50 درصد از بازار نمک افغانستان در تصرف شرکت سوده سبزوار / موفقیت در صادرات به کشورهای خلیج فارس / بازگشت ارزش افزوده به غرب خراسان

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

می گویند نمک برکت سفره است و کمتر کسی هست که نداند مصرف به اندازه نمک چه قدر برای خوشمزه کردن هر غذایی لازم است و خیلی ها اصلا نمی توانند لذیذترین غذاهایی که توسط بهترین آشپزها پخته شده است را هم بدون نمک، نوش جان کنند. حتی شاید برخی افراد ندانند که در فرآیند پخت بعضی غذاها و خوراکی های شیرین هم مقدار کمی نمک به کار برده می شود. این ها همه نشان دهنده بخشی از اهمیت این خوراکی سفیدرنگ پر خاصیت است که در عین حال در صورت مصرف بی رویه می تواند بسیار خطرناک و مهلک هم باشد.

به خاطر همه این ویژگی هاست که نمک را با وجود حجم کم مصرف روزانه آن، باید از ضروری ترین مواد خوراکی در زندگی همه ما دانست و اینجاست که باعث افتخار هر شهروند ساکن غرب خراسان خواهد بود اگر بداند نمک سفره تعداد زیادی از هموطنانمان در بخش های وسیعی از شمال شرق، شرق و شمال ایران و حتی بعضی استان های جنوبی نظیر خوزستان در سبزوار تولید می شود. همچنین بسیاری از کارخانه های صنایع غذایی در این نواحی از کشور، مشتری نمک سبزوارند. زیرا یکی از بزرگترین و معتبرترین کارخانه های تولید نمک خوراکی ایران، تحت عنوان شرکت «نمکال» نمک تبلور مجدد سوده بیش از یک دهه است که در 10 کیلومتری غرب سبزوار فعالیت می کند. کارخانه ای که تا کنون زمینه اشتغال 100 نفر از جوانان این منطقه را به صورت مستقیم فراهم آورده و علاوه بر تأمین نمک در بخش های وسیعی از کشور، توانسته به چند کشورخارجی نیز صادرات موفقی داشته باشد.

در روز دوشنبه 20 مرداد همزمان با ایام هفته خبرنگار با همت کانون تخصصی بسیج رسانه غرب خراسان رضوی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  سبزوار شماری از اصحاب رسانه دیار سربداران با حضور علی امیدبخش رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار، حسین طلوع رئیس هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و کارشناسانی از دفتر دو نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از مسئولان به بازدید از شرکت نمکال و چند کارخانه دیگر رفتند که اسرارنامه تصمیم دارد گزارش های حاصل آن بازدید چند ساعته را طی چند قسمت تقدیم مخاطبان گرامی کند و اولین قسمت به کارخانه نمک سوده اختصاص دارد. اطلاعاتی که در ادامه خواهید خواند، از صحبت های معین ضیایی مدیراجرایی کارخانه و علی امیدبخش رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان در روز بازدید و نیز از گفتگوی تلفنی خبرنگار اسرارنامه با مهدی ضیایی مدیرعامل کارخانه نمک سوده فراهم آمده است.

 

معرفی شرکت

کارخانه نمک سوده با سرمایه گذاری برادران ضیایی در سال 1388 مطابق با آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز اروپا و با تولید روزانه 120 تن، توسط محرابیان وزیر وقت صنایع افتتاح و به بهره برداری رسید.

برادران ضیایی در سالهای 87 تا 88 با 2 میلیارد تومان آورده شخصی و دریافت 5 میلیارد تومان وام از بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل این کارخانه را با هدف ادای دین به شهر و دیار زادگاه خود راه اندازی کردند.

 

مهدی و معین ضیایی درباره کارخانه نمک سوده، ویژگی های محصول و وضعیت فروش و جایگاه تجاری آن می گویند:

هم اکنون کارخانه نمک تبلور مجدد سوده به عنوان بزرگترین واحد بسته بندی نمک تصفیه شده در کل کشور محسوب می شود. البته از این خط تولید 120 تنی در کشور 8 مورد وجود دارد اما به غیر از سبزوار بقیه خطوط تولید دیگر، بیشتر به صورت فله ای هستند و ما در سبزوار بزرگترین واحد بسته بندی در کل کشور هستیم.  

مجموعه معدنی شرکت نمک سوده سبزوار که مواد اولیه مان را از آنجا تأمین می کنیم، در شهرستان فیروزه قرار دارد.

محصول تولیدی شرکت نمکال با بالاترین خلوص ممکن طبق تایید اداره کل توسعه صنعتی و استاندارد خراسان رضوی در بهترین بسته بندی های روز اروپا و در اوزان ۲ گرم تا 5 کیلوگرم به عنوان نمک سفره و از  10 کیلوگرم تا ۱۰۰۰ کیلوگرم برای استفاده در صنایع غذایی عرضه می شود در واقع ما در این شرکت از لحاظ بسته بندی، بیشترین تنوع را در بین شرکت های دیگر داریم و کیفیت محصولمان هم با استانداردهای جهانی تطابق دارد و در این مدت که فعالیت داشته ایم هیچگونه تخلفی از نظر اداره استاندارد غذا و دارو که متولی این امر هستند، نداشتیم.

این کارخانه برای کلیه محصولات خود مجوز و گواهی نامه های لازم را از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران دریافت کرده است و همچنین علاوه بر دریافت گواهی نامه مدیریت کیفیت iso9001 :2015 از موسسه TUV آلمان، گواهینامه ISO22000:2015 این موسسه را نیز اخذ نموده و تامین کننده نمک مصرفی بهترین و مشهورترین کارخانه های صنایع غذایی کشور از جمله عالیس، تبرک، زشک، صنایع غذایی خرم، بینالود و ... است.

پرسنلی که در خود کارخانه شاغلند، حدود 100 نفر هستند و در تمام استان ها غیر از استان های غربی که فاصله زیادی با سبزوار دارند عاملین فروش و نمایندگی هایی را داریم. فقط در شهر مشهد تقریبا 20 نفر تحت پوشش خود مجموعه شرکت هستند که آن را هم سعی کرده ایم از سبزواری های مقیم مشهد به کار بگیریم.

 

صادرات خارجی

undefinedدر حال حاضر به امارات متحده عربی که از لوکس ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس است و خیلی سخت مواد غذایی را از سایر جاها می پذیرند صادرات داریم. همچنین به جرأت می توان گفت 50 درصد بازار کشور افغانستان رادر دست داریم و کشور روسیه را هم که در سالهای گذشته صادرات داشتیم، بعد از مدتی وقفه اکنون چند ماهی است که صادرات به روسیه را هم مجددا برقرار کرده ایم و نیز در مرحله عقد قرارداد با عراق هستیم.

درباره صادرات به افغانستان این توضیح لازم است که وضعیت مصرف نمک در افغانستان مانند سی سال قبل ایران به سه شکل سنگ نمک، نمک فله و نمک بسته بندی است که در بخش نمک تصفیه شده بسته بندی، محصولات شرکت سوده، 50 درصد بازار این کشور همسایه را تأمین می کند.

همچنین از آنجایی که نمک به عنوان یکی از مواد غذایی پایه است که در اکثر صنایع غذایی از جمله کنسروجات، غلات و حتی تصفیه آب و صنایع حفاری مورد استفاده است در داخل کشور معتبرترین کارخانه های صنایع غذایی نظیر عالیس تمام نمک مورد نیازشان را از شرکت سوده سبزوار تأمین می کنند، زیرا آن ها تأکید بر استفاده از نمک هایی با بالاترین سطح کیفیت دارند.

 در بحث صادرات مشکل آنچنانی وجود ندارد فقط تنها مشکل و بزرگترین مشکلی که هست این است که صادرات را باید با کمک واسطه انجام دهیم. چون بر صنعت بازار دلالی حاکم است و  واسطه ها با توجه به روابط و امکاناتی که دارند که صنعتگران به آن ها دسترسی ندارند، می آیند وسط. البته ما چندین مرتبه هم مدیر فروشی برای بخش صادراتمان استخدام کرده ایم اما بعد که جلوتر رفتیم ، دیدیم دلالی هست که اصلا نمیگذارد ما فعالیت کنیم. وگرنه از این بابت که ما استاندارد و در حقیقت پروانه بهداشتمان تایید شده و فعال است مشکلی نداریم و می توانیم صادرات داشته باشیم. همین حالا هم محصولاتمان را به شارژه در امارات می فرستیم. اما به هرحال واسطه ها در اینجا نقش اساسی دارند و بیشترین سود را هم می برند.

 

مشکلات صنعتگران

متاسفانه صنعت همیشه در ادوار مختلف دچار چالش های خاص خود هست و زمانی که اتفاقات خیلی خاصی هم می افتد دچار چالش های ویژه می شود. به طور مثال ما به خاطر تحریم هایی که هستیم ، همیشه در تأمین قطعات دچار چالشیم.

خدا را شکر تا به حال حتی در دوران کرونا، تعدیل نیرو نداشته ایم. ما زمانی کار را با 4 دستگاه بسته بندی شروع کرده ایم و بیشتر فله فروشی انجام می دادیم ولی الان با بیست دستگاه مشغول به کاریم. غیر از این واحد اصلی یک واحد را هم در منطقه معدنی مان راه اندازی کردیم برای بسته بندی و صنایع حفاری و شستشویی که انجام می شود.

در دوران کرونا هم سعی کرده ایم زمینه را طوری فراهم آوریم که پرسنل دراینجا احساس آرامش داشته باشند تا جایی که مقدور بوده لوازم حفاظت فردی را به آن ها داده ایم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده ایم. دوستانمان در اداره بهداشت هم آمدند اینجا و از ما تقدیر کردند. اکثر نیروهایمان از زمانی که اینجا استخدام شدند غیر از کسانی که فوت شدند یا خودشان قصد رفتن داشتند، همه هستند و ما اصلا سابقه تعدیل نیرو را در این شرکت نداریم.

شرایط کرونا بیشتر از بابت افزایش قیمت مواد اولیه اذیتمان کرده است. به طوری که قبلا مواد اولیه ما سالی دو یا سه بار گران می شد ولی الان از ابتدای سال ما روز به روز و گاهی حتی ساعت به ساعت قیمت می گیریم.

نمک بر خلاف اینکه محصول لوکسی نیست و یک بسته بندی ساده دارد، ولی پشت پرده خط تولید ما شاید در انبار قطعاتمان 400 نوع قطعه مختلف برای کار کردن خط تولید داشته باشیم و مواد لازممان مثل سلفون وکیسه اکثرا وابسته به پتروشیمی است.

ارتباط و حمایت مسوولین : در مورد ارتباط ما با مسئولین حقیقت مطلب این است که ارتباط آنچنانی وجود نداشته ولی این نیست که خواسته ای هم نداشته باشیم. متاسفانه به خاطر اینکه یک واحدی هستیم که داریم قانونی کار می کنیم، قانون بیشتر روی ما تمرکز دارد. در حالیکه واحدهای دیگری هستند که به صورت غیرقانونی مشغول فعالیتند که هیچگونه فشاری از سمت نهادها بر رویشان وجود ندارد. یک زمانی در اینجا اداره استاندارد نمونه گیری می کرد، نمونه را می برد آزمایشش را انجام می داد و تمام بود. ولی الان نمونه بردار اداره استاندارد دستگاه کارتخوان را می آورد می گوید همین اول پول نمونه برداری ما و پول راننده را بکشید تا بعد کار را انجام دهیم و برویم.

درباره اداره دارایی هم سرفصل های متعددی برای پرداخت وجود دارد که انتظار حمایت داریم و انتظار داریم با توجه به شرایط امروز که هر روز باید در چالش افزایش قیمت مواد اولیه باشیم، به ما فرصت هایی داده شود زیرا خود ادارات شهرستان [براساس اختیاراتی که دارند]می توانند به کارخانجات کمک بکنند.

یک روزی هم در چند سال قبل ما یک بدهی به یک اداره ای که نمی خواهم اسم ببرم، داشتیم از همین ادارات انرژی مثل برق و آب و گاز بود. ما رفتیم صحبت کردیم در مشهد، بدهی مان را تقسیط کردند. آمدیم سبزوار، اینجا این تقسیط را نپذیرفتند. گفتیم استان پذیرفته ولی اگر شما نپذیرید باید کارخانه را تعطیل کنیم چون واقعا مانده ایم یا باید حقوق کارگر را بدهیم، یا باید پول اداره دارایی را بدهیم، یا مواد اولیه بخریم یا این بدهی را بدهیم. انتظار می رفت آن ها که یک نهاد دولتی بودند، با ما راه می آمدند. حالا در سنوات بعد حدوداً بهتر شده است ولی درخواستمان از ادارات به ویژه  اداره دارایی این است که مقدار بیشتری با ما همکاری داشته باشند.

اما متاسفانه طوری هست که انگار بعضی دستگاه ها، شرکت های بزرگ را یک منبع برای تأمین هزینه های خود می بینند. مثلا مأمور یکی از ادارات آمده بود اینجا و گفت اگر فلان قبض را همین حالا پرداخت نکنید، این قسمت را قطع می کنم. ما حتی دو ساعت وقت خواستیم تا  پرداخت را انجام دهیم. مامور ایستاده بود که حتما باید این کار همین حالا انجام شود تا ما برویم و تصمیم داشتند واقعا در همان لحظه قطع کنند و بعد از واریز کردن ما وصل کنند. ولی اینکه این قطعی چه آسیبی به ما می رساند، را دیگر توجه نداشتند.  در حالیکه ما خواسته زیادی نداشتیم. گفتیم دو ساعت فرصت بدهند که تراکنش مالی انجام شود. مبلغ هایی که ما برای انرژی پرداخت می کنیم، مثلا ماهیانه 100 میلیون الی 90 میلیون تومان برای پول گاز و 15 تا 20 میلیون تومان برای برق هست. اینها مبلغ های کمی نیست. اگر فقط همین سرفصل ها برای هزینه هایمان وجود داشته باشد باز می شود تحمل کرد. ولی زمانی که اینجا 100 نفر نیروی کار منتظرند که یکم تا پنجم برج حقوقشان واریز شود و همان زمان فشار می آید که هزینه قبض ها هم واریز شود، من به این افرادی که یک ماه جلو چشم من مشغول کار بودند، اولویت می دهم که آن ها به حقشان برسند. بعد وقتی به ما فشار می آورند که به خاطر یک بدهی روند کارمان را متوقف کنند، همین کارگران از کار می افتند.

یک مشکل دیگر کارخانه نمک سوده سبزوار به طور خاص با آن مواجه است، در ارتباط با بدبینی های غیرعلمی درباره وجود ید در نمک است که باعث شده بعضی مردم نسبت به مصرف نمک های تصفیه شده یددار تردید داشته باشند. درباره این مشکل در مطلبی جداگانه توضیحات کامل ارائه شده است. برای مطالعه هم اکنون روی پیوند زیر کلیک کنید:

نکاتی درباره وجود ید در نمک / مصرف ید برای بدن ضروری است / نمک یددار در دمای بالا بی اثر می شود

 

در سبزوار ماندیم

undefinedمتاسفانه ذهنیت بدی شایع شده که سبزوار سرمایه گذار را می پراند و خیلی ها هم با همین ذهنیت از سبزوار رفتند ولی ما برخلاف اینکه خیلی بهمان پیشنهاد شد که در شهر دیگری سرمایه گذاری کنیم، در همینجا ماندیم در حالیکه مواد اولیه ما در 100 کیلومتری سبزوار است و هزینه های حمل و نقل بسیار بالاست. ما به راحتی می توانستیم همین مجموعه شرکت را در کنار مجموعه معدنی مان در شهرستان مجاور داشته باشیم و هیچ گونه هزینه ای برای حمل و نقلش نپردازیم ولی به خاطر اینکه می خواستیم قدمی برای شهر سبزوار برداریم، در اینجا سرمایه گذاری کردیم.

 

طرح توسعه

در این مجموعه ظرفیت های بیشتری هست که می توان آن ها را فعال کرد. ما اکنون با یک محصول مشغول فعالیت هستیم به خاطر اینکه حجم تولیدمان بسیار بالاست و تولید روزانه 120 تن محصول خوراکی بسیار سخت است. البته مشکل فروش نداریم ولی می توانیم سایر محصولات را هم در سبد کالاییمان بیاوریم. مثل ادویه جات، حبوبات، مثل بسته بندی شکر و ... واحدهای بسته بندی از لحاظ اشتغالزایی، واحدهای خوبی هستند. بنابراین تسهیلاتی اگر وجود داشته باشد، می توانیم فاز بعدی پروژه را هم مثلا برای بسته بندی حبوبات و ادویه جات استارت بزنیم. به طور مثال در منطقه داورزن به لحاظ اینکه با کیفیت ترین فلفل قرمز ایران به عمل می آید، این ظرفیت را ایجاد کرده که بتوانیم یک خط تولید پودر فلفل قرمز را راه اندازی کنیم و ما زیرساختش را از جمله دستگاه های بسته بندی و سایر امکانات و نیروی متخصص را داریم.

اکثر پرسنلی که ما در واحد بسته بندی داریم خانم های سرپرست خانواری هستند و در واحدهای بسته بندی به خاطر اینکه کار سبک است، می توانیم از خانم های سرپرست خانوار استفاده کنیم.

 

درخواست از رسانه های سبزوار برای حمایت از صنعت بومی

درخواستی از رسانه ها داریم که از صنعت بومی حمایت داشته باشند. در شهر مجاور ما یک واحد تولیدی با یک هشتم ظرفیت ما، شروع به کار کرده است اما اینقدر رسانه های محلی با تحریک کردن احساسات بومی از آن شرکت حمایت کرده اند که کارخانجاتی که سالها در آن شهر با ما کار کرده و از ما خرید می کرده اند، علی رغم اینکه ما کیفیتمان بالاتر است، دیگر از ما خرید نمی کنند و این به خاطر تأثیر رسانه های محلی شان است. البته به حق هم هست صنعتی در شهر خودشان است و باید حمایت کنند. اما بچه های رسانه سبزوار هم می توانند این حمایت را از صنایع بومی خودمان داشته باشند. بعضی از مردم سبزوار حتی اسم شرکت ما را نمی دانند، چه برسد که بدانند بزرگترین واحد بسته بندی نمک تصفیه شده در کل کشور در شهر خودشان است. شاید اگر رسانه ها و مردم بدانند، هر کدام بتوانند یک قدمی برای حمایت بردارند.

 

شرحی از مراحل اجرایی کارخانه

ضیایی در مراحل بازدید از بخش های مختلف شرکت نمکال توضیح داد: داخل سنگ نمک انواع سختی های معدنی از جمله سولفات، کلسیم، منیزیم که به صورت سختی هستند و در جداره عروق بدن نشست می کنند، به وفور دیده می شود. فلزات سنگین نظیر جیوه، سرب، آرسنیک ، کادمیم هم در سنگ نمک وجود دارد که ما اینجا در فرآیند تصفیه به جداسازی این ناخالصی ها از نمک می پردازیم. نمک خوراکی در هنگام مصرف با توجه به میزان ناخالصی هایی که داخلش باشد، به شما شوری می دهد و اگر ناخالصی ها زیاد باشد باید نمک بیشتری را مصرف کنید. نمکی که ما تصفیه می کنیم چون خلوص بالاتری دارد، میزان کمتری از آن برای غذا لازم است.

اصل فرآیند تولید در این کارخانه این است که ابتدا به جداسازی سختی های معدنی از ماده اولیه می پردازیم، سپس مراحل خشک کردن و اضافه کردن ید به عنوان یک ماده غذایی ضروری برای بدن را انجام می دهیم و سرانجام بسته بندی را داریم.

در واقع نمک با ناخالصی های خیلی زیاد وارد شرکت می شود. در اینجا محلول آب نمک درست می کنیم و تصفیه فیزیکی انجام می دهیم و به وسیله فیلترهایی که داریم گل و لای و ذرات معلق در آب نمک را جدا می کنیم. سپس با تزریق بخار به محلول آب نمکمان مجددا کریستال نمک شکل می گیرد به همین خاطر به آن می گویند تبلور مجدد و بعد مراحل اضافه کردن ید و خشک کردن و بسته بندی را داریم. اما در شرکت های غیرمجاز زیرپله ای این مراحل طی نمی شود و گل و لای به هیچ وجه از نمک جدا نمی شود. فقط یک خُردایش انجامی می دهند و روی نمک آب اسپری می کنند تا رنگش سفید شود. زیرا به محض اسپری کردن آب رنگ نمک سفید می شود. ولی به هیچ وجه ناخالصی ها جدا نمی شود و آلودگی های میکروبی بسیار زیادی در آن باقی می ماند و استفاده از چنان نمکی مثل این است که ما هر بار یک مشت خاک را از بیرون در غذایمان بریزیم. اما از آنجایی که این تجارت سود بسیار بالایی دارد، سودجویان آن را رها نمی کنند.

 

اخذ مجوز آزمایشگاه اکرودیته

undefinedاز آنجایی که اعتقاد داریم کیفیت محصول تنها خدمتی است که می توانیم به مشتریان داشته باشیم، به همین خاطر تمامی مراحل تولیدمان به صورت  شبانه روزی در اتاق کنترل کیفیت در حال پایش است. نیروهای ما در قسمت کنترل کیفیت بسیار حرفه ای هستند به صورتی که اداره استاندارد مجوز آزمایشگاه اکرودیته را به ما داده است.

آزمایشگاه های اکرودیته، آزمایشگاه های همکار با اداره استاندارد هستند که لیسانس هایی تحت نظارت سازمان ملی استاندارد به آن ها داده می شود تا بتوانند در آن منطقه محصولات سایر واحدهای تولیدی را هم چه از لحاظ میکروبی و چه از لحاظ شیمیایی و فیزیکی آزمایش بکنند.

اما راه اندازی این کارگاه فعلا در کارخانه ما متوقف مانده. هر چند تمام تجهیزات و لوازمش خریداری شده اما چون در منطقه ما صنایع تولید مواد غذایی کم است، راه اندازی این آزمایشگاه چندان برایمان ضرورت ندارد. البته دایر شدن این آزمایشگاه برای سبزوار امتیاز مهمی محسوب می شود اما برای کارخانه ما چندان حائز اهمیت نیست. بیشتر از آن جهت می تواند اهمیت داشته باشد که یک برند و کلاس کاری است چون هر شرکتی نمی تواند چنین مجوزی داشته باشد و هم باید هم زیرساختش را داشته باشند و هم پرسنلش تایید شده باشند و هم خود تولید کننده امتیازات منفی نداشته باشد. اما در آینده انشاالله به سمتش خواهیم رفت تا به عنوان یک افتخار که سبزوار بتواند مرجعی باشد برای اینکه محصولات سایر کارخانه جات در شهرستان های اطراف در اینجا آزمایش شود.

 

موفقیت در 12 سال

خدا را شکر شرکت نمک سوده در این 12 سال فعالیت فارغ از مشکلاتی که وجود داشته، توانسته به اهدافی که مد نظرمان بوده است، برسد.البته بدون شک اگر سرمایه ای را که برای احداث این کارخانه در سال 88 آوردیم، به کار دیگری جز صنعت می زدیم، اکنون به لحاظ مالی سود بیشتری نصیبمان شده بود. اما همه صنعتگران، می دانند که از لحاظ عشق و علاقه معنوی چه قدر تولید لذتبخش و انگیزه آفرین است و بنابراین اگر اکنون به چند سال قبل بازگردیم باز هم در این کار سرمایه گذاری خواهیم کرد.

 

تغییر روال در سبزوار از خام فروشی به ایجاد ارزش افزوده

در بخشی از بازدید اصحاب رسانه از کارخانه نمک سوده، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار درباره نحوه عملکرد کارخانه نمکال (شرکت نمک سوده) گفت: این یک واحد صنعتی خاص در سبزوار است. زیرا برخلاف انتقادهایی که همیشه مطرح می شود که ما در سبزوار خام فروشی داریم و مواد معدنی از منطقه ما به صورت خام خارج می شوند، در کارخانه نمک سوده برعکس اتفاق افتاده و مواد معدنی از جایی در خارج از شهرستان به اینجا آورده می شود و فرآوری صورت می گیرد و در سبزوار به آن ارزش افزوده داده می شود.

علی امیدبخش سپس درخواست کرد، حتما طرح توسعه این شرکت تعریف شود و قول داد همکارانش در اداره صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم را با این مجموعه خواهند داشت.

وی همچنین در حضور اصحاب رسانه قول داد که اگر عزم برای طرح توسعه این واحد جزم باشد حتما در بخش تسهیلات هم کمک می کنیم چون واحد موفق و خوبی است.

امیدبخش در ادامه با اشاره به وجود کارگاه های زیرپله ای که به صورت غیر مجاز کار می کنند و به شدت به صنایع قانونی آسیب می زنند گفت: این چالش بزرگی است و مسلم است که با این همه هزینه های سرباری که بر یک واحد صنعتی تحمیل می شود تا یک محصول با بهترین کیفیت روانه بازار شود هیچ وقت ایشان نمی تواند به لحاظ قیمت با آن واحد زیرپله ای که با حداقل استانداردهای بهداشتی محصول تولید می کند، به رقابت بپردازد. حالا این کارگاه های زیرپله ای ممکن است لزوما خیلی هم توی چشم نباشند و ممکن است حتی در زیرزمین یک خانه مسکونی با گذاشتن دو دستگاه مشغول به تولیداتی بی کیفیت باشند که در درجه اول به واحد بازرسی و نظارت خودمان می گویم و سپس از دانشگاه علوم پزشکی و نیز از سازمان ملی استاندارد باید بخواهیم که نظارت ها را تشدید بکنند که از فعالیت واحدهای غیرمجاز هم جلوگیری شود.

 

مطالب مرتبط: 

زیر سقف های رنگارنگ خودباوری، رونق تولید در کیلومتر 15

گزارش تصویری (کلیک کنید)

undefined

 

نظرت را بنویس
comments

محمد

سلام تنی چند حساب میکنید بسته 20تایی وزن 8کیلو
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما