.

این پیر غلام اهلبیت علیهم السلام در کنار کار کشاورزی به خرید و فروش و تجارت در روستاهای اطراف مزینان مشغول بود و به خاطر خلق و خوی خوشش بسیاری از مردم این روستاها با وی مأنوس بودند.

وی در ایام عاشورا یکی از خادمین و سازندگان نخل عاشورا بود که به همراه جمعی از اقوام ودوستانش  در روز تاسوعا پارچه های نخل را از خانه ها جمع آوری می نمودند  و در شب عاشورا نخل را با این پارچه ها تزئین و آماده می کردند و صبح روز عاشورا نیز به همراه تعزیه خوانان و مردم عزادار مزینان در حمل آن به مزار بهمن آباد و میدان قتلگاه کمک می کرد.

حاج رجبعلی همچنین در هیئت ابوالفضلی (ع) مزینان یکی از خادمان اصلی بود که در ایام محرم و مناسبتهای دیگر کمک می نمود.

این پیر غلام اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام عاقبت در هفدهم آبان 1388ه.ش دعوت حق را لبیک گفت و در بهشت علی (ع) زادگاهش آرام گرفت.

روحش شاد

منبع : شاهدان کویر مزینان

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر فرزند کربلایی غلامحسین در سال 1312 در  کویر تاریخی و ادب دوست مزینان به دنیا آمد.

وی تا کلاس پنجم ابتدایی  و همزمان در مکتبخانه قرآن مزینان ادامه تحصیل داد و پس از آن برای تأمین امرار معاش و کمک به والدین راهی تهران شد و در شغل پدری خود که از بنّاها ی ماهر بود مشغول به کار شود و در این رشته توانست معمار زبردستی شود و پس از استخدام در بنیاد مستضعفان در بخش عمران فعالیت نماید.

مرحوم تشت زر در سال 1345به همراه دوستان مزینانی اش هیئت انصار الحجه (عج)مزینانی های مقیم تهران را پایه گذاری نمود که این اقدام مذهبی موجب بنیان گذاری مهدیه مزینانی های مقیم تهران در سال 1354ه. ش شد. و در حقیقت وی موسس اصلی مهدیه ی فعلی مزینانی هاست  به همین خاطر ساواک رژیم پهلوی به فعالیتهای وی مشکوک گردید و سه مرتبه ایشان را دستگیر و روانه زندان نمود و مورد ضرب وشتم شدید قرار داد.

همزمان با ایام شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی در سال 1356 بار دیگر منزل این پیر غلام اهلبیت علیهم السلام مورد هجوم و بازرسی ساواک قرار گرفت.

با شروع  انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مرحوم حاج قربانعلی تشت زر به همراه شهید بزرگوار حاج محمد امین آبادی و جمعی از مزینانی های مقیم تهران با تشکیل گروه ها و دسته های انقلابی در راهپیمایی برعلیه رژیم طاغوت حضور  فعال داشت  و پس از پیروزی انقلاب نیز مهدیه مرکز حضور بسیجیان و رزمندگان قرار گرفت و نیروهای مردمی با سازماندهی در این بیت امام عصر (عج) راهی جبهه های نور علیه ظلمت می شدند و مرحوم حاج قربانعلی تشت زرنیز شش مرتبه افتخار حضور در این میادین را پیدا نمود.

وی با عضویت در بنیاد مستضعفان مدت 14 سال در جوار ملکوتی ثامن الائمه (ع) ساکن شد و در این شهر مقدس نیز برای تأسیس هیئت مزینانی ها تلاش فراوانی کرد.

مرحوم تشت زر چنان در معماری استاد شده بود که مسئولیت بخش عمران این بنیاد را در مشهد مقدس با حضور چندین مهندس در اختیار وی قرار دادند و یکی از ساختمانهای ساخته شده با استادی معماری ایشان در شهرستان سبزواربه  ثبت آثارملی رسید و به همین دلیل سیمای جمهوری اسلامی مصاحبه ای با ایشان انجام داد و از تلویزیون پخش شد.

یکی از ویژگی های بارز وی مردمداری و علاقمندی به ولایت و شخصیتهای روحانی بود که اغلب روحانیون مزینانی و غیر مزینانی با وی ارتباط داشتند.

فرزندان خلف و صالح این پیرغلام اهلبیت علیهم السلام همگی عاشق ولایت و امامت و از خادمین هیئت به ویژه مهدیه مزینانی ها می باشند که همان راه پدر را به نیکی می پیمایند.

مرحوم حاج قربانعلی تشت زر عاقبت در پنجم اسفندماه 1391 ه. ش چشم از جهان فرو بست و به دیدار حق شتافت تا درقیامت از شفاعت اهلبیت علیهم السلام بهره مندشود.

روحش شادو یادش گرامی باد

منبع : شاهدان کویر مزینان

 

در پایان مجله اینترنتی اسرارنامه امیدوار است که این حرکت شایسته در جهت شناسایی و تکریم پیرغلامان اهل بیت ، در روستای تاریخی مزینان که همواره یکی از قطب های فرهنگی سبزوار وخراسان بوده است در آینده نیز ادامه یابد و سایر روستاها و شهرهای دیار سربداران نیز از این رسم نیکو پیروی نمایند.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مراسم علم کشان (روستای طبس)

نظرت را بنویس
comments

علی وحمید مزینانی

با سلام خیلی ممنون از زحمات شما ومطالب زیبای شما در مورد یادی از پیر غلامان

علی مزینانی

باسلام ضمن قبولی عزاداری سرور وسالار شهیدان بازهم ما را با مطالب ارزشمندتان غافلگیر نمودید فقط می گوییم اجرتان با سید این پیرغلامان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما