پرونده:

برای شهدا چه کرده ایم؟ (2) / یادواره ها باید از حالت قصه پردازی خارج شود

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 

برای مطالعه قسمت اول این پرونده هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

قسمت دوم:

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران سبزوار گفت: برای تاثیر گذاری یادواره شهدا باید تلاش شود تا نسل جوان به فرهنگ ایثار و شهادت بیش از پیش آشنا شود.

مهدی محتشم در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: در رابطه با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت معمولا یادواره هایی  برای ارج نهادن به مقام شامخ شهدا در طول سال برگزار می  شود که این یادواره ها بهترین نوع ترویج این فرهنگ در بین نسل جوان محسوب می شود. 

وی همچنین گفت: 40سال از آغاز انقلاب و 30 سال از پایان جنگ می گذرد، شهدا جان با ارزش خود را برای حفظ انقلاب در طبق اخلاص گذاشتند اما در طول این سالها تمام کاری که برای شهدا انجام شده به برگزاری یادواره هایی به صورت جزیره ای خلاصه می شود که متاسفانه این یادواره ها نیز محلی برای قصه پردازی مجری ها شده است و به جای اینکه برنامه را برای معرفی شهدا و زندگینامه های تک تک آنها اختصاص دهند، عملا در حاشیه کار می شود و از زندگینامه شهدا مطلبی عنوان نمی گردد. در حالیکه یادواره ها باید از حالت قصه پردازی خارج شود برخی اوقات مطالبی بیان می شود که هیچ سنخیتی با اوضاع جبهه و جنگ ندارد که بارها این موضوع مورد اعتراض قرار گرفته و  صرفاً برای  احترام به مجلس شهدا است که  در مجلس حضور یافته ایم.

این مسئول ادامه داد: در این مراسمات که در سال یکبار برگزار می گردد بهتر است به اصل موضوع که شهدا هستند پرداخته شود و خاطرات و رفتار و منش شهدا برای مردم بیان شود. این خیلی مفیدتر از آن است که  وقت مراسم با نوحه خوانی و برنامه های جانبی  بگذرد، دست آخر هم این برنامه هم تمام می شود و آمار سبزوار در برگزاری یادواره اضافه می شود اما ، اما در رابطه با شهدا چیزی دست مردم را نمی گیرد.

وی افزود: عملا آنچه که باید نسل جوان از واقعیت های های جبهه و جنگ بدانند مغفول می ماند که این موضوع بارها مورد انتقاد بنده قرار گرفته است. در همین راستا بنیاد شهید برای ترویج و تبیین واقعیت های دفاع مقدس گروهی را به عنوان "پیام آوران جنگ" از بین جانبازان و آزادگان گرد هم آورد تا واقعیت های جبهه را در محافل برای جوانان علاقه مند بازگو کنند.

 

بودجه ای برای ثبت زندگی نامه شهدا نداریم

محتشم با ابراز تاسف از اینکه تکلیفی که از شهدا بر گردن ما در این چهل سال باقی مانده به درستی ادا نمی شود اظهار کرد: بنیاد شهید  یک دستگاه خدمات رسان به مجموعه خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان است، سبزوار دارای 960 شهید  است که در این سالها فقط  خاطرات 100 نفر از شهدا جمع آوری و  ثبت شده است، زیرا عملاً بودجه ای مستقل برای تولیدات و انتشار و ثبت خاطرات شهدا  ندارد، در صورتی که در خواستی برای ثبت زندگینامه شهیدی مطرح شود، پیش نویس کتاب به بنیاد شهید استان ارسال می گردد و چنانچه مورد تایید قرار گیرد از طریق معاونت امور فرهنگی استان با نویسنده قرارداد منعقد و نسبت به چاپ و انتشار آن اقدام می شود.

 او ادامه داد: برای آشنایی مردم بویژه نسل جوان  با شهدای شهرستان و البته درخواست خانواده های شهدا  در چند سال قبل تصاویر 960 شهید  دفاع مقدس دیار سربداران بر تابلو ها منقش  و در بلوارهای سطح شهر و همچنین ورودی شهرستان نصب شد. اما از همان زمان برخی افراد مسئول اظهار نظرهایی برای جمع آوری تصاویر شهدا از سطح شهر و تجمیع در یک محدوده  خاص دارند که بنیاد شهید مخالفت خود را در این مورد اعلام داشته و حساسیت ویژه ای در این موضوع دارد. زیرا همه مدیون شهداییم و برای برای آشنایی نسل جوان و نوجوان با شهدای دفاع مقدس باید اقدامات فرهنگی بیشتری انجام داد و تصاویر شهدا همیشه باید در معرض دید همه مردم قرار گیرد.

وی گفت: اداره بنیاد شهید در خیابان هویزه واقع شده اما در این مسیر هیچ آثاری از شهدا نصب نشده است. مورد دیگر بحث ساخت تندیس شهدا از جمله شهید محمدیانی و شهید فرومندی است که کوچکترین شباهتی با تصاویر این دو شهید ندارد. اینکه چه اصراری برای ساخت و نصب تندیس دارند، برای ما جای سوال است. این موضوع مورد انتقاد بنیاد شهید قرار گرفته و در کمیسیون ایثار شورای اسلامی شهر  سبزوار نیز اعلام شده است. اگر به جای ساخت تندیس ، تصویر شهدا در پلاک های برنجی حک و مختصر اطلاعاتی از زندگی شهید و وصیت نامه او نوشته شود تاثیر گذاری بیشتری برای عموم خواهد داشت. 

 

نتوانسته ایم شهدای هویزه را انطور که شایسته است معرفی کنیم

محتشم با تاکید بر اینکه در حوزه شهدا در 4 دهه گذشته، کارهای بسیاری انجام شده اما آنچنان که انتظار می رود، نبوده است افزود: تمام آنچه  ما از شهدای می دانیم در حد یک یا دو صفحه است. سبزوار هر ساله میزبان برگزاری یادواره شهدای هویزه است. اهمیت این یادواره به حدی است که رهبرمعظم انقلاب  حماسه شهدای هویزه را در کشور بی نظیر اعلام  و شهدای این عملیات را برابر با شهدای کربلا  می داند. صحبت مقام معظم رهبری برای همه حجت است.

رئیس بنیاد شهید سبزوار  به تاثیر  رسانه ملی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به دیگر فعالیت های فرهنگی اشاره کرد و گفت: 5 تن از شهدای هویزه از سبزوار هستند ولی مردم آنطور که باید این شهدای والامقام  را نمی شناسند و با سختی هایی که آنها در دوران دفاع مقدس داشتند آشنا نیستند. اگر زندگینامه شهدای هویزه ساخته و از طریق رسانه ملی پخش شود ماندگاری  بیشتری در اذهان مردم خواهد داشت تا اینکه اطلاعات صرفاً کتابچه شود. باید قبول کرد که فعالیت های سمعی بصری جایگاه ویژه و تاثیر گذاری بر مخاطب دارد و در اذهان ماندگارتر می شود.

وی افزود: بنیاد شهید سبزوار در راستای فعالیت های فرهنگی خود برای نگهداری سالم یادگارهایی که از شهدا بر جا مانده از والدین آنها خواسته تا اسناد و مدارک، وصیت نامه، لباس و وسایل و هر آنچه از شهید در اختیار دارند تحویل بنیاد دهند تعدادی از این مدارک در قفسه کوچک در موزه شهدا که در طبقه پایین اداره قرار دارد نگهداری می شود و مابقی به صورت بسته بندی تحویل بنیاد استان  شده است.

 

باغ موزه دفاع مقدس طرح ارزشمندی در توسعه ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس است

محتشم در ادامه گفت: به لحاظ اینکه سبزوار مکانی مجهز برای نگهداری اسناد و مدارک شهدا ندارد  پیشنهاد  ایجاد باغ موزه دفاع مقدس با همکاری شورای اسلامی شهر، شهرداری و بنیاد شهید داده شد در صورتی که این باغ موزه راه اندازی شود سبزوار بعد از مشهد اولین شهرستان در بحث پروژه بزرگ باغ موزه دفاع مقدس خواهد بود. همچنین تمامی اسناد و مدارک شهدای سبزوار که به صورت امانت در اختیار استان است به سبزوار بازگردانده خواهد شد.

رئیس بنیاد شهید سبزوار با بیان اینکه آموزش و پرورش از جمله نهادهایی است که می تواند در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نقش داشته باشد، گفت: با همکاری آموزش و پرورش طرح شهید پژوهی را دنبال کردیم که هر سال یکبار برگزار می شود که در این طرح هر دانش آموز در رابطه با زندگی یکی از شهدا تحقیق می کند. اطلاعات مربوط به شهدا در موزه مردم شناسی سبزوار در دسترس همه قرار دارد این موضوع یک تحقیق درسی نیست که دانش آموز صرفا برای نمره بالاجبار پیگیر این موضوع باشد دانش اموز بنا به خواسته قلبی خود در چنین مسابقه ای شرکت می کند. نوشته های دانش آموزان در ستاد شاهد استان خراسان رضوی  مورد بررسی قرار گرفته و برترین نوشته ها مورد تقدیر قرار  می گیرد.

وی در پایان گفت: یکی از اقدامات ملی که بنیاد شهید سبزوار همزمان با سراسر کشور در دست اجرا دارد و مراحل پایانی خود را طی می کند بحث زیارت مجازی گلزار 960 شهید سبزوار است، این کار به همت معاونت فرهنگی بنیاد انجام شده که در نوع خود اقدام بسیار ارزشمندی است.

برای مطالعه قسمت بعدی این پرونده هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نظرت را بنویس
comments

اظهار نظر جناب محتشم بسیار جالب است، دقیقا تداعی کننده ی باید باید های رییس دولت تدبیرو امید است، بنده نفهمیدم ایشان ( در مورد شهدا، یادواره شهدا، خانواده شهدا، معرفی شهدا، جمع آوری آثار و خاطرات شهدا و ...) در موضع پاسخگویی هستند یا تحلیل و ارائه راه کار و نقد عملکرد دیگرانی استکه، هر چند تلاش می کنند نسبت به شهدا بی معرفت نباشند ولی قانونا هیچ مسولیتی در این خصوص برایشان تعریف نشده است. و هیچ اعتباری برای برگزاری این مراسمات معنوی ندارند. امیدوارم دوستان به خود آیند و اینقدر از موضع بالا ولی بی مسولیت با مردم سخن نگویند، مردم می بینند، می فهمند و به موقع برخورد می کنند. لطفا جز این در مورد مردم نیاندیشیم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما