نگاهی به یادداشت یک خبرنگار نیشابوری :

نیشابور از سبزوار عقب مانده است / کسی در ارتقای سبزوار به مرکز استان شک نمی کند

یک خبرنگار نیشابوری در رسانه های محلی این شهر از عقب ماندن تدریجی نیشابور از سبزوار انتقاد کرده و گفته طبق برنامه های سند توسعه این دو شهرستان، توسعه سبزوار به گونه ای برنامه ریزی شده است، که دیگر کسی برای ارتقاء این شهر به مرکز اسان شک نمی کند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، حامد صادقی طی انتشار یادداشت کوتاهی که در سایت های عطار نیوز و فضل نیوز نیشابور انتشار یافته، مدعی شده است بزرگان هنگام تنظیم سندهای توسعه شهرستان های سبزوار و نیشابور تصمیم گرفته اند نیشابور را به تدریج ضعیف نگاه دارند تا سبزوار بتواند در آینده به راحتی استان مستقل خود را درغرب خراسان رضوی تشکیل دهد.(منبع)

اینک در نقد این نوع نگاه خصمانه و مبتلا به نوعی توهم توطئه که مدت هاست توسط برخی خبرنگاران نیشابوری ابراز می شود، باید گفت: هرچند مقایسه شهرهای سبزوار و نیشابور با یکدیگر در موضوع استان شدن، مقایسه اشتباهی است و برخلاف تصور عوام، این دو شهر در مسئله استان شدن اصلا رقیب یکدیگر نیستند. اما به نظر می رسد آنچه خبرنگار نیشابوری را نگران کرده، حرکت سریع سبزوار در ایجاد و تکمیل زیرساخت های مهم توسعه در این شهرستان است.

مدتی قبل نیز رضا داروغه، یکی دیگر از خبرنگاران نیشابوری نسبت به جایگاه مناسب شهرستان سبزوار که با تلاش و همت خبرنگاران این شهر در صدا و سیمای خراسان رضوی ایجاد شده است، حساسیت نشان داده بود و یادداشتی علیه سبزوار را با ادبیاتی سرشار از عصبانیت و یک جانبه نگری در بعضی رسانه های نیشابور منتشر کرده بود.(منبع)

حال بهتر است نگاهی گذرا به وضعیت دو شهرستان سبزوار و نیشابور و در جغرافیای کنونی سیاسی و اقتصادی خراسان رضوی داشته باشیم :

در بحث مقایسه سبزوار و نیشابور ممکن است یکی از اولین موضوعاتی که به ذهن هر تحلیل گری برسد، مقایسه مسئله برخورداری از امکانات صنعتی و اقتصادی و ضریب اشتغال مردمان دو شهر باشد.

در این رابطه هرچند، قابل انکار نیست که شهر نیشابور به واسطه نزدیکی به کلانشهر مشهد مانند فریمان و چناران دیگر شهرهای اطراف مشهد، این شانس را داشته است که با سرمایه گذاری های دولتی ، از صنایع متعددی برخوردار شود و همین موضوع وضعیت اشتغال جوانان نیشابوری را همواره در سطح بهتری از جوانان سبزواری و بسیاری دیگر از شهرهای خراسان  قرار داده است. اما در عین حال این نزدیکی هرچند از جهت اشتغالزایی برای نیشابوری ها شانس خوبی به همراه آورده، اما از طرفی دیگر، هویت مستقل اقتصادی این شهر را به خطر انداخته و آن را به شکل پاره وابسته ای از تن کلانشهر مشهد جلوه گر ساخته است.

به طوری که مجتمع فولاد به عنوان بارزترین صنعت کنونی خراسان هرچند حدود دو دهه قبل با سرمایه گذاری دولت های وقت در نزدیکی نیشابور احداث شد، اما از لحاظ مالکیت صنعتی متعلق به مشهد است و دفتر مرکزی آن در شهر مقدس مشهد قرار دارد و نام رسمی آن فولاد خراسان است. و همچنین تمام تصمیم گیری های این پروژه از ابتدا تا کنون خارج از محدوده مدیریتی شهرستان نیشابور و در سطح استان و کشور انجام می شده است.

یک نمونه دیگر از ده ها نمونه موجود در بحث صنعت، کارخانه نخ ریسی خسروی مشهد است که هنگامی که در سال 1383 برای کاهش آلودگی های این کارخانه در کلانشهر مشهد، به شهرک صنعتی خیام در بخش زبرخان نیشابور انتقال یافت، دفتر مرکزی و مالکیت صنعتی آن برای مشهد باقی ماند.

بنابراین سبزوار و نیشابور با اینکه دو شهر تاریخی و با اهمیت خراسانند که سابقه شکوه تمدنی و فرهنگی آنان به چندهزارسال قبل از اسلام می رسد و در دوران پس از اسلام نیز هر یک سابقه پایتختی برخی حکومت های تاریخی ایران را داشته اند، در دوره کنونی و در نتیجه سیاست های تمرکزگرایانه دولت های گذشته، در وضعیت ناخوشایندی قرار گرفته اند که یکی مانند سبزوار از مشکل شدید بیکاری جوانان رنج می برد و دیگری مانند نیشابور به تدریج زیر سایه وابستگی اقتصادی و ذوب شدن در هویت کلانشهر مشهد با رشدی غول آسا و روزافزون قرار گرفته است.

با این حال اگر بحث توسعه صنعتی را که با دخالت مستقیم دولت های وقت و تحت تأثیر نزدیکی به کلانشهر مشهد برای نیشابور اتفاق افتاده، کنار بگذاریم، چنانکه از متن یادداشت حامد صادقی بر می آید، مهمترین دغدغه وی درنوشتن این مطلب بحث توانایی استان شدن نیشابور در رقابت با سبزوار است که به نظر می رسد همانطور که  این خبرنگار نیشابوری به درستی اشاره کرده است، با ارتقای بخش‌های مدیریتی، اداری و تشکیلاتی و ارتقای سطح مدیریت‌های شهرستان به اداره‌کل در سبزوار که در برنامه توسعه این شهر گنجانیده شده است ، موقعیت بهتری برای سبزوار پیش بینی شده است. و علاوه برآن، زیرساخت های دیگری نظیر وجود راه های ارتباطی متعدد به جهات مختلف جغرافیایی ، فرودگاه، دانشگاه های معتبر ملی، منطقه ویژه اقتصادی، وجود شهرستان های اقماری، اماکن ورزشی نظیر استادیوم 15 هزارنفره فوتبال به عنوان دومین استادیوم بزرگ خراسان رضوی بعد از مشهد، در دهه های اخیر برای سبزوار فراهم آمده و یا در حال فراهم سازی است که شهر نیشابور از این گونه پروژه های با اهمیت بی نصیب مانده است.

بنابراین انتقاد خبرنگار نیشابوری تا به آنجای کار که از ظلمی که تا کنون به این شهر دیرپا رفته و به تدریج باعث عقب افتادن نیشابور از توسعه مطلوبش شده است، صحیح به نظر می رسد، اما آنجا که نوک پیکان حملات خود را معطوف توطئه ای کرده است که قرار است بزرگانی غیرنیشابوری آن هم بزرگانی که حامد صادقی دقیقا معلوم نکرده چه کسانی هستند و چه انگیزه هایی دارند؟به عمد و به زور نیشابور را از سبزوار عقب تر نگاه دارند! ، دیدگاهی اشتباه و ضربه زننده و حساسیت برانگیز است که قطعا نیاز به تجدید نظر جدی دارد.

به طور مثال در زیرساخت های حمل و نقل، اگر فرودگاه سبزوار را مد نظر قرار دهیم، پروژه ای است که با سرمایه و همت بخش خصوصی و در واقع با یک نگاه دوراندیشانه، توسط خود مردم سبزوار برای توسعه آینده این شهر ساخته شده است.

همچنین در زمینه تقسیمات کشوری، اگر شهرستان شدن 4 بخش تابعه سبزوار در مدت کوتاه 4 سال (از 87 تا 91) را مورد بررسی قرار دهیم، بی شک این رکورد موفقیت آمیز، در نتیجه اتخاذ رفتار صلح جویانه مردم محلی در قبال یکدیگر و سیاست بی سر و صدا و هوشمندانه مسئولان و نمایندگان وقت بوده است و طبیعتا اگر همین سیاست هوشمندانه و رفتار صلح جویانه در میان مردم شهرهای بزرگ دررود، قدمگاه و خرو نیشابور در قبال یکدیگر به وجود بیاید و رقابت های ضربه زننده را کنار بگذرند، قطعا بخش 70 هزارنفری زبرخان نیز که قطب مهم صنعت، کشاورزی و گردشگری خراسان است، خیلی زود خواهد توانست به شهرستان یا شهرستان هایی مستقل ارتقاء یابد.چنان که بخش های جوین، جغتای، خوشاب و داورزن سبزوار با جمعیت هایی به مراتب کمتر از زبرخان نیشابور، پس از کنار گذاشتن اختلافات اولیه ای که بر سر تقدم و تأخر در شهرستان شدن با یکدیگر داشتند، و با پیگیری و تلاش مسئولان و نمایندگان وقت نتیجه مثبت این موضوع را در مدت 4 سال مشاهده کردند و ان شاالله بخش های ششتمد و روداب نیز خواهند توانست با همین روش در آینده نزدیک به شهرستان های مستقلی ارتقاء یابند تا با کوچک شدن حوزه اداری و سیاسی شهرستان های غرب خراسان رضوی، چابکی و دقت نظر بیشتری در مسئولان منطقه برای پیگیری نیازها و مطالبات مردم تحت پوشش خود فراهم آید.

پس می بینیم که برخلاف طرز فکر و سطح اندیشه این خبرنگار نیشابوری، رسیدن به توسعه و یا قرار گرفتن در مسیر آن و یا برعکس عقب ماندن از توسعه، برای هیچ شهر و منطقه ای امری زوری! و ناشی از توطئه ای نیست که بزرگانی ناشناس بخواهند از بیرون برای یک شهر یا کشور در نظر بگیرند و تحمیل کنند! بلکه مهمترین عامل توسعه هر شهر و ملتی تلاش و همت و برنامه ریزی واقع بینانه و به دور از تعصب بر مبنای داشته های کنونی و آینده نگری مردم همان شهر و البته اندکی شانس نظیر موقعیت جغرافیایی و وضعیت سیاسی کشور و منطقه است.

 

رقابت نیشابور با سبزوار در امر استان شدن، منتفی است

اما درباره بحث مرکز استان شدن شهرهای نیشابور و سبزوار چنان که در بالا اشاره شد، حقیقتی مهم در این مسئله، وجود دارد که معمولا به عمد یا غیر عمد، کمتر مورد توجه قرار گرفته و آن این است که برخلاف تصور عوامانه ای که رایج شده، نیشابور به طور کل نمی تواند رقیب سبزوار باشد.

چرا که  تقریبا هیچ طرح موجهی طبق استانداردهای تقسیمات کشوری که بتواند با قراردادن دو شهر نیشابور و سبزوار در یک استان جدید به مرکزیت یکی از این دو شهر، تحقق یابد، در حال حاضر وجود ندارد. زیرا به لحاظ مختصات جغرافیایی مرکز استان شدن نیشابور برای شهرستان های غربی خراسان رضوی در بردارنده هیچ مصداقی از تمرکززدایی نیست و بلکه برعکس، منجر به برخورداری بیشتر منطقه ای خواهد شد که همین حالا نیز به واسطه نزدیکی به کلانشهر مشهد چنانکه در بالا بیان شد، از امکانات صنعتی و اقتصادی زیادی هرچند به شکل وابسته، برخوردار است و این موضوع فقط می تواند به کلان تر شدن محدوده کلانشهر مشهد تا شعاع 100 کیلومتری منجر شود که در حال حاضر نیز، به اندازه کافی از مشکلاتی نظیر ترافیک جاده ای، آلودگی هوا، رشد سریع جمعیت، آسیب به زیستگاه های طبیعی و جانوری، کاهش منابع آبی و ... رنج می برد.

بنابراین از لحاظ مختصات جغرافیایی و نیز ضرورت های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نیشابور منطقاً نمی تواند مرکز مناسبی برای استان احتمالی ای باشد که در غرب خراسان تشکیل خواهد شد مگر اینکه بتواند رضایت مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی به ویژه سبزوار را به عنوان پرجمعیت ترین شهر منطقه، به دست آورد و طوری شود که سبزواری ها از حق خود بگذرند و موقعیت و امکانات برتر خود را نادیده بگیرند و با نیشابور کنار بیایند و مرکز استان شدنش را بپذیرند!

از طرف دیگر با وجود حساسیت های ضربه زننده ای که به مرور زمان، در اثر مقایسه های نابه جا، بین مردم دو ناحیه ایجاد شده، احتمال توافق و رضایت یکی از این شهرها به نفع دیگری نیز وجود ندارد و در این شرایط سبزوار از آنجایی که در غربی ترین مرز خراسان رضوی و با فاصله بیش از 200 کیلومتری تا مشهد مقدس واقع شده و از جمعیتی تقریباً برابر با شهر نیشابوربرخوردار است (منبع)، در جایگاهی قرار دارد که هر بحث و سخنی درباره استان شدن نیشابور را می تواند تحت الشعاع وجود خود قرار دهد.

در واقع می توان گفت، همانطور که نزدیکی به مشهد شانس برخورداری از سرمایه گذاری های دولتی در زمینه صنایع مادر را به نیشابور داده است، در عوض دورتر بودن سبزوار از مشهد و قرار داشتن در نقطه مرزی خراسان رضوی (هم مرزی با دو استان سمنان از غرب و خراسان شمالی از شمال) موقعیت استراتژیک سیاسی ای به این شهر بخشیده که خود به خود سبزوار را از نوعی حق وتو برای هر گونه تصمیمی درباره تشکیل استان های جدید دراین منطقه برخوردار کرده است.

 

نگاهی به استان شدن بجنورد و بیرجند در اوایل دهه 1380 شمسی

موقعیت استراتژیک جغرافیایی سبزوار در حال حاضر، امتیازی است که هیچیک از شهرهای سبزوار و نیشابور دراوایل دهه 1380 شمسی در رابطه با شهرهای بجنورد و بیرجند، نداشتند و خراسان های شمالی و جنوبی به خاطر فاصله بیشتر از مشهد و قرار داشتن در نقاط مرزی استان خراسان بزرگ، توانستند محدوده جغرافیایی خود را بدون وابستگی به سبزوار و نیشابور، به گونه ای تعریف کنند، که علی رغم وجود اعتراضات در دیگر شهرهای مدعی، بازهم استان شدن آن ها غیرممکن نبود و موافقت مردم شهرستان های نیشابور و سبزوار شرط لازم برای استان شدن بجنورد و بیرجند محسوب نمی شد.

جالب اینجاست که در آن زمان سبزوار و نیشابور از لحاظ جمعیتی از بجنورد و بیرجند با فاصله چشمگیری، بزرگتر بودند و به لحاظ صنعتی نیشابور از این شهرها جلوتر بود  و به لحاظ دانشگاهی سبزوار جایگاه بهتری نسبت به این شهرها داشت و البته هر دو شهر بیرجند و بجنورد دارای فرودگاه فعال بودند (مانند وضعیت امروز سبزوار) وهردو فاقد راه آهن بودند.(بازهم مانند وضعیت امروز سبزوار با این تفاوت که سبزوار با فاصله بسیار اندک 45 کیلومتری تا راه آهن سراسری هم اکنون هرچند به کندی اما به هرحال در حال احداث مسیر ریلی خود است.)

حالا پرواضح است که آن شرایط مطلوب ابتدای دهه 1380 برای بجنورد و بیرجند در خراسان بزرگ، در  دهه 1390 برای تربت حیدریه و سبزوار در خراسان رضوی به وجود آمده است.

 

نیشابور قابل مقایسه با کرج نیست

عده ای مسئله استان شدن نیشابور را با کرج مقایسه می کنند و می گویند فاصله کرج تا کلانشهر تهران بسیار کمتر از فاصله نیشابور تا مشهد بود اما کرج توانست به مرکز استان ارتقاء یابد.

این مقایسه از هر نظر مقایسه ای اشتباه و مغالطه کارانه است. زیرا شهر کرج با جمعیت حدود یک نیم میلیون نفر از چندین سال قبل از مرکز استان شدن، به جمع کلانشهرهای کشور پیوسته بود و از این بابت نیشابور که در حال حاضر جمعیت حدوداً 250هزارنفری و تقریبا برابر با شهر سبزوار(منبع) را دارد قابل مقایسه با کرج نیست.

از طرفی دیگر کرج در نزدیکی تهران در حالی استان شد که با هیچ رقیب دیگری که از همان سطح جمعیتی برخوردار باشد، مواجه نبود و تازه با همه این ها به نظر می رسد کرج به خاطر همین نزدیکی به تهران خیلی هم دیر استان شد و اگر فاصله دورتری از تهران می داشت باید خیلی زودتر از سال 89، به مرکزیت استان ارتقاء می یافت. البته همین استان شدن دیرهنگام کرج را هم می توان حدس زد به دلیل نیاز اضطراری کلانشهر تهران برای کم شدن ازدحام این شهر و تمرکززدایی از آن بوده است. نیازی که به نظر نمی رسد، مشهدی ها که فعلا در رقابت با تهران، ولع زیادی برای رشد و تمرکزگرایی بیشتر  دارند، به این زودی ها آن را احساس کنند.

 

وضعیت تاریخ و فرهنگ

عده ای در بحث استان شدن شهرهای نیشابور و سبزوار بحث تاریخ و فرهنگ را مطرح می کنند.

بحثی که به نظر می رسد هیچ مزیت خاصی برای هیچ یک از دو شهر سبزوار و نیشابور نسبت به یکدیگر ایجاد نمی کند. زیرا این دو شهر آن قدر از تاریخی طولانی و غنی برخوردارند که در واقع می توان گفت ، نه تنها شایسته استان شدن هستند، بلکه از بابت غنای فرهنگی و تاریخی هر یک به تنهایی به اندازه یک یا چند کشور محسوب می شوند.

تاریخ مدنیت سبزوار و نیشابور براساس یافته های باستان شناسی در اطراف این شهرها، به هزاره های طولانی قبل از میلاد باز می گردد و فراز و فرود و نابودی ها و تأسیس های مجدد فراوانی را تجربه کرده اند به طوری که هیچ پژوهش متقنی تا کنون نتوانسته مشخص کند کدام یک از این دو شهر بر دیگری تقدم داشته است؟

اما اشتراکات فرهنگی و تمدنی زیادی بین این دو منطقه همجوار کشف شده به طوری که هر دو در منطقه باستانی رئونت یا ریونت (ریوند امروزی)به معنای دارنده شکوه و جلال و جایگاه احداث آتشکده آذربرزین مهر در دوران قبل از اسلام با یکدیگر اشتراک دارند.(منبع)

در دوران بعد از اسلام نیز این دو شهر باز فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده اند و همیشه اوضاعشان به یک منوال نبوده است. گاهی نیشابور دارای رونق و شکوه بوده و به پایتختی حکومت ها می رسیده است، مانند قرن های اولیه اسلامی و گاهی نیز ستاره اقبال سبزوار طلوع می کرده و مانند دوره سربداران پایتخت اولین حکومت مردمی و شیعه 12 امامی ایران به رهبری مذهبی شیخ خلیفه مازندرانی و رهبری سیاسی و نظامی پهلوان عبدالرزاق باشتینی می شده است. بنابراین با وجود این پیشینه تاریخی غنی و طولانی نمی توان از این حیث هیچ امتیازی برای یکی از این دو شهر نسبت به دیگری در نظر گرفت.

 

 

از آن گذشته بحث تاریخ و فرهنگ زمانی بیش از پیش رنگ و رو می بازد، که بدانیم اصلا در تقسیمات کشوری بیشتر جنبه های سیاسی و اقتصادی مطرح است نه تقسیمات فرهنگی و تاریخی و بنابراین شهر جدیدالتأسیسی مانند زاهدان که تا هشتاد سال قبل روستای کوچک و تازه تأسیسی به نام «دزدآب» محسوب می شده است(منبع) ، در مقابل شهری مانند زابل با تمدن چندهزارساله تاریخی و فرهنگی می تواند به مرکزیت استان سیستان و بلوچستان انتخاب شود.

 

وضعیت آب و هوا، منابع طبیعی و به ویژه آب

در بحث استان شدن شهرهای نیشابور و سبزوار، برخی مسئله آب و هوا و منابع طبیعی و به ویژه آب را مطرح می کنند.

هرچند منابع طبیعی به ویژه آب ، برای ادامه حیات شهرها و جوامع مختلف بسیار ضروری هستند، اما این بدان معنا نیست که شهرها و روستاهایی که با سخت کوشی و همت بلند مردان و زنانشان در مناطق سخت تر جغرافیایی شکل گرفته اند، باید محکوم به نابودی و محرومیت از همه امکانات اداری و سیاسی باشند! مشاهده شهرهایی نظیر سمنان، یزد، قم، زاهدان و چند شهر کویری دیگر در ایران که برخی از آن ها حتی در تأمین آب شرب خود نیز مشکل دارند و مردمشان آب نوشیدنی را از فروشگاه ها تهیه می کنند، اما سال هاست مرکز استان هستند و یا بر عکس شهرهای خوش آب و هوایی نظیر شاهرود که در مقایسه با سمنان هم جمعیت بیشتر و هم آب و هوای بهتری دارند، اما بازهم استان نشده اند، نشان می دهد درتقسیمات کشوری هدف کاهش تمرکز و توزیع عادلانه امکانات اداری و سیاسی بین تمام مناطق مختلف کشور است.

چرا که وقتی جمعیتی در جایی حضور یابد، چه کویری و چه کوهستانی، وظیفه حکومت ها ارائه امکانات به آنان است و قرار نیست به شکل ناعادلانه ای، همه امکانات سیاسی و اداری به مناطقی داده شود، که از امکانات طبیعی هم برخوردارند و در نقطه مقابل هرگز بنا نیست همه تلاش ها و سخت کوشی های مردمی که در مناطق سخت تر جغرافیایی با همت خود شهرها و آبادانی هایی را ایجاد کرده اند نادیده گرفته شود.

 

طرحی برای اتحاد و رضایت همگانی از تقسیمات سیاسی آینده  در خراسان رضوی

بنا بر آنچه گفته شد، به نظر می رسد در جغرافیای سیاسی ، اقتصادی امروز خراسان رضوی به عنوان مهمترین عوامل تأثیرگذار در تشکل استان های جدید، شهری نظیر سبزوار درموقعیتی قرار دارد، که به قول آقای حامد صادقی خبرنگار نیشابوری اگر زمانی بحث تقسیمات کشوری مطرح شود، کسی در مرکز استان شدن سبزوار شک نمی کند.  با نگاهی وسیع تر می توان گفت، تربت حیدریه نیز تقریبا همین موقعیت مطلوب سبزوار را دارد.

با این حال همانطور که در دهه 80 نیز، می شد طرح تقسیمات کشوری را به جای تشکیل 2 استان جدید، با تشکیل 5 استان جدید به مرکزیت شهرهای بجنورد، بیرجند، سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور پیش برد، در دوره کنونی نیز اگر بازهم قرار باشد تقسیمات جدیدی شکل بگیرد می توان با ایجاد نوعی فضای دوستانه و متحدانه بین مردم شهرستان های مدعی به فکر تأسیس استان های سه گانه به مرکزیت شهرهای سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور بود.

لذا مقایسه استان شدن نیشابور با سبزوار یا تربت حیدریه مطلقا نمی تواند از جنس استان شدن یکی از شهرهای سبزوار یا نیشابور و یا یکی از شهرهای نیشابور یا تربت حیدریه باشد. بلکه این مقایسه فقط می تواند از جنس استان شدن نیشابور مدت کمی بعد از سبزوار و تربت حیدریه  و یا در شرایط خوش بینانه، استان شدن نیشابور همزمان با سبزوار و تربت حیدریه باشد.

این موضوع را مجله اینترنتی اسرارنامه مدت ها قبل از این در سال 1391 نیز طی انتشار مقاله ای کوتاه اما بسیار پربازدید (تا این لحظه نزدیک به 20 هزاربازدیدکننده و 400نظر)با عنوان:

«استان شدن سبزوار ، نیشابور و تربت حیدریه با رمز اتحاد» (کلیک کنید) بیان کرده بود. اما متأسفانه با برخی کج فهمی ها و حساسیت های بی مورد از سوی شماری از مخاطبان مواجه شد و با ارسال نظراتی احساسی و به طبع غیرمنطقی و غیردوستانه ، پیام اصلی مقاله را تحت الشعاع دعواهای احساسی و تعصبات کور منطقه ای قرار داد.

با این حال هنوز هم به نظر می رسد، از هر طرف که به این موضوع نگاه کنیم، در فضای کنونی کشور و استان تنها نگاه منطقی و مطلوب به موضوع تقسیم مجدد خراسان، همین نگاه دوستانه و متحدانه است و بر تمام دلسوزان ، تلاش گران و تأثیرگذاران بر این امر نظیر خبرنگاران و فعالان رسانه های عمومی ضروری است، تا حد امکان با کنار گذاشتن تعصبات خشک و جدا شدن از تفکرات بی پشتوانه خودبرتر بینی و توهمات بی اساس خود مرکز جهان پنداری،  نگاهی سازنده و مبتنی بر همراهی و همکاری متقابل را اتخاذ کرده و بسط و گسترش دهند.

چرا که در صورت تحقق این نوع نگاه، حتی اگر تقسیم مجدد خراسان رضوی به این زودی ها رنگ واقعیت به خود نگیرد، حداقل رابطه ای سازنده و همسایگی ای صمیمانه و آسایش بخش برای ساکنان شهرستان های  غرب، مرکز و جنوب خراسان رضوی در کنار یکدیگر میسر خواهد شد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تشکیل استان سربداران به  مرکزیت سبزوار حق مسلم و نیاز ضروری مردم غرب خراسان رضوی است.

نظرت را بنویس
comments

سعید

جوری دوستان نظر میدن که گویا همه ی شهرها منتظر استان شدن سبزوار هستند تا بدان ملحق بشون، خخخخخخ، و مخالف استانی با مرکزیت نیشابور هستند، سبزوار تنها با تکه های قدیمی خودش میتواند استان شود، هیچ شهری حاضر به تن دادن به این موضوع نیست، در مورد قدرت صنعتی نیشابور که مهمترین موضوع در مقایسه شهر هاست که از طریق فعالیت خود مردم بدست اومده، نه نگاه و بخشش مسؤلان بالا دستی و این موضوع رو به نزدیکی به مشهد ربط میدهند باید گفت شهرهای فریمان وقوچان وسرخس هم همین فاصله رو با مشهد دارند، ولی رشد صنعتیشون با نیشابور قابل مقایسه نیست، واینکه نزدیکی به مشهد خود یک امتیاز هست، همان طور که بیابانی بودن سبزوار امتیازی هست برای تاسیسات هواشناسی که در انجا به کار گرفته شده، و اینکه مردم جزیره ای در اقیانوس اطلس جزیره خودشون رو تمام جهان میدونستن، چون فکر میکردند، فقط ان ها وجود دارند، حالا عده ای امده اند در این سایت نظر گذاشته اند، و عدم پاسخگویی و نظر مردم محترم نیشابور رو حمل بر عدم توان و عدم همیت گذاشته اند، در صورتی که مردم نیشابور بیکار نیستند بیایند در این سایت و پاسخ دهند، و همچنین ممکن است که اگاه نباشند از این مس

مهدی از سبزوار 14 ساله

سلام جناب اقای هم وطن دتنشگاه حکیم دانشگاه دولتی هست و اگه تو اینترنت بزنید دانشگاه حکیم سبزواری درسال 97 در بین کل دانشگاه های دولتی در رتبه ی 36 است اما دانشگاه نیشابور که انقدر پزشو می دید در رتبه ی 120 قرار دارد اگر فکر میکنید دروغ میگم تو اینترنت بزنید

محسن

دمت گرم خوب جوابشونو دادی خوشم اومد

محمدحسن

لطفا سبزواریانیشابورومرکزاستان نکنید

آقا کلا کسی تو نیشابور این صادقی رو حساب نمیکنه تو این یادداشتشم بیچاره چهارپنج خط نوشته فقط برای اینکه خودی نشون بده و خودشو از دسته نندازه شما زیاد بزرگش نکنید نیشابوریا خودشون میدونن که توانایی استان شدن ندارن برای همینم هست که اقدام عملی برای شهرستان کردن بخشای بزرگشون مثل زبرخان نمیکنن بخش زبرخان نیشابور از تمام بخشای سبزوارکه چهارپنج سال قبل شهرستان شدن بزرگتر و پرجمعیت تر و صنعتی تره ولی اینا نمیذارن زبرخان شهرستان شه چون میدونن که نیشابور اخرش نمیتونه مرکز استان بشه اما حداقل میخوان از جمعیت بالا و امکانات و کشاورزی بخش زبرخان برخوردار بشن و خودشونو توی شاخص ها بالا نشون بدن پس کلا مقایسه موضوع استان شدن نیشابور با سبزوار رو کنار بگذارید

پارت

نیشابورم شهریه که استعدادهای خوبی داره ولی استان شدنش تا زمانی که سبزوار و تربت حیدریه باشن محاله اولا ظرفیتهای نیشابو راز سبزوار بیشتر نیست و اگر در بعضی زمینه ها توسعه پیدا کرده همونطور که در این مقاله اشاره شده به خاطر نزدیکی به مشهده که نوعی شانس جغرافیایی محسوب میشه اما در تقسیمات سیاسی تاثیرنداره دوما اصلا همیشه قرار نیست جاهایی که امکانات بیشتری دارن استان بشن چون یک فلسفه تشکیل شدن استانای جدید تمرکززدایی ااز مناطق برخودار و محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخورداره در نتیجه همیشه داشتن امکانات بیشتر موید استان شدن یک شهر نیست مثلا اگرنیشابور شهر صنعیته همون صنعت و اشتغال بالا دلیلیه که استان شدن حقش نیست چون همین الان به خاطر نزدیکی به مشهد به حقش رسیده و امکانات لازمو دریافت کرده

هخامنش از نیشابور

با سلام .دوست عزیز سبزواری اولا فامیلی اینجانب هخامنش است .ثانیا تاریخ هخامنش به 2500سال برمیگردد ,حال آنکه آثار مشکوفه درنیشابور نشان از تمدنی عظیم 7000ساله میدهد ,که میتوانید حضوری ویا دراینترنت جستجو کنید .ثالثا وقتی که نیشابور(ابرشهرتاریخ) جزء یکی از 10 شهر بزرگ جهان بوده ,شهر خوب شیراز فقط به اندازه یک ربع شهر نیشابور بوده .کمااینکه الان فقط شهرهای نیشابور .اصفهان وشیراز از سوی سازمان یونسکو جزء کمیته ICCNهستن ونیشابور را شهر پایدار وملی اعلام کرده است .موفق باشید.

رئونت باستان از سبزوار

جناب هخامنش از نیشابور حالا این شد یک چیزی. هرچند که بازم بی ربطه. البته دیگه چاره ای نبوده ظاهرا چون شهرهایی که از خودشون اصالت و ریشه ای دارن در امور فرهنگی و تاریخی مردمش به امتیازات خودشون و تاریخ و پیشینه خودشون افتخارمیکنن مثلا سبزوار به بیهق و سربداران و ریونت خودش افتخار میکنه. شیرازی ها به هخامنش و تخت جمشید و پارس و پاسارگادشون مینازن اما خوب به هرحال شما نیشابوریا حق دارید چون کل تاریخ ثابت شده و غیرتوهمی نیشابور که میشه ثابتش کرد مربوط به دوران بعداز اسلامه یعنی حداکثر 1400 سال قبله و قبل از اون مجموعه ای از موهوماته. ضمنا به عنوان یک پیشنهاد عرض کنم شما می تونستید به جای فامیل هخامنش که پایتخت حکومتشون در نزدیکی شیراز بوده، فامیل خودتونو سلجوقی میذاشتید که چندقرن بعداز اسلام نیشابورو پایتخت کردن. بعد می تونستید بیاید اینجا با اسم آل سلجوق یا بنی سلجوق نظر بفرستید بیشتر به تاریخ و پیشینه نیشابور میخوره البته درسته که سلجوقیان ترکان بیگانه ای بودن که از ورای مرزهای کشور به ایران هجوم اوردن و نیشابورو پایتخت تجاوز خودشون به سرزمین آریایی قرار دادن ولی به هرحال چه خوب و چه بد داشته های نیشابور همین چیزاست دیگه بهتره شما هم با واقعیت مواجه بشید و با اونچه خودتون دارید پیش دیگران پز بدید. البته دوران حکومت سلجوقیان صد در صد دوران بد و تاریکی نبود بلکه تمدن ایران در اون دوران به یکی از دوره های درخشانش رسید. البته موفقیت های علمی و فرهنگی دوران سلجوقیان همه توسط خواجه نظام الملک توسی ایجاد شد که از اسمش پیداست نیشابوری نبوده و اصالتا از دهقانزادگان بیهق (سبزوار امروزی) بوده است. خلاصه سرتونو درد نیارم جناب سلجوقی ، ببخشید ببخشید اصلاح میکنم جناب هخامنشی!!! اون دوره ای هم که شما فرمودید نیشابور جز شهرهای بزرگ جهان بودده مربوط به همین دوران بعد از اسلامه و قبل از اسلام کلا شهری به نام نیشابور نداشتیم نکته بعدی اینکه خیلی دلتونو به عنوان شهر پایدار که ادعا می کنید یونسکو به نیشابور اعطا کرده خوش نکنید. یک تعارف خشک و خالیه. اعتباری نداره. ما که اصلا شک داریم چنین چیزی وجود داشته باشه. چون هیچ نشانه ای ازش نیست. گیرم واقعیتم باشه فایده اش برای مردم نیشابور و ایران چی بوده؟ الان که نه تاثیری روی سواد و فرهنگ مردم نیشابور گذاشته نه امکانات خاصی برای نیشابور اورده تا جایی که بنده خبر دارم جوانان نیشابور برای حتی ازمون کنکور کارشناسی ارشد باید به شهرهای سبزوار یا مشهد بروند و از انجایی که نیشابور فاقد فرودگاه است بعضی از میهمانان همایش ملی روز عطار از طریق فرودگاه سبزوار در این همایش شرکت می کنند. خلاصه دلتونو به یک عنوان و لقب دادن ساده و بی خرج یونسکو خوش نکنید.فردا هم که ما سبزواری ها مستندات و مدارک تاریخی و فرهنگی شهرمونو ببریم براشون یک لقبم به سبزوار میدن. این چیزا تاثیر زیادی توی سرنوشت مردم منطقه نداره ضمنا جهت اطلاع شما، اثار کشف شده باستانی در اطراف سبزوار نشون میده حیات تمدنی سبزوار حداقل به 12 هزارسال قبل میرسه. اینا رو من نمیگم سایتای تخصصی کشور نوشتن تازه معلوم شده سبزوار در چندهزارسال قبل از میلاد با مناطقی نظیر آسیای میانه روابط فرهنگی و تجاری داشته است. این موارد که عرض کردم ازخودم نیست بلکه در سایت های معتبر گفته شده که اگر سرچ کنید بهش می رسید

اتش بس

بابا حالا این صادقی خبرنگار نیشابور یک غلطی کرد یک چیزی نوشت یک خبطی کرد تموم شد رفت. شما ول کنید دیگه بیشتر از سه ماهه این مطلب الان توی صفحه اصلیتونه بسه دیگه. کافیه نیشابوریام دیگه براشون درس خوبی شد که دیگه پاشونو از گلیمشون درازتر نکنن ضربه بدی به نیشابور وارد اومده این مطلب که اینجا منتشر کردید با این تیتر توی اینترنت شناخته شده و موتورای جستجو توی خیلی از جستجوهایی که برای نیشابور انجام میشه تیتر و تصویر این مطلبو میارن و این یعنی ضربه ای سنگین و یک ضد تبلیغ خیلی بد براشون حق دارن کمی عصبانی باشن. ولشون کنید

خخخخخ

چه ربطی داره. یعنی مثلا کسی بگه افشار از سبزوار یعنی مرکز سلسله افشاریان سبزوار بوده؟؟؟!!

هموطن دیگر

اسرارنامه عزیز باید عرض کنم هرچند بنده هم موافق با راه افتادن این جدال ها نیستم اما با توجه به اینکه فضای سایبری هر دو شهر سبزوار و نیشابور و حتی سایت کاشمری را مدتی است زیر نظر گرفته ام می بینیم که منطقی ترین و محترمانه ترین شکل بحث ها و نظرات در سایت شما نمود یافته است و اخلاق و رفتار هم استانی های نیشابوری در سایت هایشان و مطالبی که می نویسند و نظراتی که ارسالمیکنند به مراتب زشت تر و بی منطق تر از این است در سایت کاشمری هم که یکی از مقالات سایت شما منتشر شده پایین ان نیشابوری ها توهین های رکیک و فحاشی های زیادی کرده اندکه شاید خودتان هم خبر داشته باشیدزیرا قبلا ادرسش را برایتان فرستاده ام و شما تایید نکرده اید خلاصه در همان سایت کاشمری هم هرچند سبزواری هاهم از جلو نیشابوریها درامده و بی جوابشان نگذاشته اند ولی به طور کل مسئول بحث نیشابوریها هستند که شروع کرده اند بنابراین تحت تاثیر نظرات به ظاهر مصلحانه افرادی مثل نظردهنده قبلی با اسم هموطن قرار نگیرید این عزیزان یا اشراف کامل به بحث ندارند و نمیدانند تازه در فضای اسرارنامه محیطی خیلی محترمانه تر از سایتهای نیشابور و کاشمری برقرار است یا اگر میدانند از پاپ هم کاتولیک تر شده و به جای اینکه بروند بانیان راه افتادن این جدال را مورد سرزنش قرار دهند به شمایی که بیشتر در مدار منطق و اخلاق حرکت کرده اید تذکرمیدهند که این رفتاری ناعادلانه و مغرضانه است و خلاف اصول و روشهای امر به معروف ونهی از منکر است بنابراین اگر بعضی هموطنان مخالفت میکنند بعضی دیگر هم کاملا حامی شما هستند حالا تصمیم با خودتان ولی به نظر من حیف است که با بعضی تذکرات بیجا سنگری راکه به این خوبی ساخته اید و اینقدر توانسته موثر باشد،خالی کنید.

هخامنش از نیشابور

باسلام خدمت دوست سبزواری که بانام هموطن دیگر کامنت میزاره . شما خود گویید وخود خندید .

هموطن

این رقابت ها و جدل ها معمولا امر ی طبیعیست ودر اکثر شهر های هم جوار یا رقیب از قبیل شاهرود وسمنان ، ساری و بابل ، بیرجند وقاین و .... و حتی روستا ها نیز وجود دارد ، علیرغم بستگیها و مشترکات و دوستی ها و خویشاوندیهای فراوان . مطالعه این گونه نظرات توسط اشخاص ثالث وجهه دو شهر متمدن و بزرگ نیشابور و سبزوار را لکه دار میکند با تشکر

نکته

برادر من شما مثل اینکه از پاپم کاتولیک تر تشریف داریدها اگر نیتتون خیره باید بدونید امر به معروف و نهی از منکرهم شرایطی داره شما نمیتونید به افرادی که دارن از خودشون در مقابل یک هجمه ناجوانمردانه که از طرف مقابل شروع شده دفاع میکنن بگید دست از دفاع بردارید و بذارید ابلهان هرچی میخوان بگن و شما سکوت کنید اینکه نشد میانجی گری. فقط ممکنه خود شما یکی از همون طرف مقابل باشید که اینجا حسابی ضربه فنی شده عزیزمن اگر شماواقعا نیتت خیره باید بدونی حرفت ناعادلانه است به هرکی هرجای دنیا توهین بشه وحمله بشه حق داره از خودش دفاع کنه شروع کننده این بحثا سبزواریا نیستن خود یادداشت اسرارنامه هم که می بینید فاقد توهین به نیشابوره و اگرم حرفی زده به حرفای خودشون استناد کرده پس شما اگر خواهان برطرف شدن این دعواها هستی تشریف ببر مشکلو از جای اصلی ریشه یابی کن اینطوری به نتیجه نمی رسی کجای دنیا میان به طرفی که بهش ظلم شده و توهین شده میگن سکوت کن؟ جواب ابلهان همیشه خاموشی نیست بلکه اگه زیاددر جواب ابلهان خاموش بمونی چون ابلهن فکر میکنن حرف حساب نداشتی که درجوابشون بگی و پرروتر میشن

نکته

جناب هموطن هر چیز به جای خودش هم به وقتش و به جای خودش خوب و لازمه اگر وقتی داره کسی با توحش تمام به طرف شما حمله میکنه و بهت توهین میکنه وایستی و بهش لبخند بزنی مطمئن باش اون آدم وحشی که داره با مشت گره کرده به سمتت میاد یک دفعه ای متنبه نمیشه و به جای مشت گره کرده یک گل سرخ تقدیمت نمی کنه بلکه فکر میکنه تو گرخیدی و قفل کردی و اون دل و جرأت بیشتری پیدا میکنه و مشتشو محکم تر میکوبه وقتی خبرنگارنیشابوری که در اول همین یادداشت خودتون می بینید اسمش اومده و لینک مطلبشم گذاشته شده میاد یک کاره به پیشرفتا وموفقیتای شهر سبزوارکه حاصل تلاش وغیرت مردم این شهره حمله ور میشه و میخواد وانمود کنه این پیشرفتا برای سبزوار از بیرون و به اراده دیگران به وجود اومده جواب درستش همین مقاله دقیقی بوده که اسرارنامه نوشته توی بخش نظراتم اگه چندنفر از عقلای نیشابور میومدن حرف حقو قبول میکردن و از کارای زشت همیشگی بعضی خبرنگارا و سایتای متعصبشون معذرت خواهی میکردن شعله درگیری خیلی زود خاموش میشد ولی تا وقتی نیشابوریا بخوان با این اوهام و چرندیات خودشونو به دروغ برتر از سبزوار نشون بدن و کلاس الکی بذارن جوابشون همینه و شیوه درست پاسخ دادن همینه که اینجا اتفاق افتاده باادمای پر رو اگه زیادم کوتاه بیای خوب نیست هرچیزی یک اندازه ای داره

هم وطن

کاش بجای این بحث ها حرف های قشنگ تری زده میشد . یک نمونه اش را دیدیم .جای خرسندیست .rn(نام آوری از خطه ی سرسبز اندیشه درعرصه فرهنگ و تاریخ ادبیات ایران) http://www.rovzane.com/blog/show/%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%B7%D9%87-%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86.html

هم وطن

منظور خودداری ازدرج کامنت ها ونظرات توهین آمیز از طرفین. در آدرس فوق چند نظر دوستانه گذاشته شده که چه خوب است همیشگی باشد.

هخامنش از نیشابور

باسلام به دوست سبزواری که خودت را معرفی نکردی وفقط از جبهه توهین وارد شدی .خوبه که کمی هم تاریخ رو مطالعه کنی .تاجایی که میدونم شاپور اول پسر اردشیر بابکان که دوباره شهر نیشابور را با نام قبلی ابر شهر تجدید بنا کرد قبل از اسلام بوده ونیشابور قبل از اسلام در قرن سوم میلادی جزء 10 شهر بزرگ جهان بوده .موفق باشی .

رضا

قسم حضرت ابوالفضل رو باور کنیم یا دم خروس، خوبه جناب صادقی گفتن دولت میخاد سبزوار نسبت به نیشابور. توسعه دهد که اون هم یک گمانه زنی بیش نبود،که سریع سوااستفاده کردین نوشتین نیشابور از سبزوار عقب مونده است، حال برو سایت سلام سر بدار بخون وببین نمتیندتون گمانه زنی مثل جناب صادقی نکرده وبه صراحت گفته سبزوار از نیشابور عقب مانده بخصوص در صنعت واقتصاد،،،،، اگر راست میگی چاپش کن،،،

سلیمانی

چرت نگو رضا جان قسم حضرت ابوالفضل و دم خروس به اینجا ربطی نداره ، خودت معنی حرفاتو می فهمی؟ بهتره شما نیشابوریا با خودتون روراست باشید کاملا معلومه گندو زدید حالا میخواید ماست مالی کنید ولی دیگه فایده نداره اسرارنامه همچین قشنگ و به موقع مچتونو گرفته اون یارو صادقی حرفش دقیقا همینه که نیشابور از سبزوار عقب مونده منتها چون خودشم مثل شهرش یک ذهن ........ مونده داشته به جای اینکه علت عقب موندگی نیشابورو توی فکر و رفتار خود مردم نیشابور جستجو کنه توی تصمیمات دولت و بزرگان جستجو کرده اگرنه دولت اتفاقا اگه نصف سرمایه گذاریهایی که توی نیشابور به خاطر نزدیکیش به مشهد کرده در سبزوار میکرد سبزوار با استعدادهایی که داره الان از مشهدم جلو زده بود ضمنا دروغ نگو کجای سایت سلام سربدار به صراحت گفته شده سبزوار از نیشابور عقب مونده؟ اقتصاد و صنعت نیشابورم که معلوم شد لطیفه ای بیش نیست. کارخانه هایی که همش متعلق به مشهدن و سرمایه دارانی غیرنیشابوری دارن که مردم نیشابور فقط کارگری این کارخانه ها رو میکنن نمیشه گفت اقتصاد نیشابور!!! ولی میگم این مطلب اسرارنامه خوب آینه دقی شده برای شما نیشابوریا! خوشم اومد تا شما باشید دیگه دهنتونو بی غسل و بی وضو باز کنید و هی توی سایتاتون علیه سبزوار مطلب ننویسید. نکته جالبشم اینه که این مقاله اسرارنامه براساس حرف اون یارو صادقی یکی از خبرنگارای شهر خودتون نوشته شده و شما حق اعتراض ندارید چون وقتی خودتون شروع کننده بودید باید جوابتونم بشنوید

نیشابور .....

با سلام من یک شخص نیشابوری هستم و در جبهه ی مقابله با .........

بیضایی از مشهد

سلام عرض میکنم ....

ایران باستان

به نیشابور نه تنها امید استان شدن نیست بلکه امید هیچ پیشرفتی هم نیست وافراد امثال اقای حامد صادقی و بقیه خبرنگاران نیشابور باید همچنان در حسرت موقعیت و توسعه سبزوار بمانند چون تنها کاری که در این چندسال کردن فقط تبلیغات بیهوده و ساختن ابهت پوشالی و دروغین برای شهرشون بوده اگرنه الان کدام یکی از امتیازاتی که برای استان شدن یک شهر هست واقعا در نیشابور وجود دارد؟ ولی مردمی که با حمله و فحاشی و دشمنی به شهرای همسایه بخوان خودشان را مطرح کنن حقشان همینه که در همین فلاکتی که این سالها گریبان نیشابور را گرفته باقی بمانند

سلمانی

نیشابوریای متوهم هرچه قدرم زور بزنید فایده نداره کاملا معلومه که شما در اقلیت هستید و هیچ حمایت و پشتوانه ای از جانب مردم بقیه شهرای خراسان نسبت به شما نیست. جمعیت و انسجامتونم کمتر از سبزواره چون تو همین سایت از روی تعداد رای های مثبت و منفی که به نظرات داده شده میشه فهمید نیشابوریا بیشتر و منسجم ترن یا سبزواریا؟ بعد از اینکه سایت خنده دار روزنه به عنوان پربازدیدترین سایت محلی نیشابور و نماینده افکار عمومی مردم این شهر اون پستو منتشر کرد که لینک این مقاله اسرارنامه توش بود و تبلیغات خوبی شد برای اسرارنامه دیگه نیشابوریا نمی تونن بگن خبر نداشتن و این مطلبو ندیدن. پس تعداد رای های مثبت و منفی اینجا نشون میده واقعا تعدادنیشابوریا و پشتوانه استان شدنشون چه قدر؟ من که وقتی سایت روزنه نیشابور لینک این مطلب اسرارنامه رو گذاشت و به همه نیشابوریا از این مقاله خبر داد تا یک روز بعدش وحشت زده بودم فکرمیکردم با هجوم ناگهانی نیشابوریا به سایت اسرارنامه یک دفعه ترکیب رای ها تغییر میکنه و سبزواریا در اقلیت قرار میگیرن اما بعد دیدم کل زور و همتی که مردم نیشابور داشتن فقط به اندازه فرستادن سه چهارتا نظر توهین امیز بود توی رای های مثبت و منفی هم که واقعا کمتر از سبزواریان نیشابوریای عزیز من می دونم همتون این نظرو میخونید و می سوزید چون دیگه از وقتی سایت روزنه لینک این مطلبو گذاشته نیشابوریا نمیتونن ادعا کنن این مقاله رو نخوندن یا نمیدونن چیه پس اگه در رای های مثبت و منفی این سایت نیشابوریا در اقلیتن این نشون میده نه همت دارن نه جمعیت پس اگه فردا سبزوار و تربت حیدریه استان شدن نیشابوریا مثل همین جا اون موقع هم کاری ازشون بر نمیاد کارشناسان وزارت کشورم همه این نظراتو میخونن چون قبل از تقسیمات سیاسی میخوان جو حاکم بر فضای شهرا و نوع واکنش مردم شهرا رو به یک موضوع رصد کنن الانم می بینن که نیشابور در اقلیته و مردمش بخاری ندارن پس خطری تهدید نمیکنه پس نیشابوریای متوهم شما ها که رفتید با لامپای کارخونه های مشهد عکس گرفتید و تو سایتاتون میذارید و پز میددید میگید ما جمعیتمون زیاده بیاید اینجا جمعیتتونو نشون بدید نظرات مثبت و منفی رو به نفع خودتون تغییر بدید همتونم میخونید چون سایت مضحک روزنه با تحریکایی که شد، این مطلبو اعلام عمومی کرده برای مردم نیشابور و لینکم گذاشته. پس حالا غیرت و تعصبتونو روی شهرتون نشون بدید و نشون بدید که نیشابور براتون مهمه تا ما ببینیم واقعا به غیر از لامپای کارخونه های مشهد خود مردم نیشابور چند نفرن؟! این می تونه یک سرشماری از جمعیت نیشابور باشه خیلی معتبرتر از اون عکس هوایی است که لامپای کارخونه های ایران خودرو مشهد و فولاد خراسانو شهرک صنعتی خیام خرو رو نشون میداد و شما گذاشتید به حساب جمعیت نیشابور!!! ببخشید نیشابوریای عزیز قصدنداشتم اعصابتونو خورد کنم و خون دل بهتون بدم و روی روانتون لی لی بازی کنم ولی چون دیدم خیلی متوهمید چاره ای نبود جز اینکه به خود بیارمتون و با این واقعیت مواجه بشید که خیلی کم و ناچیزید

هم وطن

یعنی سایتتون آخر هر چی مذخرفه .. شما تنها داراییتون چهارتا دانشگاه است که با این روزگاری که پیش اومده کسی حسرت دانشگاه رو نمی خوره اون هم دانشگاه های بسیار سطح پایین سبزوار که از در ودیوار آنها خستگی ،کهنگی وکسالت می باره.الحمدالله ما در نیشابور آنقدر دانشگاه و موسسه علمی و فنی پویا و فعال داریم که حتی با جرئت میتونم بگم نیازی به مشهد هم در خیلی حوزه ها نداریم بلکه بالعکس. شما برادر معلومه توی عمرت پاتو از شهرک توحید یا فلکه بیضی!! اونورتر نذاشتی که این مطالب چرت رو توی اینجا می نویسی. شما در کل سبزوار (جوین ،جغتای و ....................)یک دونه کارخونه دوغ ساده ندارین و این همه ادعا.. ما دانشگاه درست می کنیم تا اقتصاد درست شود نه آمار مدرک بگیران بیکار ،معتاد ،مرض ووووو. واقعا براتون متاسفم.

تاریخ نه چندان دور: عربشاهی

جالبه که افسر سبزواری نماینده چندین دوره مردم نشابور و سبزوار و مشهد بوده و اون پیشنهاد طرح آرامگاه خیام (حکیم عالیقدر خیام) رو داده بوده و نمی دونم چرا داریم شعله یه کدورت رو در دل مردم خوب دو شهر فرهنگی و همسایه رو به مرور افزایش می دیم.

هم میهن

بسوز که خوب میسوزی.نه پس اون سایت روزنه مزخرف شما خیلی حرفه ای و ایده اله ! دارایی شهر شما چیه؟ غیر از صنایع مشهد که شما ها فقط توش کارگری میکنید و در واقع نه سرمایه اش از شما بوده نه مدیریتش؟ ضمنا از توهم بیا بیرون از کدوم دانشگاه های نیشابور حرف میزنی؟ دانشگاه ازاد و پیام نور اگه منظورته الان دیگه هر روستای تازه شهر شده ای داره می تونی مثل دانشگاه حکیم سبزواری و فناوریهای نوین سبزوار یک نمونه در نیشابور مثال بزنی؟ دنیاتون خیلی کوچیکه شماها یک کم دیدتونو وسیع کنید فقط به خودتون نگاه نکنید چهارتا کتابم بخونید بد نیست ادم با اینکه بشینه تو یک محیط بسته فقط از خودش تعریف کنه مثل شما نیشابوریا کاری از پیش نمیبره فقط رو به روز عقب مونده تر میشه

من امسال خیلی دوست داشتم بیام سبزوار و رشته ی نفت بخونم اما یکم که فک کردم دیدم اونجا آب پیدا نمیشه چطوری میشه اونجا رشته ی نفت رو خوند...خخخخخخخخخخخخخ

اتفاقا منم میخواستم بیام نیشابور تاریخ ایران باستان بخونم بعددیدم فرهنگ مردم نیشابور شبیه مغول های قرن هفت و هشت هجریه که همیشه با مناطق همسایه درگیر جنگ و دعوان الان دیگه نصف کاربران اینترنت نیشابورو از دعواهای همیشگی مردمش با سبزواری ها میشناسن.با خودم گفتم تو شهری که خودشون تاریخ و فرهنگ شبیه مغولا دارن چطوری تاریخ ایران باستان بخونم؟ دیگه منصرف شدم هههههههههههههه

sahel

سبزواری ها برن یک رستوران شیک تو شهرشون دایر کنن بعد ادعای استان شدن کنن از بس خسیس هستید به جای نمیرسید سبزواری های عزیز نه یک رستوران خوب نه یک تالار زیبا نه یک فرهنگسرای خوب دارید از همه مهمتر با این همه ادعا یک پاساژ خوب در خد مدرن ندارین فقط یک خیابان کاشفی دارن:-) دانشگاهتونم دیدیم همه اساتید سبزواری با فوق لیسانس به زور از دانشگاه محل تدریسشون:-)

جوجه نیشابوری برو خودتو جمع کن حرفای گنده تر از دهنت نزن خداییش یکی از همه این چیزایی که گفتی توی نیشابور پیدا میشه؟ بیچاره ها شما هنوز از تو خیابانونای شهرتون گله های گوسفند رد میشه دیگه پیش ما که شهرتونو وقتی داشتیم میرفتیم مشهد بارها دیدیم حرف با کلاس بودن نزنید که خیلی خنده داره خود شما یک رستوران شیک می تونی توی نیشابور مثال بزنی؟ منظورم اون رستوران بوگندوتون نیست به اسم رستوران خ..... که کباباش بوی جوراب میده! یا اون رستورانتون که خودتون اسمشو گذاشتید ا......!!! ادم خنده اش میگیره اینقدر که محیطش و دکورش حقیرانه است معلومه جای اعیونی ندیدید حالا فقط یک بار باید بیاید رستوران عادلی سبزوار تا بفهمید رستوران شیک به چی میگن از مهممونسراهای شهرتونم که دیگه بهتره نگم که مایه ابروریزی است بهترین بهترین اقامتگاه شهرتون که مهمانسرای ک.......... تو خیابون مدرس مثل آغل گوسفند میمونه البته دیگه بهتون نمیگم بیاید هتل کاملیای سبزوارو ببینید که مجلل ترین هتل شهرستانای خراسان بعد از مشهده شماها که دلتون به رستورانا و مهمانسراهایی مثل طویله و آغل گوسفند خوشه از کلاس و تشریفات هتلایی مثل کاملیای سبزوار کلا سر در نمیارید مختون گریپ پاچ میکنه بدت نیادها اینارو گفتم که یابو برت نداره بدونی اوضاع شهرتون خیلی خیطه پرونده تونم پیش ماست ضمنا ابرشهرپوشالیتون (ههههههههه) حتی یک ترمینال درست و حسابی هم برای اتوبوسای مسافربری نداره ولی سبزوار فرودگاه بین المللی داره چون که صد آمد نود هم پیش ماست

هخامنش از نیشابور

سلام به مدیریت اسرارنامه وتمامی مردم سبزوار .دوست عزیز آقا یا خانم یزدان پناه ,اگه شما تشریف آوردید به پارک قلم نیشابور نمادهای شیردالهای دوره ساسانی نیشابور را که مربوط به امپراطوری ساسانیان درنیشابور بوده را میبینید ویا اینکه در اینتر نت میتوانید جستجوکنید وحتی میتوانید در اینترنت نمایشگاهی که در لوس آنجلس آمیریکا که 2700قطعه از آثار واشیاء باستانی نیشابور را که برای محققین ودانشجویان جهان را که حدودا سه ماه پیش به نمایش گذاشته بودند راببینید وهمینطور هزاران اثر ومدارک دیگر تاریخی ومعاصر که همگی قابل مشاهده هستن مثل سکه هایی که در خود نیشابور ضرب میشدن وکارگاهای مفرغ وبرنز وشیشه وسفال مر بوط به دوران مفرغ .جناب یزدان پناه جهان این اسناد ومدارک نیشابور را میبیند که نیشابوررا به عنوان یکی از متمدن ترین وتاریخی ترین شهرها یاد میکند.توهین شما وبرخی از دوستان سبزواری به نیشابور توهین به تاریخ وتمدن ایران عزیز میباشد .موفق باشید .

ابروی هخامنشو بردی یارو هخامنشو چه به نیشابور؟! کل تاریخ نیشابور به بعد از اسلام بر میگرده هخامنشیان مال قبل از اسلامن

کم آبی

آیا نیشابور پر آب تر از سبزوار است؟ سرسبز بودن با پر آب بودن فرق داره. سرسبزی بیشتر مربوط به آب های سطحی میشه که نیشابور به دلیل کوه بینالود داره. اما اگه تو نیشابور چاه بزنی می بینی آب چندانی نداره. دلیلش به خاطر لایه های زیرین خاک هست که شیب سنگ بستر نیشابور به سمت سبزواره و آب در قسمت دشت سبزوار جمع میشه. یعنی آب در قسمت نیشابور بیشتر بصورت سطحی وجود داره و همین باعث چهره سرسبز تر اون شده. اما سبزوار از آب سطحی کمتری برخورداره ولی ذخیره آب زیر زمینی بیشتری داره. بر خلاف تصور عوام در نیشابور که آب و هوای نیشابور رو برتر از سبزوار می دونن باید بگم که اصل ماجرا دقیقا برعکس هست چون سبزوار بر خلاف ظاهر شهری پر آب تر از نیشابوره. تا اونجا که نیشابوری ها ظاهرا به تکاپوی انتقال آب از سبزوار به نیشابور افتادند. http://mobile.tasnimnews.com/fa/%D8%AE%D8%A8%D8%B1/1393/04/20/427279 "سبحانی نیا تاکید کرد: جاده بین شهری نیشابور به فیروزه و برخی طرح‌های هادی روستایی بسیار به کندی پیش رفته است، همچنین بهسازی روستاها، گازرسانی به نقاط شهری و روستایی نیز رشد خوبی نداشته است و در حوزه انتقال آب سبزوار به نیشابور و فیروزه و همچنین آب و فاضلاب شهری نیازمند توجه بیشتری هستیم." در سالهای اخیر بارندگی به شدت کم شده، این درست که همه ضرر می کنند اما نیشابور خیلی بیشتر ضرر می کنه چون کاهش بارندگی مستقیما رو آب سطحی اثر می گذاره. اما سبزوار که آنچنان متکی به آب سطحی نیست این مشکل براش خیلی کم رنگ تر می شده.

محمدرضا

من اصلا این مطلب شما رو نخوندم فقط چون از طریق یکی از دوستان مطلع شدم در یکی از کامنت ها عنوان شده انتقال آب از سبزوار به نیشابور اومدم توضیحاتی ارایه کنم. مصاحبه ای که از خبرگزاری تسنیم آورده شده مربوط به حضور سبحانی نیا در دفتر این خبرگزاری در مشهد است که خبرنگار مشهدی به دلیل عدم شناخت کافی عبارت سد بار را سبزوار شنیده و نوشته انتقال از سبزوار در حالی که شاید خود شما نگارنده هم بهتر از بنده بدانی سد بار چیست و کجاست! من الله توفیق

راستی

کسانی که مدافع استان شدن نیشابورون اگه میدونن بگن تا ما هم بدونیم دقیقا کدوم توانایی برای استان شدن در نیشابور هست؟ جمعیت بالاش به خاطر اینه که بخشاش مثل سبزوار به شهرستانای مستقل تبدیل نشدن صنعتش که وابسته به مشهده فقط تنها فایده اش برای نیشابور اشتغالزایی بوده دانشگاه های نیشابور که عمرا به پای سبزوار نمیرسن نیشابور هنوز نتونسته حوزه کنکور کارشناسی ارشد باشه حتی جووناش برای کنکوردادن باید برن مشهد ولی سبزوار سالهاست حوزه است نیشابور فاقد فرودگاهه اگه مقامات کشوری و استانی بخوان به تهران رفت وامد کنن باید بیان از فرودگاه سبزوار استفاده کنن چون مشهد به اندازه کافی برای خودش شلوغ و پرترافیک هست دیگه باز تحمل بار رفت و امدای یک استان دیگه رو نداره پس نیشابور تو بیشتر امورش یا وابسته به سبزواره یا مشهد تاریخ و پیشینه شهرا که اصلا در استان شدن مهم نیست اگرم مهم باشه تاریخ نیشابور به پای تاریخ سبزوار نمیرسه سبزوار هم قدیمی تر از نیشابوره هم ریدادای تاریخیش باعث ابرو و عزت ایران بوده مثل سربداران ولی نیشابور پایتخت حکومتهای معلوم الحال بوده از لحاظ اب وهواهم بازم ملاک نیست همونطور که قم و بیرجند و زاهدان و یزد و سمنان تونستن مرکز استان بشن پس نیشابور هیچ امتیازی برای استان شدن نداره فقط خودشون توهم پیدا کردن از اون نوع توهماتی که به قول معروف شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه

بهمن 1393

گویا با نظراتی که اقا یا خانم سلیمانی فرستاده فکر کنم نیشابوریا دچار یک بحران شدید شدن چون می بینن در هر صورت سبزواریا برندن اره منم قبول دارم نیشابوریا به خاطر اینکه خیلی متعصبن راحت میشه به بازی بگیریمشون به هرشکل و با هرکیفیتی که به این سایت بیان فرقی نمیکنه اخرسر فقط تضعیف روحیه و پذیرش اهسته اهسته واقعیت تنها راهیه که براشون میمونه تا از برج غرور توهماتشون پایین بیان چون می بینن که مردم سبزوار و بقیه شهرای خراسان نیشابور هیچ بزرگی و اولویتی برای نیشابور به رسمیت نمیشناسن و این شهرو قبول ندارن چون دلیل واقعی برای بزرگی نیشابور وجود نداره نیشابور از هر لحاظ در وضعیت خیلی بدی قرارداره فقط وضعیت اشتغال در نیشابور بهتر از سبزواره که اونم به خاطر صنایع وابسته به مشهده

سلیمانی

اسرارنامه و مردم عزیز سبزوار همشهریای گلم از نظرات موهن نیشابوریا و توهین و بددهنیشون نگران نشید اینا سطح ا دب خودشونو نشون میدن اینجوری و معلومه چه قدر عصبانین و کم اوردن حملات سایبریشون که در مدت دو روز یک مرتبه ده ها رای مثبت یا منفی برای نظرات موافق و مخالف خودشون فرستادن وترکیبو تغییردادن نشون میده احساسات نیشابوریا تو مشت اسرارنامه است پس براشون برنامه ریزی کنید این خوبه حتی اگه بیان رای منفی بدن بازم تو زمین ما بازی میکنن به همین بهانه هم که شده همیشه بکشونیدشون به سایت و خوراک خودمونو بدید بهشون هر حضور و هر رای و نظر نیشابوریا به پربازدیدتر شدن بیشتر این سایت محبوب تر شدنش تو جستجوهای گوگل کمک میکنه.مقالات قبلی اسرارنامه در خصوص استان شدن همینطوری به بازدیدای چندهزارنفری رسید نیشابوریا بیشترشون از قشر کارگرای شریف و زحمت کشی هستن که در کارخونه های متعلق به مشهد که از لحاظ مدیریتی وابسته به دولته کارمیکنن و زیاد قدرت فکر و تحلیلهای علمی ندارن احساسی و هیجانی فکرمیکنن سبزواریا بیشتر قشر دانشگاهی و علمی هستن اهل فکرن و بینش عمیق دارن از این تفاوت همینطور که تا الان به خوبی استفاده کردیم بازم استفاده کنیم. ما سبزواریا میتونیم نیشابوریارو همینطور سرگرم خودمون کنیم و ازشون بازی بگیریم شاید حرفام نزادپرستانه باشه اما اینطورنیست این واقعیت علمه به ادم قدرت میده شهر یا جامعه ای که که مثل سبزوار دانشگاهی و مرکز تولید علمه قطعا میتونه منشا تولید فکر و صنعت و اقتصادم باشه و از راه دور کنترل کنه بقیه همینطور که نیشابوریا الان تو قبضه ما سبزواریان یک دلیلی که صنایعی که الان تو نیشابور هست به درد توسعه واقعی این شهر نخورده و فقط مشکل بیکاری مردمشو حل کرده اما نیشابور هنوز یک شهر توسعه نیافته با کمترین زیرساختای اماده است همینه که صنعتشون متعلق به خودشون نیست و از علم خودشون نیست بلکه برنامه ریزی دولته که واسه مشهد این کارخانه ها رو ایجاد کرده اروپاییا اگه پیشرفت کردن به خاطراینه که صنعتشون از علم خودشون نشات گرفته چیزی که الان تو سبزوار هست و در نیشابور نیست و بیچاره ها وقتی میخوان به دانشگاهی بودن شهرشون پز بدن فقط مهمترین امکاناتشون دانشگاه ازاده!!! پس یادتون باشه حتی رو همین خشم نیشابوریام برنامه ریزی کنیم اگه توهین کردنا و حملات سایبریشون برای اونا فایده نداشته باشه برای ما فایده داره اونا نمی تونن این کارو بکنن ابتکار عمل دست ماست این امتیازیه که ما داریم نمی ترسم که اینارو علنا اینجا بگم واونا بخونن چون در این چندسال فهمیدیم که حد و اندازه شون چه قدره و تا چه کجا میتونن پیشرفت کنن؟ به هرحال سبزواریا میتونن نیشابوریارو کنترل کنن

بازیگر

سلیمانی جان عجب استدلال متینی . استدلالی که از سر سوزش میاد . یک دفعه بگو دانشگاه سبزوارو ما ساختیم و خودمون تدریس میکنیم و از بودجه شهرمون ساخته شده و دولت هیچ نقشی نداشته . یا بگو این همه صنایع بخش خصوصی نیشابور رو کس دیگه ای ساخته . کم مونده بگی مشهد و تهران و ..هیچی نیستند چون اکثر صاحبان صنایع و استادای دانشگاهاش از شهرستانا هستند . البته این گونه استدلالهای قوی رو من فقط از شما طرفداران این سایت (نه از همه بزرگواران که خدمت تعدادی ارادتی خاص داریم )که بیشتر مشغول تحصیل در دانشگاه خود ساختتون هستید دیده ام . البته افزایش تعداد بازدید کننده به هر علت ، چه خوب و چه بد خوبه به قول شما . یکی از نیشابور نظر مزخرفی داد و سایتی هم اونو تکرار کرد و رفت به بایگانی ولی ازون ضایعتر این سایته که اونو روی صفحه اول تیتر کرده و مایه افتخار خودش میدونه وبیکارایی مثل منو تو بازیگر اونیم و بقول خودت تعداد بازدید کنند ه ها رو افزایش میدیم

سلیمانی

سایت اسرارنامه همیشه از احساسات نیشابوریا بهترین استفاده روکرده و سواری گرفته. نمیگم سواستفاده چون هیچکس مجبور نیست نیشابوریا سعی کردن به زور برای خودشون تمدن سازی و تاریخ سازی کنن توی این سایت همه تلاشای نیشابوریا کشک شده چه تاریخی چه تمدنی که مردم شهرای همسایه پشیزی برای نیشابور ارزش قائل نیستن؟ سبزواریا که اصلا نیشابورو حساب نمیکنن کاشمریا و اسفراینیا و قوچان و اسفراینم اصلا اینقد که نیشابوریا با توسل به دروغ و توهم بافی و تحریف تاریخ میخوان خودشونو برتر از اونا نشون بدن اونا هیچ چراغ سبزی به نیشابور نشون نمیدن اگرمردم شهرای خراسان و اگه ایرانیا نیشابورو به عنوان یک شهر با فرهنگ و با تاریخ به رسمیت میشناختن الان نیشابوریا مجبور نبودن اینقدر با سبزوار بجنگن و همیشه هم شکست بخورن

سیاوش

من عاشق بازیم. نیشابوریای متعصب توی این سایت فرسوده میشن و کم کم خشمشونو بیرون میریزن تا برای ضربه نهایی اماده بشن و راحتتر با ضربه نهایی کناربیان. ولی نمیدونم چرا نیشابوریای متعصب همیشه گول این بازیای اسرارنامه رو رومیخورن و دراین بازی فرسایشی درگیر میشن؟ حقا که فاتحه نیشابوربا چنین مردمی خوندست

عباس

سبزوار غصه نخور تو هم یک روز بزرگ میشی؟ اسرار نامه تو که میگی کشاورزی با این همه صادراتش در اقتصاد وظیفست نقشی نداره اینور بدون که تهران ونیشابور و هر پایتخت دیگری به خاطر زیر ساختها آبی و ذخائرشان مرکز شدن،برید که مسوولان شما شما رو به دانشگاه دلخوش کردن وگرنه دانشگاه همه جا تو دکورها هم هست و هیچ نقش مهمی در سیاست و اقتصاد به طوری که شما جلوه میدین نداره،،،، وگرنه کیه که ندونه دانشگاه بهتره یا سیکل ترکیبی یا فولاد،یا نساجی، یا ایران خودرو، یا پتروشیمی،یا بتن سازی،

عباس اقا فقط از طرز فکر یک نیشابوری برمیاد که به این نتیجه برسه که دانشگاه ها هیچ نقش مهمی در سیاست و اقتصاد ندارن! .................................. .............................. میخواستم توضیحات بیشتری بدم. تایپم کردم ولی منصرف شدم و پاک کردم چون دیدم فقط تاکید روی همین یک جمله شما کافیه تا نشون بده طرز فکر نیشابوریا در چه سطحیه.

یونی

آیا واقعیت داره که شاهرود میخواهد استان شود و در نقشه ایی که به مجلس و وزارت کشور ارائه دادند داورزن بخشی از این استان میشه؟

نه فکر نکنم درست باشه اصلا با منطق جور در نمیاد استان سمنان کلا الان 600هزارنفر جمعیت داره با 6 شهرستان. اگر بازهمونم تقسیم بشه میشن دوتا استان 300 هزارنفری با عقل جور در نمیاد

اسی

یک سوال؟ اگر نیشابور کوچکتر از سبزواره،چرا استانداری واستاندار دیگه شوهرهایی مجاور از این شهر به عنوان دومین کلانشهر استان یاد نمودن وچرا در رتبه بندی کشوری نیشابور 24 شهر بزرگ و سبزواریا شهر بزرگ ایران هست؟ وچرا در عکس هوایی ناسا که در تمام سایتای معتبر هست سبزوار کوچکتر،نگو که اداره آمار و استانداری رو وناسزا را قبول نداری که ناراحت میشم،اسرار نامه عزیز پیام را انتشار وپاسخ قانع کننده به من بده،،،،،،

سبزواری

با سلام خدمت مردم سبزوار و بالاخص سایت عزیز اسرار نامه ... اینطور که معلومه هم استانی های عزیز و به قول خودشون با فرهنگ و تمدن نیشابوری ( که البته از طرز صحبت و بیانشون خلاف این ثابت شده !!!) خیلی دارن از حرفها و سندهای بی اساس استفاده میکنن و به زور میخوان بگن که از سبزوار بالاترن و واسه ما و شهر عزیزمون خط و نشون میکشن باید بگم که ما از هیچکدوم از حق و حقوقمون کوتاه نمیایم و اجازه نمیدیم کسی به ما زور بگه همچنین از وبسایت خوب و عزیزمون اسرارنامه هم حمایت میکنیم و اجازه نمیدیم کسی فکر بستن و منحل کردن این سایتو تو سرش داشته باشه اگه شما واقعا به فکر اتحاد مردم نیشابور و سبزوار هستین اولین و بهترین کار تخته کردن اون سایت روزنه نیشابوره که هر مطلب بی اساسی که مردم براش پیامک میکننو بدون بررسی و فکر تو سایتش میذاره و باعث ایجاد مشکلات در منطقه میشه حالا شما هی خودتونو با سبزوار مقایسه کنین و به پیشرفتاش حسرت بخورین شاید روزی شما هم همطراز سبزوار بشین ..... با تشکر از سایت اسرارنامه

عمو

یک پسربچه نیشابوری به اسم سعید توی چند تا ظر قبلی نظری فرستاده بود که معلوم میشه پیش خودش فکر کرده دانشگاه ازاد نیشابور الان خیلی بزرگه و قطب اول دانشگاهی خراسانه! و ادعا کرده 14000هزاردانشجو داره بعد وقتی ازش پرسیدن برای ادعات منبع داری؟ زده به جاده خاکی و تعداد رشته های مقطع دکترا و فوق لیسانس دانشگاه ازاد نیشابورو شمرده اگه این یک نمونه از هزاران نمونه منطق و استدلال هم استانیهای نیشابوری باشه باید حالاحالا ها حداقل چند قرن دیگه منتظر استان شدن بمونن اولاتعداد رشته های یک دانشگاه تعیین کننده تعداد دانشجوهای اون دانشگاه نیست چون بعضی رشته ها ممکنه اصلا استقبال نشن. به خصوص تو شهرای کوچیک مثل نیشابور که صاحب برند دانشگاهی و شهرت علمی خاصی هم نیست ثانیاًکلاسهای کارشناسی ارشد و دکترا مثل کلاسای دبیرستانهای دهه 60 نیست که تو هر کلاسی 45 تا دانش اموز باشه که با هم تو میزای سه نفره میشینن! تعداد دانشجوهای مقطع دکترا در هر رشته ای حدودا 5نفر یا 6 نفره تعداد دانشجویان کارشناس ارشد هم حدودا 10 یا 15 نفره پس اگر دانشگاه ازاد نیشابور الان دارای 140 رشته دکترا (که بعیده چنین ظرفیتی داشته باشه) از قرار هر کلاس 5 نفر کلا 700 نفر دانشجو داره. حالا این رقم کجا تا 14000دانشجو!!! تازه دانشگاه ازاد سبزوارم رشته های دکترا و کارشناسی ارشد داره و از این بابت تفاوت زیادی بین دو شهر نیست ضننا مدت زمان حضور هر دانشجو هم اگه حساب بشه این برای همه دانشگاه ها صدق میکنه کلا نماد علمی و دانشگاهی هر شهر اونم شهرای بزرگ دانشگاه های ملی است نه ازاد. جاهایی که دانشگاه های بزرگ و مهم ملی دارن مثل سبزوار و مشهد وتهران اصلا به ازاد فکر نمیکنن این شهرای فاقد زیرساختهای دانشگاهی مثل نیشابورن که به خاطر دانشگاه ازادشون مثل روستاهایی که تازه به شهر ارتقا پیدا کردن ذوق زده میشن. سبزوار فعلا بادانشگاه های ملی حکیم سبزواری ، علوم پزشکی، با سابقه 30 ساله و بعد دانشگاه دولتی فناوریهای نوین و چنین دانشکده و اموزشکده دولتی دیگه از نیشابور خیلی جلوتره

رضا

اسرارنامه جان بنده با یک سری از کارمندان وحقوق دانان و مردم شکایت نامه ایی تنظیم کردیم که نامه ای از آن به معاون سیاسی استاندارمحترم ارسال وپیگیریهای لازم مبذول وپیگیر بستن این سایت شدیم که دیگر گنده تر از دهانتون صحبت نکنید،تا بین مردم و سبزوار ونیشابور فتنه راه نیندازی ،،،،

راستی

اقا رضا امریکا که امریکا بود به قول گفته امام خمینی هیچ غلطی نتونست بکنه شما نیشابوریا که بشینید سر جاتون خواهشا. یک روزی نیشابور از روستاهای سبزوار بوده حالا چه گنده ..... های الکی راه انداختید میخواید با سبزار و سایتای سبزوار رقابت کنید! شتر در خواب بیند پنبه دانه

جمشید

از یک بابت کار این خبرنگار هم استانی در نیشابور درسته و انتقاد اسرارنامه صحیح نیست چون ادما همیشه باید خودشونو با بالاتر از خود باید مقایسه کنن و در نتیجه نیشبابوریا اولین شاخصی که میتونن شهرشونو باهاش مقایسه کنن سبزواره چون از لحاظ توسعه و امکانات توسعه کمی دارن تا سبزوار و اگرتلاش کنن شاید بتونن به سبزوار برسن اما از یک طرف دیگه کار این جناب صادقی اشتباست اونم از این بابت که وقتی میخواد از حق نیشابور برای رسیدن به توسعه دفاع کنه میاد و به بقیه شهرا و مناطق نگاه حسادت امیزمیندازه وطوری مینویسه که نگار بقیه جاها حق پیشرفت ندارن و همه باید بعد از نیشابورباشن که اینجا دیگه قابل قبول نیست نوع نگاهش خلاصه سرتونو درد نیارم با اسرارنامه هم موافقم هم مخالف مخالفم از اون بابت که کلا نگاه بدبینانه ای نسبت به هر جور مقایسه ای داره و موافقم از اون بابت که خبرنگارها اگرم مقایسه میکنن نباید اصل احترام به هم و جایگاه همو فراموش کنن خصوصا در رابطه سبزوار و نیشابور که شهرای قدیمی و با فرهنگ خراسانن و اگه اینا با هم دعوا داشته باشن بداموزی داره برای بقیه

خسرو

با سلام خدمت نیشابوریا وسبزواریان،من کاری به این کارا ندارم، ولی اگر مسوولان خواسته باشند به نیشابور خیانت کنند باید تبعات آن که هرج ومرج و اغتشاش منطقه ای وبی اعتباری دولت در نزد نیشابورین را به همراه خواهد داشت که فکر نکنم این خواسته دولت باشه، در ظمن سبزواری جماعت اهل این کار نیستند وا ین توطئه ها از طرف یکسری جریان خاصه

سروش

نیشابور همیشه شهر مطیعی بوده و انشاالله الانم هست. در گذشته مطیع بغداد و مطیع مرو در زمان حکومت عباسیان مطیع سلاجقه وقتی حمله کردند به ایران و این شهرو تصرف کردند مطیع امیران سربدار در زمان سربداران و مطیع همه حکومتهای بعدی تا دوره اخیر که مطیع تهران و مشهد بوده و انشاالله به زودی مجددا مثل دوران سربداران مطیع سبزوار خواهد شد. به هرحال اطاعت از سبزوار سربداارانی بهتر از اطاعات از بغداد مامونی در زمان عباسیان است. نیشابور برای اینکه صفحات تاریخ خود را از چنان ........ هایی پالایش کند نیازمند ان است که مدتی هم زیر نظر سبزواری های غیور و سربدار باشد

مفتح

آقا خسرو شما در تاریخ شهرتان کمی قدم بزنید کجای تاریخ شما توانسته اید برای نظام تبعات ملی داشته باشید و از مستندات تاریخ شما بهتون میگم که از 1289هجری تلاش برای پیدا نمودن یک اثر تاریخی در منطقه تان توسط باستان شناسان بزرگ شرق شناس اروپایی کاوش شده ولی حتی یک اثر قبل از اسلام پیدا نشده اما در سبزوار تنها لازمه در جای جای این خاک دست بگذارید آثار 7 هزار ساله پیدا کنید واقعا خدا .... شناخت ....نداد شما اگر قدمت دیرنه سبزوار را داشتید خدا را هم بنده نبودید ولی در تاریخ یک جا شما نقش آفرینی کردید و آن در قرون سوم و چهارم است که خلفای عرب عباسی توانستند پایگاه خودشان را در شرق جهان اسلام برای جلوگیری از آزادیخواهانه مردم این سامان شما را تقویت کنند و در آنجا مستقر شوند . برای اثبات این حرفم حاضرم هر جای علمی خواستی میزگرد بگذارم بسم الله

عباس

با سلام آقای صادقی گفتن ما در ارتقای بخشهای از سبزوار عقبتریم وگرنه در صنعت و کشاورزی وتجارت وتاریخ و از همه مهمتر جمعیت ما بیشتریم اگر مردی چاپش کن

سهیل

اسرارنامه جان اگر واقعا بینی این پیام به ثبت برسان،،،،،، چرا شما قبول نمیکنید که تمدن سبزوار وابسته به بیهقه وبیهق هم بخشی از نیشابور بوده خوبه اینا تو تارخ وسایتا هست،،،،،، میدونم تحمل حرف حق نداری اوین پیام منتشر نمیکنید،،،،

مفتح

با تشکر از دغدغه حضرت عالی بابت موضوع فوق . چند موضوع هست که لازم به یاد آوریست 1: هیچ قومی تغییر نمی کند مگر آنکه نفوس آن قوم تغییر کند ( سوره رعد آیه 12 ). ما سبزواریها اراده امان را برای توسعه متمرکز کرده ایم 2:انسانهای بزرگ به آرمانهایشان می اندیشند آدمهای معمولی به آرزوهایشان فکر می کنند و افراد حقیر مردم را می پایند. خوشبختانه سبزواریها اینقدر به فلاکت نرسیده اند که بخواهند برای توسعه منطقه اشان به یک شهر همطراز خودشان نگاه کنند 3: همسایه قوی باعث قوت دگر مناطق می شود وخدارو شکر نیشابور خوب پیشرفت داشته و همانطور که گفتید این سرریز توسعه مشهده هر چند در آینده بینالود برای نیشابور یها مشکل ساز می شود 4: مردم سبزوار بر خلاف دیگر شهرستانها اگر هم دولت به توسعه این منطقه کم توجه ای کند خوشبختانه بخش خصوصی بسیار توانمندی دارد که گلیم خودش را از آب بیرون می کشد 5:در ضمن انسانهای بدبین هم برای جامعه مفیدن به عنوان مثال خوشبین ها هواپیما را می سازند و بدبین ها هم چتر نجات را. 6: و در انتها ایران سرای من است این باید یادمان باشد

علی

انشاءالله هم نیشابور بزرگ و هم سبزواربزرگ استان شده و مردمشون به استحقاقشون برسند،ولی من بعید میدونم با داشتن نماینده ای مثل. آقای ................. به جایی برسیم،،،،،،،،،،،،،،

حسین

اینقدر هم شهرها عزیز با نیشابوریا نکنید هم اونا شرایط استان شدن دارند هم ما الان این همه عقب که نه ولی به هدفمون نرسیدیم،به خاطر حساس کردن منطقه وبالعکس مسوولان بوده،اینم بگم نیشابور به خاطر سبزوار استان نميشه وبالعکس سبزوار به خاطر نیشابور، ما دو شهروند به جون هم انداختن سود شو بیرجند بجنورد و مشهد میبرد،به خدا چهار سال نیشابور درس خواندم ویکسال هم سرباز بودم اونجا اندازایی که نیشابوری جماعت هوای سبزواریرو داره هیچ شهریدیگه ایی نداره وبالعکس

سبزوار پایتخت تاریخ و فرهنگ ایران

آقا جان این حرف خود خبرنگاران نیشابوریه که به عقب موندگی شهرشون اعتراف کردن ما که نمیگیم یک نمونه اش همین جناب صادقیه نه یک بار نه دو بار یک نفر نه دو نفر چندین بار و چندین نفرن که میگن قبل از حامد صادقی رضا داروغه هم همین حرفارو زده بود تازه اگه به سایت روزنه بری میبینی کلا پر از خبرهای عقب موندگیه اصلا بوی عقب موندگی میده فضاش به خدا یا همش 1000سال از تاریخ امروز عقب ترن در دوران گذشته زندگی میکنن یا اینطوری از وضعیت امروزشون گله دارن

حکایت این خبرنگار نیشابوری حکایت ان بنده خدای .... ایست که سنگی را به چاه انداخته که صد نفر آدم عاقل نمیتوانند ان را بیرون بیاورند بازخدا را شکر عطارنیوزی ها اینقدر عاقل بودند که با حذف این مطلب از ارشیوسایتشان کوتاه امدند و اشتباه خود را جبران کردند

حسین

با سلام نیشابور هم جایگاه استان شدن دارد مشابه قم کسی منکر توانمندی ها و قابلیتهای این شهر همسایه نیست و هسایگان ما باید بدانند سبزوار با توجه به ظرفیتهای خودش پیگیر استان شدن است و نیشابور هم باید پیگیر مطالباتش باشد در حقیقت این دو شهر در طول تاریخ مشابه دو برادر باهم بودنند ودر هم افزایی یکدیگر باید کمک کنند

با شما مخالفم نیشابور جایگاه استان شدن ندارد دارید خودتان بزرگش می کنیدفعلا موقعیت سبزوار و تربت حیدریه مناسب است برای استان شدن و لاغیر

راستی

دقیقا کدوم توانایی برای استان شدن در نیشابور هست؟ جمعیت بالاش به خاطر اینه که بخشاش مثل سبزوار به شهرستانای مستقل تبدیل نشدن صنعتش که وابسته به مشهده فقط تنها فایده اش برای نیشابور اشتغالزایی بوده دانشگاه های نیشابور که عمرا به پای سبزوار نمیرسن نیشابور هنوز نتونسته حوزه کنکور کارشناسی ارشد باشه حتی جووناش برای کنکوردادن باید برن مشهد ولی سبزوار سالهاست حوزه است نیشابور فاقد فرودگاهه اگه مقامات کشوری و استانی بخوان به تهران رفت وامد کنن باید بیان از فرودگاه سبزوار استفاده کنن چون مشهد به اندازه کافی برای خودش شلوغ و پرترافیک هست دیگه باز تحمل بار رفت و امدای یک استان دیگه رو نداره پس نیشابور تو بیشتر امورش یا وابسته به سبزواره یا مشهد تاریخ و پیشینه شهرا که اصلا در استان شدن مهم نیست اگرم مهم باشه تاریخ نیشابور به پای تاریخ سبزوار نمیرسه سبزوار هم قدیمی تر از نیشابوره هم ریدادای تاریخیش باعث ابرو و عزت ایران بوده مثل سربداران ولی نیشابور پایتخت حکومتهای معلوم الحال بوده از لحاظ اب وهواهم بازم ملاک نیست همونطور که قم و بیرجند و زاهدان و یزد و سمنان تونستن مرکز استان بشن پس نیشابور هیچ امتیازی برای استان شدن نداره فقط خودشون توهم پیدا کردن از اون نوع توهماتی که به قول معروف شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه

سبزوار مهد فرهنگ ایران زمین

عزیزان سایتهای نیشابوریادداشت بچه گانه این خبرنگار نیشابوری را حذف کردند و بعد از انتشار تحلیل جامع سایت اسرار خودشان پی به اشتباهشان بردند این چیزی که در خط زیر درج میکنم آدرس همان صفحه سایت عطارنیوز است ه که روز اول یادداشت کذایی دران نشر یافته بود اما حالا فقط ادرس باقی است و اصل مطلب حذف شده: yon.ir/attarnews افرین و بر ادب و شخصیت سایت عزیز اسرارنامه و خوانندگانش و مردم عزیز شهرم سبزوار که با این خوبی و متانت برخورد کردید و جواب بدی را با بدی ندادید و همین که نیشابوریها خودشان پی به اشتباهشان بردند کافی است برایمان

حیدری

نه همه سایتای نیشابور که پاک نکردن در روزنه نیشابور هنوز هست عین مطلب صادقی هست چندنفرم نظر براش ارسال شده ولی نظراتش زیاد نیست خودحضرات میتوانن مشاهده کنن در قسمت اول سایت که نوشته پیام ها و پیامک های شما به روزنه

سعید

دقیقا ۳۶ رشته ارشد داره .۱۴ رشته دکترا منبع دفترچه ارشد و دکترا دانشگاه ازاد رشته های دکترا از نظر تعداد از دانشگاه حکیم بیشتر چون یک رشته کامل محسوب می شوند ولی دانشگاه حکیم زیر مجموعه یک رشته است مثل ریاضی گرایش محض وکاربردی و... داره دانشگاه دولتی چون اموزش رایگان محدودیت دارند دانشگاه ازاد نداره یک جستجو با نام دانشگاههای جامع دانشگاه ازاد کن تا ببینی این ۱۴۰۰۰ از کجا امده

دی :)

سعیدجان چون خیلی تو توهمات هستی، حوصله نداشتم جوابتو بدم. دیدم کلا توی یک دنیای تخیل سیرمیکنی گذاشتم به حال خودت بمونی چون نظرات شما چیزی رو عوض نمیکنه اما الان دیدم یکی به اسم عمو توی نظرات بعدی جوابتو داده. بیا همونو برات میفرستم بخون بلکه اطلاعاتت بره بالا: ((یک پسربچه نیشابوری به اسم سعید توی چند تا ظر قبلی نظری فرستاده بود که معلوم میشه پیش خودش فکر کرده دانشگاه ازاد نیشابور الان خیلی بزرگه و قطب اول دانشگاهی خراسانه! و ادعا کرده 14000هزاردانشجو داره بعد وقتی ازش پرسیدن برای ادعات منبع داری؟ زده به جاده خاکی و تعداد رشته های مقطع دکترا و فوق لیسانس دانشگاه ازاد نیشابورو شمرده اگه این یک نمونه از هزاران نمونه منطق و استدلال هم استانیهای نیشابوری باشه باید حالاحالا ها حداقل چند قرن دیگه منتظر استان شدن بمونن اولاتعداد رشته های یک دانشگاه تعیین کننده تعداد دانشجوهای اون دانشگاه نیست چون بعضی رشته ها ممکنه اصلا استقبال نشن. به خصوص تو شهرای کوچیک مثل نیشابور که صاحب برند دانشگاهی و شهرت علمی خاصی هم نیست ثانیاًکلاسهای کارشناسی ارشد و دکترا مثل کلاسای دبیرستانهای دهه 60 نیست که تو هر کلاسی 45 تا دانش اموز باشه که با هم تو میزای سه نفره میشینن! تعداد دانشجوهای مقطع دکترا در هر رشته ای حدودا 5نفر یا 6 نفره تعداد دانشجویان کارشناس ارشد هم حدودا 10 یا 15 نفره پس اگر دانشگاه نیشابور الان دارای 140 رشته دکترا (که بعیده چنین ظرفیتی داشته باشه) از قرار هر کلاس 5 نفر کلا 700 نفر دانشجو داره. حالا این رقم کجا تا 14000دانشجو!!! تازه دانشگاه ازاد سبزوارم رشته های دکترا و کارشناسی ارشد داره و از این بابت تفاوت زیادی بین دو شهر نیست ضننا مدت زمان حضور هر دانشجو هم اگه حساب بشه این برای همه دانشگاه ها صدق میکنه کلا نماد علمی و دانشگاهی هر شهر اونم شهرای بزرگ دانشگاه های ملی است نه ازاد. جاهایی که دانشگاه های بزرگ و مهم ملی دارن مثل سبزوار و مشهد وتهران اصلا به ازاد فکر نمیکنن این شهرای فاقد زیرساختهای دانشگاهی مثل نیشابورن که به خاطر دانشگاه ازادشون مثل روستاهایی که تازه به شهر ارتقا پیدا کردن ذوق زده میشن. سبزوار فعلا بادانشگاه های ملی حکیم سبزواری ، علوم پزشکی، با سابقه 30 ساله و بعد دانشگاه دولتی فناوریهای نوین و چنین دانشکده و اموزشکده دولتی دیگه از نیشابور خیلی جلوتره))

دوستدارشما

مرحبا با این مطلب کاملا آب پاکی روی دست بعضی هم استانیهای مدعی در نیشابور ریخته شد. هم مثل یک بیانیه اتمام حجت ، محکم و کوبنده بود هم محترمانه و دیپلماتیک سطح ادب و فرهنگ مردم هر شهری ازروی مطالب رسانه هاش و کامنتهای مردمش معلوم میشه.شکرخدا هرکس به این سایت و بعضی سایتای نیشابور مراجعه کنه همه چیز براش معلوم میشه ضمنا من به سایت عطارنیوز که گفتید اول این خبرو منتشر کرده رفتم دیدم مطلبو حذف کردن اما ادرس صفحه هست و یک پیام خطا میفرسته فکرکنم از دسترس خارجش کردن این نشانه خوبیه. یعنی وقتی حرف حساب زده بشه نیشابوریام بالاخره هرچه قدرم متعصب باشن مجبورمیشن قبول کنن و از مواضع غیرمنطقی عقب نشینی کنند

یک سبزواری

سلام ،جناب صادقی عزیز ،لطف کنید در هفته وحدت برای مردم عزیز نیشابور و سبزوار وحدت ایجاد کنید و دست به اختلاف افکنی نکیند خود مسوولان عزیزتان کارشان رادرست انجام می دهند نگران نباشید ،،نیشابوری ها و سبزواری ها برادر هم هستند و هر کدام از این شهرستان ها نماینده دارند مطمئن باشید حق کسی ضایع نخواهد شد/یک سبزواری نیشابوری دوست

سعید

سلام یک خبر مهم دانشگاه ازاد نیشابور با تجمیع علوم تحقیقات 14000 دانشجو دارد - دانشگاه ازاد سبزوار 7500 نفر دانشجو دارد و دانشگاه حکیم 8000 دانشجو دارد.

دی :)

خدا همه دل های مریض و پرعقده رو شفا بده. سعید خان چرا دروغ میگی و حرف بی ربط می زنی؟ اولا کجا تعداد دانشجوهای دانشگاه ازاد نیشابور با تجمیع علوم تحقیقات 14000 هزارتاست؟ اطلاعاتت از کدوم منبعه؟ ادرس بده. علوم تحقیقات نیشابور کلا سه چهارساله راه افتاده دانشجو اونم دانشجوهای فوق لیسانس و دکترا اگه علف هرزم باشن، توی سه چهارسال تعدادشون یک دفعه اینقدر رشد نمیکنه دانشگاه ازاد سبزوار و نیشابورم با هم هم سابقه ان و جمعیتشون فرقی نداره. گذشته از اون اخه ای ادم کم خرد، اصلا کدوم اهل فهمی،دانشگاه ازادو با دانشگاه ملی مقایسه کنه؟ بعدشم یادت باشه دانشگاه حکیم سبزواریم چندساله پردیس بین المللشو راه انداخته. اگه دانشجوهای حکیم سبزواریم با پردیسش جمع بزنی، رقمش خیلی بیشتر میشه اخر اخر اخرشم تازه اصلا چه ربطی داشت؟ به نظرمن مقاله اسرارنامه خیلی کامل و جامع بود. شما برای رد کردن این مقاله جواب منطقی ندارید، به پرت و پلا گویی افتادید :)

مسعود

با سلام به شما دست اندر کاران اسرارنامه مطلب خوب و با استدلال های متینی بود به امید آنکه شهرهای عزیز نیشابور وسبزوار بتوانند به حق مسلم خود که مرکزیت استانهای سلسله الذ هب و سربداران است برسند

احسنت بر شما همیشه با استدلال و با ارائه منبع حرف میزنید از این ویزگی سایت شما خیلی خوشم میاد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما